برای همیشه از شر عرق زیاد خلاص شوید!

faateme1366
اینکه همیشه لباس هایتان خیس عرق باشد باعث خجالت شما می شود؟ عرق کردن بیش از حد دست شما نیست؟ باید بگوییم که اشتباه می کنید. راه هایی وجود دارد که می توانید برای همیشه از شر عرق کردن زیاد خلاص شوید.

 

عرق کردن چه فایده ای دارد؟

به گزارش سایت الودکتر، دکتر «نوئل سلیش» استادیار رشته پوست در دانشگاه تورنتو می‌گوید: تعریق باعث کنترل دمای بدن و میزان آب بدن می‌شود. ما همیشه تا حدی عرق می‌کنیم، اما در محیط‌های گرم، در طول ورزش یا در زمانی که تحت استرس جسمانی یا روانی هستیم، تعریق به میزان قابل توجهی بیشتر می‌شود.

دکتر «دیوید پاریزر» استاد دانشگاه پوست دانشکده پزشکی ویرجینیای شرقی می‌گوید: ما بین دو تا چهار میلیون غدد عرقی در بدنمان داریم که بر روی پیشانی، صورت، زیر بغل و کف پا متمرکز شده‌اند. آنها عرق تولید می‌کنند و عرق از طریق منافذ پوستی دفع می‌شود تا بدن ما را از گرم شدن بیش از حد محافظت کند. با تبخیر شدن عرق، پوست ما خنک می‌شود.

 

چرا زیاد عرق می کنم؟

دو نوع «تعریق بیش از اندازه » وجود دارد: تعریق بیش از اندازه  اولیه، که به خودی خود اتفاق می‌افتد و تعریق بیش از اندازه  ثانویه که توسط داروها یا سایر مشکلات پوستی زمینه‌ای ایجاد می‌شود. در این مقاله به تعریق بیش از اندازه  نوع اولیه پرداخته می‌شود.

دکتر سلیس می‌گوید: اکثر افرادی که مبتلا به تعریق بیش از اندازه  هستند، چهار برابر حالت طبیعی عرق می‌کنند. هر چند ممکن است این میزان بسیار بیشتر یا بسیار کمتر باشد. مشکل این است که زمانی که بدن آنها نیاز به خنک شدن ندارد هم عرق می‌کند. این افراد می‌توانند افرادی آرام، خونسرد و بدون استرس باشند، اما باز هم بیش از حد عرق کنند.

محققان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این اختلال می‌شود، اما پزشکان فکر می‌کنند شاید مشکلی بین ارتباط مغز با غدد عرقی وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد که غدد عرقی افراد مبتلا به تعریق بیش از اندازه ، حساس‌تر از غدد عرقی افراد عادی است. این مشکل در برخی افراد موروثی است. ممکن است تعریق بیش از اندازه  در بیشتر افراد یک خانواده وجود داشته باشد. بیش از دوسوم افراد مبتلا به این بیماری، افراد مبتلای دیگری نیز در خانواده‌شان دارند و به نظر می‌رسد این مشکل از آغاز بلوغ شروع می‌شود. تعریق بیش از اندازه  یا «هایپر هیدروسیس» تمایل دارد خود را در چهار منطقه از بدن نشان دهد: زیر بغل، کف دست، کف پا، صورت و کف سر. اما تعریق بیش از حد  می‌تواند در سراسر بدن اتفاق بیفتد. تعریق معمولا متقارن است؛ به این معنی که هر دو طرف بدن به یک میزان تحت تاثیر غدد قرار می‌گیرند و عرق می‌کنند.

 

برای کاهش تعریق، آرام باشید

تنش‌های بیش از حد روزانه و استرس باعث تعریق بیشتر می‌شوند. برای کاهش تعریق، کمی ‌آرام‌تر باشید و استرس خود را کنترل کنید.

 

جنس خوب بپوشید

الیاف طبیعی مثل کتان یا پنبه عرق را به خوبی به خود می‌گیرند، در حالی که الیاف مصنوعی آن را جذب نمی‌کنند و باعث رطوبت بیشتر آن ناحیه و بوی بد عرق می‌شوند، بنابراین بهتر است در فصول گرم، لباس‌های نخی نازک و روشن بپوشید که نور خورشید را کمتر جذب می‌کنند و خنک‌تر هستند. بهتر است کفش را هم از نوع جلوباز و از جنس چرم انتخاب کنید، زیرا کفش‌های بسته آن هم از جنس مصنوعی، باعث تعریق بیشتر پا و بوی نامطبوع آن می‌شوند.

 

برای همیشه از شر عرق زیاد خلاص شوید

راه‌های زیادی برای درمان «هایپر هیدروسیس» وجود دارد. متخصصان پوست درمان را با تجویز ضدعرق‌ها شروع می‌کنند. اگر این نسخه جواب نداد، پزشکان از درمان به وسیله امواج کوتاه الکتریکی روی مناطقی که غدد عرقی وجود دارد، استفاده می‌کنند. روش دیگر تزریق سم بوتولیسم «بوتاکس» است، هر دوی این موارد باعث بلوکه شدن سیگنال‌های غدد عرقی می‌شود که عملکردشان تولید عرق است. زمان تکرار این درمان وقتی است که تعرق زیاد مجددا شروع شود. اگر این درمان‌ها عمل نکنند، داروهایی وجود دارند که می‌توانند عملکرد غدد عرقی را مختل کنند، اما باید در نظر بگیرید که این داروها عوارض جانبی شدیدتری دارند. جراحی برای برداشتن غدد عرق یا قطع اعصاب غدد، آخرین راه‌های علاج محسوب می‌شوند.

به عنوان مثال خانم جوانی بود که تعریق زیاد  در ناحیه زیر بغل نداشت، ولی از تعریق زیاد  کف دست و پایش رنج می‌برد، برای درمان تعریق زیاد  کف دست این خانم از بوتاکس و برای کف پایش از امواج کوتاه الکتریکی استفاده شد.

 

حواستان به شام باشد

اگر شب‌ها در خواب زیاد عرق می‌کنید، قبل از خواب، شام مفصل نخورید، زیرا اگر چند ساعت قبل از خواب، شام سبکی میل کنید، غذایتان سریع‌تر هضم می‌شود و در نتیجه دستگاه گوارش مجبور نیست طی خواب فعال باشد و سموم را به شکل عرق از بدن دفع کند.

رفع بوی بد عرق با ماهانه 3هزار تومان!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ