حقایق جالب درباره ویتامین D

sahar.d
ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز برای برای رشو و سلامت است که باید از کودکی همواره به میزان لازم در برنامه غذایی وجود داشته باشد. در این مطلب شما را با حقایق جالب درباره ویتامین D آشنا می کنیم.

ویتامین D یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند. در این مطلب شما را با حقایق عجیب و جالبی در رابطه با ویتامین D آشنا می کنیم تا بیش از پیش به لزوم وجود ویتامین D در برنامه غذایی روزانه تان پی ببرید.

بارداری سالم تر با ویتامین D

 مادرانی که در دوران بارداری سطح ویتامین D پایین‌تری دارند در معرض خطر مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا (پری کلامپسی)، زایمان پیش از موعد و نوزادانی کم وزن هستند. و مادرانی که دچار کمبود ویتامین D هستند به احتمال بیشتری نیاز به سزارین پیدا می‌کند و بیشتر در معرض خطر عفونت هستند. ویتامین D برای مادران حیاتی است زیرا گیرنده‌های D در عضله رحم ممکن است انقباضات رحم را در طول زایمان تقویت کند. 

ویتامین همچنین ممکن است ایمنی مادر و نوزاد را افزایش دهد. بنابراین ویتامین D مورد نیاز برای زنان باردار چقدر است؟ در یک مطالعه زنانی که دوز بالایی از ویتامین D را در دوران باداری مصرف می‌کردند خطر ابتلا به عوارض را به میزان بسیار کمتری داشتند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید یا خیر.

سلامتی استخوان ها

این ویتامین از زمان بلوغ تا کهن‌سالی برای قدرت استخوان‌ها حیاتی می‌باشد. ویتامین دی به جذب کلسیم غذاها برای بدن کمک می‌کند. به‌عبارت‌دیگر مصرف روزانه ویتامین دی و کلسیم به جلوگیری از شکستگی و نرم شدن استخوان‌ها کمک می‌کند. کودکان به ویتامین D برای داشتن استخوان‌های قوی و جلوگیری از ریکتس که باعث ایجاد استخوان‌های ضعیف و زانو زدن می‌شود نیاز دارند. اضافه کردن ویتامین به شیر در دهه ۱۹۳۰ تقریباً به از بین بردن بیماری ریکتس کمک کرد.

تقویت ریه ها

کودکانی که از مادرانی با ویتامین D ناکافی به دنیا می‌آیند بشتر احتمال ابتلا به آسم و دیگر اختلالات تنفسی را دارند. دکتر هولیک می‌گوید: ما می‌دانیم که سطح کافی ویتامین D به ایجاد یک سیستم ایمنی موثر کمک می‌کند و ایمنی مادران به فرزندش در دوران بارداری و پس از آن منتقل می‌شود.

مبارزه با MS

مولتیپل اسکلروزیس(MS) رایج‌تر از سانی اکویتر است. سال‌هاست که کارشناسان به ارتباط بین نور خورشید، سطح ویتامین دی و این اختلال خود ایمنی که عصب را خراب می‌کنند مشکوک هستند. سرنخ‌ها در یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک نقض ژنی منجر به کاهش سطح ویتامین دی می‌شود که موجب خطر ابتلا به MS می‌باشد. حتی باوجود این ارتباطات، شواهد کافی برای توصیه مصرف ویتامین دی جهت جلوگیری یا درمان MS وجود ندارد.

جلوگیری از سرطان سینه

تحقیقات بخوبی مشخص می‌کند که سطح کافی ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. قرار گرفتن در معرض ویتامین D در طول سالهای اولیه بلوغ، خطر ابتلا به سرطان سینه پیشرفته را در طول سالهای بعد زندگی کاهش می‌دهد. با توجه به تحقیق انجام گرفته در نشریه آمریکایی ایپدمیولوژی، زنانی که به میزان کافی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند نسبت به زنانی که به میزان ناکافی در معرض آفتاب هستند، خطر سرطان را به نصف کاهش می‌دهند.

پیشگیری از دیابت

برخی مطالعات نشان داده‌اند که بین کمبود ویتامین دی و دیابتنوع ۱ و نوع ۲ ارتباط وجود دارد؛ بنابراین، آیا افزایش سطح ویتامین D می‌تواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند؟ پزشکان دلایل کافی برای توصیه مصرف ویتامین D برای جلوگیری از دیابت را ندارند. چاق بودن بیش‌ازحد، ممکن است در دیابت نوع ۲ و سطح پایین ویتامین D نقش داشته باشد.

جلوگیری از بیماری خود ایمنی

بیماری‌های خود ایمنی در حال افزایش هستند و ویتامین D ناکافی ممکن است دلیل آن باشد. با توجه به گفته دکتر هولیک تحقیقات ویتامین D پایین را با افزایش خطر آرتریت روماتوئید، بیماری کرون، ام اس و لوپوس مرتبط می‌داند. وقتی ویتامین D با گیرنده‌های سیستم ایمنی متصل می‌شود، به سیستم ایمنی ما کمک می‌کند تا وظیفه خود را به طور موثرتری انجام دهد یعنی شناسایی و حمله به مهاجمان خطرناک و حمله به بافت سالم و طبیعی که تعریف بیماری خود ایمنی است.

کاهش وزن

مطالعات نشان داده است که سطح ویتامین D در خون افراد چاق اغلب پایین می‌باشد. چربی‌ها ویتامین D را به دام می‌اندازند درنتیجه ویتامین D کمتر در دسترس قرار دارد. مشخص نیست که آیاچاقی خود سبب کمبود ویتامین D می‌شود یا اینکه دلایل دیگری دارد. یک مطالعه کوچک بر روی رژیم‌های غذایی محدود به کالری با افزایش ویتامین D نشان داد که کاهش مصرف ویتامین D ممکن است به افراد چاق کمک کند راحت‌تر وزن کم کنند.

سلامت قلب با ویتامین D

۲۰۰ ژن در سیستم قلب وجود دارند که توسط ویتامین D تنظیم می‌شود. ویتامین D می‌تواند از گرفتگی عروق توسط کلسترول جلوگیری کند. مواد مغذی نیز می‌توانند فشار خون را تنظیم کرده و عملکرد سلولهای قلب را بهبود دهند. 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویتامین D3 می‌تواند صدمه ایجاد شده به سیستم قلبی را که منجر به بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا و دیابت می‌شود، بازیابی کند. 

پزشکان اکنون تشخیص می‌دهند که بسیاری از بیماران مبتلا به حمله قلبی کمبود D3 دارند. این بدان معنا نیست که کمبود این ویتامین باعث حمله قلبی شده است، اما خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد. این نوع ویتامین D (ویتامین D3) دو برابر موثر است.

از اوتیسم پیشگیری می‌کند

محققان سطح پایین ویتامین D هنگام تولد را با افزایش خطر اوتیسم در ۳ سالگی مرتبط دانسته‌اند. نوزادانی که کمترین میزان ویتامین D در این مطالعه را داشتند، بیشترین خطر ابتلا به اوتیسم را در مقایسه با نوزادان با سطوح بالاتر ویتامین D داشتند. اگر چه محققان بر این باورند که برای تایید این ارتباط باید مطالعات بیشتری انجام شود.

سلامت مغز با ویتامین D

کمبود شدید ویتامین D اثر شدیدی بر عملکرد شناختی دارد. با توجه به یک تحقیق افرادی که کمبود ویتامین D را به میزان زیادی دارند بیش از دو برابر احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر یا انواع دیگر زوال عقل را نسبت به افرادی با سطح نرمال ویتامین D، دارند، اگر چه هنوز برای توصیه‌های خاص زود است.

کمبود ویتامین D و افسردگی

این ویتامین نقش مهمی در رشد و عملکرد مغز دارد، در بیماران مبتلابه افسردگی سطح پایین ویتامین D دیده می‌شود؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین D به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند. بهترین راه این است که با پزشک خود صحبت کنید که ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

  از سرماخوردگی و آنفلونزا جلوگیری می‌کند

اکثر ما هنگامی که به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلونزا فکر می‌کنیم به یاد روی و ویتامین C می‌افتیم اما ویتامین D را نیز باید در لیست قرار داد. یک تحقیق در مورد سلامتی بزرگسالان دریافت که آنهایی که سطوح کافی ویتامین D را در خون داشتند  به احتمال کمتری به عفونتهای راه‌های هوایی مبتلا می‌شوند و تحقیق دیگر ژاپنی نشان داد که کودکان مدرسه‌ای که ۱۲۰۰ واحد از ویتامین D را روزانه مصرف کردند ۴۲ درصد کمتر خطر ابتلا به آنفولانزا را داشتند.

سلامت عروق خونی

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد، مصرف دوزهای بالای ویتامین D عروق را منعطف‌تر نگه می‌دارد که می‌تواند به طور بالقوه خطر بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. وقتی مردان و زنان جوان دارای اضافه وزن مکملهای ویتامین D را برای چهار ماه مصرف کردند، سختی عروق آنها کاهش یافت. شرکت کنندگان در تحقیق که ۲۰۰۰ واحد در روز از این ویتامین را دریافت کردند کاهشی ۲ درصدی در سختی عروق را تجربه کردند و آنهایی که تنها یک دوز ۶۰۰ واحدی برای‌شان توصیه شده بود افزایش جزئی در سختی عروق یعنی حدود ۱/۰ درصد را متوجه شدند. دکتر هولیک می‌گوید: میزان مصرف روزانه ویتامین D که توصیه می‌شود برای سلامتی استخوان کافی است اما شواهد نشان می‌دهد که ممکن است برای دستیابی به فواید دیگر سلامتی با این ویتامین، به میزان بیشتری از آن نیاز داشته باشیم.

سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهد

طبق گفته محققان دانشگاه شفیلد جذب مکمل ویتامین D ممکن است بعضی از علائمسندرم روده تحریک پذیر (IBS) مانند درد شکمی، التهاب، اسهال و یبوست را از بین ببرد. این علائم می‌تواند کیفیت زندگی یک فرد را کاهش دهد. نویسنده تحقیق برنارد ام کرفه گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که همه افراد مبتلا به IBS باید میزان ویتامین D خود را آزمایش کنند و اکثریت آنها باید از مکمل استفاده کنند.

به ریشه کنی سردرد کمک می‌کند

سردردهای مزمن به سختی درمان و مدیریت می‌شود. در حال حاضر، تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D ممکن است این خطر را افزایش دهد. مردانی با سطح پایین ویتامین D در مقایسه با مردانی که بالاترین سطح ویتامین D را دارند دو برابر بیشتر از سردرد رنج می‌برند. هر چند قبل از مصرف مکمل ویتامین D باید روی آن را بخوانید.

 ویتامین D نخورید، سکته را زده‌اید….

رابطه ویتامین D با سرطان را می دانید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ