دلایل عجیب یبوست که باور نمی کنید

faateme1366
یبوست یک مشکل شایع است که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود اما برخی دلایل عجیب یبوست که نمی دانید را در این مطلب بخوانید.

 

عوارض ابتلا به یبوست

به گزارش سایت الودکتر، براساس برآوردها، در حال حاضر مبتلایان به یبوست هر ساله ۲٫۵ میلیون بار به پزشک مراجعه می‌کنند که در این میان تعداد زنان بزرگسال، بیشتر از مابقی است. البته گاهی ابتلا به مشکل گوارشی و یبوست طبیعی است، به خصوص وقتی دچار استرس یا در سفر هستید اما یبوستی که ما از آن صحبت می‌کنیم مشکلی واقعی است که سبب کاهش کیفیت زندگی فرد می‌شود.

در این بیماری، علاوه بر دشواری در اجابت مزاج، معمولا علائم ناراحت‌کننده‌ی دیگر از جمله نفخ شکم، گاز معده، کمردرد خفیف و حتی استرس و خستگی نیز در تمام طول روز با شما هستند و با یبوست همراه می‌شوند. هر ساله مردم برای درمان یبوست میلیون‌ها دلار صرف خرید داروهای ضدیبوست می‌کنند. خبر خوب این است که در اغلب موارد، یبوست قابل پیشگیری است و داروهای طبیعی بسیاری برای درمان این مشکل وجود دارند که اگر در حال حاضر دچار این مشکل هستید، می‌توانند به بهبود عملکرد روده‌تان کمک کنند.

 

آیا یبوست دارید؟

علایم و نشانه های یبوست مزمن شامل:

اجابت مزاج کم تر از ۳ بار در هفته

مدفوع بزرگ و یا سخت

فشار و زورزدن زیاد برای اجابت مزاج

احساس اینکه در روده و یا مقعد شما چیزی مانع دفع مدفوع می شود

احساس اینکه روده و یا مقعد شما کاملا از مدفوع تخلیه نشده است

نیاز به کمک برای دفع مدفوع از مقعد همچون فشار دادن شکم و یا استفاده از انگشت برای پاک کردن مقعد از مدفوع

یبوست زمانی مزمن نامیده می شود که شما حداقل ۲ تا از این علایم را در طول ۳ ماه گذشته داشته اید. در صورتیکه شما تغییرات مداوم و غیرقابل توضیحی در مدفوع خود حس کردید باید به پزشک مراجعه نمایید.

 

غذاهای یبوست آور

رژیم غذایی که دارای غذاهای فرآوری‌شده، شکر، کربوهیدرات‌ های تصفیه‌شده، الکل، چربی‌های ناسالم و مواد افزودنی مصنوعی باشد، عملکرد و حرکت طبیعی روده را با مشکل مواجه می‌کند.

 

آرام نیستید

استرس زیاد باعث تغییر در تولید هورمون‌ و انتقال‌دهنده‌ی عصبی می‌شود که روی تنش عضلانی، التهاب، تولید آنزیم و کل عملکرد گوارشی تاثیر مستقیم دارد.

 

یبوست و عدم تحرک

ورزش جریان خون را افزایش می‌دهد، ماهیچه‌های داخل دستگاه گوارش را تقویت، و به کنترل استرس کمک می‌کند.

 

داروهایی که باعث یبوست می شوند

بعضی از داروها می‌توانند باعث یبوست مکرر شوند، مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اسید معده، مکمل های غذایی کلسیم یا آهن، آنتی‌کولینرژیک‌ها، داروهای ضد تشنج، مواد مخدر و ادرارآورها.

 

یک مشکل روده ای

باکتری سالمی که در دستگاه گوارش زندگی می‌کند و پروبیوتیک نام دارد به تنظیم عملکرد روده کمک زیادی می‌کند. یکی از دلایل اهمیت فیبر برای سلامتی روده، «پری بیوتیک» موجود در غذاهای گیاهی است که باعث رشد باکتری‌های پروبیوتیک می‌شود.

 

یبوست به تیروئید ربط دارد؟

اختلالات تیروئید، «پی ام اس» (PMS) یا همان سندروم پیش از قاعدگی، اختلال در غذا خوردن، دیابت و یائسگی می‌توانند منجر به یبوست شوند. بیماری‌های دیگری چون بیماری پارکینسون، آسیب‌های ستون فقرات یا مشکلات مربوط به عصب که بر عصب دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

 

کمبودهای تغذیه ای  و یبوست

منیزیم الکترولیتی است که به عملکرد طبیعی عضلات کمک می‌کند. کمبود منیزیم در رژیم غذایی می‌تواند باعث تنش عضلانی شود و علائم استرس را بدتر کند.

 

یبوست و اجابت مزاج

برای برخی افراد، عجله در بیرون آمدن از دستشویی و نشستن در موقعیتی نامناسب و ناراحت‌کننده در توالت می‌تواند باعث شود حرکات روده کامل نشده و یبوست ایجاد شود.

 

یک دلیل عجیب برای یبوست

از جمله علل یبوست، بی‌خوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما است.

 

یبوست و کهولت سن

یبوست گاهی ممکن است به دلیل کهولت سن باشد. گاهی اوقات سالمندان اشتهای خود را از می‌دهند (به دلیل مسائلی مانند خوردن غذا به صورت متفاوت، مشکل جویدن و نداشتن انرژی کافی برای پختن غذا)، به عبارت دیگر، فیبر و کالری کافی دریافت نمی‌کنند، بنابراین روند هضم غذا کند می‌شود.

درمان باورنکردنی یبوست با این عضو خوشمزه آجیل!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مهران

مهران

1397-03-06 - 07:31 پاسخ

90درصدمشکل گوارشی بخاطر نان نانوایی سفید که همیشه ازش استفاده میکنیم پس زیاد تحقیق نکنید......... برید دنبال اینکه چرا سبوس رو ازنان میگیرندوچرا آبهارا آلوده میکنندوبه جاش دستگاه تصفیه شیمیایی میارن و............