ارزش غذایی جوانه های خام

mousavi
اضافه کردن جوانه‌ها به رژیم غذایی روزانه می‌تواند فواید مختلفی برای قلب داشته باشد. این اثرگذاری عمدتا به این دلیل است که جوانه‌ها می‌توانند عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، مانند بالا بودن سطح کلسترول خون، را کاهش بدهند

۱. جوانه‌های خام می‌توانند گوارش را بهتر کنند

مطالعات نشان می‌دهند که وقتی بذرها یا دانه‌ها جوانه می‌زنند، میزان فیبر درون آن‌ها افزایش می‌یابد و بیشتر در دسترس بدن قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که جوانه‌ها به‌طور خاص میزان فیبر نامحلول بیشتری دارند و این نوع فیبر دقیقا فیبری است که در شکل‌گیری مدفوع نقش مهمی دارد و به حرکت مدفوع در روده‌ها کمک می‌کند. بنابراین، مصرف جوانه‌ها از این منظر به کاهش خطر ابتلا به یبوست کمک می‌رساند.

به‌علاوه، جوانه‌های لوبیا، غلات، سبزی‌ها، ‌مغزها و دانه‌ها، همگی حاوی مقادیر کمتری از ترکیبات ضدتغذیه‌ای هستند. همین ویژگی، جذب مواد مغذی از جوانه‌ها را در فرآیند هضم راحت‌تر می‌کند.

۲. جوانه‌ها می‌توانند سلامت قلب را تقویت کنند

اضافه کردن جوانه‌ها به رژیم غذایی روزانه می‌تواند فواید مختلفی برای قلب داشته باشد. این اثرگذاری عمدتا به این دلیل است که جوانه‌ها می‌توانند عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، مانند بالا بودن سطح کلسترول خون، را کاهش بدهند. بسیاری از مطالعات بر روی نمونه‌های حیوانی نشان داده‌اند که خوردن جوانه‌های خام می‌تواند سطح کلسترول خوب خون یا HDL را بیشتر کند و میزان کلسترول تام و همچنین کلسترول بد خون یا LDL را کاهش بدهد.

محققان همچنین متوجه شده‌اند که نتایج مشابهی از این نظر در نمونه‌های انسانی هم وجود دارد. درواقع، مصرف جوانه عدس طی ۸ هفته، میزان کلسترول HDL را در بدن انسان‌ها ۱۲ درصد بیشتر می‌کند و حتی میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول LDL را ۷۵ تا ۸۴ درصد کاهش می‌دهد.

اگرچه این یافته‌ها واقعا امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما محققان هنوز به انجام دادن مطالعات بیشتر در این زمینه نیاز دارند تا بتوانند با قطعیت بیشتری اظهار نظر کنند.

۳. جوانه‌های خام می‌توانند حاوی باکتری‌های مضر باشند

یکی از مسائلی که عمدتا در زمینه استفاده از جوانه‌های خام مطرح می‌شود، خطر مسمومیت غذایی است. واقعیت این است که جوانه‌ها عموما خام مصرف می‌شوند یا خیلی کم پخته می‌شوند و همین مساله به افزایش خطر مسمومیت غذایی منجر می‌گردد.

این‌که جوانه‌های خام به‌طور خاص خطرناک هستند، به این دلیل است که آن‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند که زمینه مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر مانند ای.کولی و سالمونلا نیز هستند.

اگر فردی به مسمومیت غذایی ناشی از مصرف جوانه‌‌های خام مبتلا شود، علائم مسمومیت بین ۱۲ تا ۷۲ ساعت پس از خوردن جوانه ظاهر می‌شود و این علائم می‌توانند شامل مواردی مانند اسهال، درد در ناحیه شکم و استفراغ باشند. این علائم به‌ندرت زندگی افراد را به خطر می‌اندازند. با این‌حال، متخصصان به کودکان، زنان باردار، ‌سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف توصیه می‌کنند که جوانه‌ها را برای مصرف کاملا بپزند یا مصرف این مواد غذایی را کنار بگذارند.

منبع: فردا

جوانه شبدر و خواص شگفت انگیز آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ