نکاتی درمورد نحوه ی فریز کردن مواد غذایی که نمی دانستید

atoosamirzavandi
با دانستن نکات ریز و مهم در مورد نحوه ی فریز کردن مواد غذایی از طعم لذیذ آن ها حتی بعد از مدت زمانی طولانی تر بهره ببرید.

فریز کردن مواد غذایی از جمله روش هایی است که عمر مواد غذایی و مصرف آن ها در زمان های دیگر را میسر می کند. اما فریز کردن مواد غذایی نیز قاعده و قانون خاص خودش را دارد زیرا اگر موارد بهداشتی و توجه به ویژگی مواد غذایی را رعایت نکنید تمام زحماتتان به هدر می رود. در این مقاله به نکاتی در مورد نحوه ی فریز کردن مواد غذایی اشاره می شود.

فریز کردن میوه ها

این روش ساده تقریباً برای فریز کردن هر نوع میوه کاربرد دارد. اولین و مهم ترین نکته در منجمد کردن میوه ها آماده سازی آنها قبل از انجماد است. فراموش نکنید رطوبت و هوا دشمن میوه های منجمد شده است.

1. ابتدا میوه ها را به طور کامل بشویید.

2. اگر میوه دارای پوست است، پوست آن را بگیرید. هر نوع لکه را از بافت میوه جدا کنید.

3. اگر سایز میوه بزرگ است آن را به ابعاد یکسان خورد کنید.

4. تکه های میوه را توسط حوله یا کاغذ خشک کنید. تا آنجاییکه امکان دارد رطوبت میوه ها را بگیرید.

. تکه های میوه را بر روی یک سینی و کاغذ پوستی به صورت یکنواخت در یک لایه پخش کنید و سپس روی آن را با پلاستیک بپوشانید. سینی را داخل فریزر بگذارید و اجازه دهید برای چند ساعت در فریزر باقی بماند.

6. سینی را از فریزر خارج کنید و به آرامی میوه ها را از کاغذ پوستی جدا کنید و در کسیه های فریزر بسته بندی کنید. تا آنجاییکه می توانید هوای داخل کیسه فریزر را خالی کنید. با این روش میوه ها را بدون تغییر رنگ و مزه از 6 تا 9 ماه نگهداری کنید.

کنسرو سازی

برای کنسرو سازی، غذاها را با اسید سیتریک، آب لیمو یا اسید اسکوربیک فرآوری می کنند تا میکروارگانیسم های آن بمیرد و از تغییر رنگ غذا جلوگیری شود. این موضوع برای فریز کردن هم درست است. فکر کنید که بعد از خرد کردن میوه ها، همه آنها قهوه ای شوند. اگر آنها را وارد آب اسیدی کنید چنین اتفاقی نمی افتد.
محلولی از نیم قاشق چایخوری اسید اسکوربیک (در داروخانه یافت می شود) در هر 3 قاشق غذاخوری آب، یا 1 قاشق غذاخوری آبلیمو در هر 4 فنجان آب استفاده کنید. میوه را در این محلول فرو کنید و درآورید و بگذارید خشک شود. یا این محلول را به میوه اسپری کنید.
برای فریز کردن، ابتدا باید آن را بسته بندی خشک کنید. بسته بندی تک لایه ساده ترین حالت ست که اگر میوه یا سبزی را در یک لایه (بطور کامل یا خرد شده) فریز کنید، زودتر منجمد می شود.

سریع فریز کردن

سریع فریز کردن خیلی خوب است زیرا: (الف) میوه ها و سبزیجات اگر با هم و بطور متراکم فریز نشده باشند، به راحتی یخشان باز می شود، (ب) کیفیت آنها به هنگام آب شدن یخ، بهتر می شود.
تنها کاری که باید بکنید این است که خوراکی مورد نظرتان را در یک لایه داخل ظرفی که زیرش کاغذ روغنی گذاشته اید فریز کنید، بطوری که به ته ظرف نچسبد. هدف از این کار این است که خوراکی خیلی زود منجمد شود. تنظیم دمای فریز قبل از این کار ایده خوبی است. تنظیم تهویه هوای داخل فریزر نیز توصیه می شود.
اگر می خواهید خوراکی موردنظر فوراً منجمد شود در فریزر را باز و بسته نکنید تا نوسان دمایی وجود نداشته باشد. بعد از منجمد شدن ظرف را از فریزر دربیاورید و غذای منجمد شده را داخل محفظه، قوطی یا کیسه بریزید و دوباره در فریزر بگذارید. خارج کردن هوای داخل کیسه یا محفظه باعث می شود که زمان طولانی تری حفظ شود و برفک نزند.

استفاده از قوطی

وقتی از محفظه و قوطی استفاده می کنید، باید به اندازه کافی سرخالی بگذارید تا مایع داخل آنها جای کافی برای افزایش حجم به هنگام انجماد داشته باشد. معمولاً در فریزرهای عادی، میوه ها و سبزیجات مدتی طولانی سالم می مانند. با گذشت زمان غذای منجمد همچنان قابل خوردن است، ولی کیفیت آن کاهش می یابد. اگر قصد دارید خوراکی ها را مدتی طولانی در فریزر نگه دارید، فریز عمیق در دماهای سردتر گزینه بهتری است.

تاریخ را بر روی بسته درج کنید

بهتر است کهتاریخ و محتویات هر بسته را روی آن بنویسید. زیرا ممکن است بعد از شش ماه یادتان نیاید که داخل هر بسته چیست یا تاریخ فریز سازی آن کی بوده است. نوار چسب فریز برای این کار مناسب هستند و علی رغم دمای پایین و رطوبت به خوبی روی کیسه می چسبند. می توانید دور قوطی ها نیز نوارچسب بزنید تا هوا داخل آنها نرود و برفک نزنند.
بسته بندی کیسه ها و محفظه ها داخل فویل و نوار چسب زدن به آنها نیز به این هدف کمک می کند.
کیسه ها زیپ دار نیز برای فریز کردن بسیار مناسبند. قیمت آنها مناسب است و استفاده از آنها آسان است.

شش راه اشتباه فریز کردن مواد غذایی

نکات برجسته در مورد انجماد موفقیت آمیز مواد غذایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ