ادویه ای لاغر کننده که کمتر استفاده می کنید

faateme1366
لاغری تنها جنبه زیبایی ندارد بلکه برای سلامت بدن نیز باید به فکر کم کردن وزن بود. در این مطلب برای شما از خواص ادویه ای خوشمزه و خوشبو صحبت می کنیم که به سادگی به لاغری شما کمک می کند و به شما اندامی زیبا و بدنی سالم هدیه می کند.

آیا زیره سیاه برای همه لاغر کننده است؟

زیره سیاه، ضدنفخ، ضداسپاسم، معرق و ضدقارچ و همچنین مقوی معده، محرک اشتها، محرک ترشح غدد معده است و ترکیبات اسانس‌دار موجود در آن می‌تواند به سوخت و ساز بدن کمک کند.

یکی از مصارف مهم زیره، به عنوان چاشنی و ادویه در صنایع غذایی است و استفاده از آن با ممنوعیت همراه نیست. مصرف زیره سیاه در برخی از افراد ممکن است تا حدودی باعث لاغری شود. البته برحسب شرایط بدنی افراد، اثردهی این گیاه متفاوت است. اگرچه استفاده از زیره سیاه در برخی از افراد تا حدودی باعث لاغری می‌شود ولی این مساله برای همه عمومیت ندارد و ممکن است در برخی افراد جواب بدهد و برخی دیگر نه. البته این مساله درخصوص دیگر گیاهان اسانس‌دار مثل رازیانه، زیره سبز و… هم صدق می‌کند.

خوردن ماست مُهزل بدون نان یک مکمل کاهش وزن شناخته می شود. به این ترتیب که 200 گرم ماست با یک قاشق غذاخوری زیره سیاه مخلوط و خورده شود.

 

دشمن چربی های شکم و پهلو

مطالعات جدید حاکی از آن است که دانه های زیره به طور بالقوه قادر است در چربی بدن نفوذ کرده و به روشی مثبت سطح چربی های مضر در خون را کاهش دهد.

دانشمندان ایرانی مطالعاتی را بر روی 88 زن که به اضافه وزنی مبتلا بودند انجام دادند. آنها این زنان را به دو گروه با دو رژیم غذایی متفاوت تقسیم کردند.

در این آزمایش دسته اول 3 گرم پودر زیره را با 5 گرم ماست مخلوط کرده و به طور روزانه مصرف کردند گروه دوم نیز تنها با مصرف ماست (بدون افزودنی) مورد کنترل وزن قرار گرفتند. هر دو گروه مورد مشاوره تغذیه قرار گرفته و مصرف کالری آنها به 500 کالری کاهش یافت.

پس از بررسی نتایج نشان داد زنانی که مصرف زیره داشتند نسبت به گروه دوم 3 پوند (4/1 کیلوگرم) کاهش وزن داشتند. همچنین اعضای این گروه با توجه به زیره مصرفی، 64/14درصد، میزان چربی سوزی داشتند.

جالب است بدانید که این گروه کاهش میزان کلسترول ناشتا، LDL (کلسترول بد) و کاهش تری گلیسیرید را نیز تجربه کردند. علاوه بر همه اینها در افراد مصرف کنندگان زیره کاهش میزان شاخص توده و دور کمر بسیار چشمگیر بوده است.

 

اگر دچار افت قند شدید

پژوهشی روی موش‌های دیابتی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، نشانگر این بود که درمان با زیره باعث کاهش قابل توجهی در سطوح قند خون می‌شود و به تسریع روند کاهش وزن نیز کمک می‌کند. بااین‌حال، پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند تا زمانی که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام نشود، نمی‌توان زیره (cumin) را به بیماران دیابتی توصیه کرد.

پس به خاطر داشته باشید که استفاده از زیره می تواند موجب کاهش قند خون شما شود.

 

ترفندهایی برای گنجاندن زیره در رژیم غذایی

علاوه بر مخلوط کردن آن با ماست می‌توانید گزینه‌های زیر را نیز مدنظر قرار دهید:

می‌توانید سبزیجات کنار غذای خود را با چند قاشق چایخوری از این ادویه تفت دهید برای مثال زیره به‌خصوص با سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، هویج، گل کلم جفت خوبی است.

پودر زیره سبز با پودر فلفل چیلی، پودر سیر، پودر پیاز، پاپریکا و پودر فلفل قرمز مخلوط کنید و به عنوان ادویه به غذاها اضافه کنید.

همچنین می‌توانید آجیل‌های خود را با پودر زیره بو دهید.

 

از معجزات دیگر زیره چه می دانید

اگر زیره را در ظرفی خیس کنید و با آب آن صورت خود را بشویید، رنگ صورتتان باز می‌شود. پودر زیره را با آب جوش مخلوط کنید و روی صورتت خود بگذارید و نرمی و لطافت را به صورت خود هدیه بدهید. آب جوشانده آن خون بینی را بند می‌آورد، فقط کافی است کمی از آب را داخل سوراخ‌های بینی بریزد و پره‌ها را چند دقیقه نگه دارید و نگذارید بیرون بریزیند. اگر آب جوشیده آن را داخل چشم بچکانید، قرمزی چشم را برطرف می‌کند و مانع خونریزی رگ‌های داخل چشم می‌شود. ضدعفونت و ورم ملتهمه چشم است و از چسبندگی پلک‌ها جلوگیری می‌کند. قرقره کردن آب جوشانده آن در دهان، دندان درد را تسکین می‌دهد.

زیره تاثیر بسزایی روی ترشحات هورمون تیروئید دارد و باعث افزایش میزان ترشحات می‌شود

 

خواص جالب مخلوط زیره با مواد دیگر

اگر زیره را در سرکه خیس کنید و سرکه را بنوشید، تنگی نفس و احساس خفگی از بین می‌رود.

اگر با آرد باقلا پودر و خمیر شود و روی ورم‌ها گذاشته شود، التهاب‌ها ورم‌ها را از بین می‌برد.

مخلوط زیره با عسل باعث افزایش شهوت و انرژی می‌شود.

اگر با غذای گوشتی پخته شود، مضرات گوشت را کم می‌کند و غذا را خوشمزه‌تر می‌کند.

– مخلوط کردن آن با برنج و غذاهای دیگر باعث لاغری می‌شود، چون بسیار گرم است، هر نوع ورم و چاقی را از بین می‌برد

 

نکات بسیار مهم که در استفاده از زیره باید به آن توجه کرد

1 ـ مصرف عرق زیره در بعضی افراد موجب اسهال و در برخی دیگر باعث یبوست می شود .

2 ـ بیماران کلیوی ، کبدی و تنفسی و همچنین مادران باردار قبل از استفاده از عرق زیره ، لازم است با پزشک خود مشورت کنند .

3 ـ خودسرانه عرق زیره را به کودکان ندهید .

بیشترین چربی سوزی با آسانترین روش ها!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ