رعایت آداب غذا خوردن روزه داری

mousavi
یک کارشناس تغذیه با ذکر اینکه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی متعددی به همراه دارد تاکید کرد: همراه با فریضه روزه رعایت آدابی چون تغذیه صحیح نیز ضروری است.

فتانه کاوری زاده روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بدن بویژه دستگاه گوارش زمان نزدیک به افطار در حالت استراحت کامل است بنابراین هنگام افطار باید از مواد غذایی استفاده شود که بطور ناگهانی به دستگاه گوارشی فشار وارد نکند.

وی افزود: بدن هنگام افطار نیاز فوری به مایعات و منابع غذایی انرژی زا دارد که این نیاز برای سلول هایی مانند سلول های مغز و سلول های عصبی بارزتر و مشخص تر است.

کاوری زاده توصیه کرد: شروع افطاری با شیر یا آب ولرم، خرما، عسل یا کشمش و چای کمرنگ باشد سپس با مواد غذایی سبک مانند نان، پنیر و گردو یا سوپ که فشار چندانی به معده وارد نمی کنند افطاری را ادامه دهند.

این کارشناش تغدیه افزود: از زیاده روی در مصرف غذاهای پرچرب و شیرین مانند زولیبا، بامیه، حلوا، شله زرد و نان خامه ای خودداری شود چرا که باعث سوزش سردل، عطش شدید و اضافه وزن می شوند.

کاوری زاده با بیان اینکه وعده سحر نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: مصرف غذا در وعده سحری که مهمترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است بسیار بااهمیت و باید بصورت کامل دریافت شود زیرا پس از این وعده ساعات روزه داری آغاز شده و بدن انرژی دیگری دریافت نمی کند.

وی تاکید کرد: بهتر است در وعده سحر از غذاهای دیر هضم مانند نان و غلات کامل سبوس دار، حبوبات، سبزی و میوه های تازه استفاده شود چرا که عدم مصرف سحری منجر به افت قند خون، کاهش تمرکز و کاهش توان کاری می شود.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: در وعده سحری از مصرف کله پاچه، سیرابی، غذاهای سرخ کرده، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی و نوشابه های گازدار پرهیز همچنین از مصرف زیاد قند، شکر، شیرینی، شکلات، زولبیا، بامیه و نوشیدنی مانند شربت و چای پررنگ خودداری شود.

کاوری زاده به مصرف متعادل سبزی ها، سالاد، کاهو، خیار و گوجه، ماست، نعناع و نوشیدن آب میوه طبیعی مانند آب سیب، شربت خاکشیر و آب آلبالو پس از غذای سحری تاکید کرد.

منبع: ایرنا

بهترین زمان نوشیدن آب در ماه رمضان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ