توصیه های طب سنتی برای درمان عفونت های واژن

sahar.d
عفونت واژن یا واژینال از رایج ترین مشکلات زنانه است که برای بسیاری از خانم ها در طول دوران زندگی شان پیش می آید. برای پیشگیری از ابتلا به عفونت وا/زن یکی از مهمترین نکات رعایت بهداشت فردی است. بسیاری از افراد برای درمان عفونت های واژن به دنبال روش های گیاهی هستند. در این مطلب توصیه های موثر طب سنتی برای درمان عفونت واژن را به شما معرفی می کنیم.

عفونت واژن به التهاب دستگاه تناسلی زنانه خارجی که بر اثر عواملی مانند کلامیدیا، تریکومونا یا باکتریها ایجاد می‌شود گفته می‌شود. عفونت واژن از جمله مشکلات رایج زنان است که از هر 4 زن، 3 نفرد در طول زندگی خود با آن مواج شده است. طب سنتی برای درمان عفونت زنانه توصیه های بسیار موثری دارد و ما در این مطلب قصد داریم شما را با توصیه های طب سنتی برای درمان عفونت واژن آشنا کنیم.

ترشحات طبیعی چگونه است؟

در خانم‌ها به طور طبیعی ترشحات از دستگاه تناسلی وجود دارد که نیازی به درمان ندارد. در نیمه دوم دوران قاعدگی خانم‌ها به دلیل وجود ترشحات هورمونی افزایش ترشحات از رحم به بیرون بوجود می‌آید. این ترشحات که طبیعی هستند بدون درد، بدون خارش، سوزش، رنگ و بو هستند. در این دوران (یعنی 14 روز دوم دوران قاعدگی خانم‌ها) ترشحات غلیظ تر و میزان آن بیشتر است.

کدام ترشحات غیر طبیعی است؟

نوعی از ترشحات هستند که غیر طبیعی هستند و می‌توانند ناشی از وجود یک ماده زاید در کل بدن باشد. از آنجا که ترشحات در خانم‌ها نقش پاک‌سازی بدن را دارد، می‌تواند عنوان یک نشانه مهم تلقی شود. وقتی میزان یک خلط یا ماده‌ای در بدن زیاد شود طبیعت بدن این موضوع را درک کرده و آن را از طریق ترشحات دستگاه تناسلی دفع می‌کند. مثلاً کسی که دچار سوء مزاج بلغمی می‌شود، کیفیت و میزان این بلغم در بدنش تغییر می‌کند. رحم این موضوع را تشخیص داد و به دفع بلغم می پردازد و آن را به شکل ترشحات غیرطبیعی می‌بینیم.

ترشحات غیرطبیعی معمولاً با عوارض دیگری مثل بوی بد، رنگ غیرطبیعی، سوزش، خارش، قرمزی و التهاب ناحیه تناسلی، میزان غلظت بالا، تب و … همراه هستند. این ترشحات حتماً نیاز به درمان دارند و باید هرچه سریع‌تر برای آن اقدام کرد.

عواملی که سبب عفونت در زنان می شوند؟ 

بهداشت فردی ضعیف، لباس زیر تنگ و استفاده از لباس های مصنوعی، آلرژی، درمان های آنتی بیوتیکی، دیابت شیرین، پایین بودن مقدار استروژن، مقاربت با شریک جنسی مریض، عفونت اچ آی وی (ایدز)، یائسگی، استرس، نوارهای بهداشتی با الیاف آلوده و مصنوعی و حساسیت زا، استفاده از تیغ برای از بین موهای زاید و عدم استفاده از نوره (داروی نظافت) و… از عواملی هستند که سبب عفونت بیشتر بانوان می شوند.

درمان عفونت های زنانه با داروهای خانگی

بهترین درمان عفونت های قارچی استفاده از داروهای گیاهی است که بیشترین تاثیر درمانی و کمترین عوارض جسمی را دارند. برای درمان عفونت قارچی دستگاه تناسلی می توانید به توصیه های طب سنتی عمل کنید.

عسل

ترکیبات ضد باکتری قوی که در عسل وجود دارد، این ماده را به یکی از قوی ترین ضد عفونی کننده های طبیعی تبدیل کرده است. زمانی که ویروس، باکتری و قارچ وارد بدن می شود، عسل به این ذرات می چسبد، آب موجود در آنها را به خود جذب می کند و سبب از بین رفتن آنها می شود. به این منظور مقداری عسل را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ناحیه‌ی مورد نظر بمالید تا علائم بیماری تسکین یابد. سپس عسل را پاک کنید و بدن را به خوبی بشویید.

ماست ارگانیک

ماست دارای پروبیوتیک و یک ضد باکتری قوی است که می تواند انواع عفونت را از بین ببرد. برای درمان خارش ناحیه‌ی تناسلی، روزانه چند قاشق ماست را با پارچه‌ی نخی تمیزی به این ناحیه بمالید و بگذارید تا خشک شود. سپس آن را بشویید و خشک کنید. ماست تهیه شده از شیر بز یا گوسفند بهترین نوع ماست برای درمان عفونت است. همچنین می توانید هر روز یک فنجان کشک خالص و شیرین نشده را تا زمان بهبودی مصرف کنید.

سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب یک آنتی بیوتیک و ضد غفونی کننده‌ی بسیار قوی است و خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری زا می شود. برای این کار، دو قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را با آب گرم ترکیب کنید و سپس ناحیه‌ی تناسلی خود را به مدت سه روز (روزی دو بار) با این محلول شستد و شو دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین در درمان عفونت قارچی واژن مفید است و از خارش و سوزش نیز جلوگیری می کند. کافی است دو قاشق جوش شیرین را در چند لیتر آب حل کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در محلول مورد نظر بنشینید. سپس بدن خود را بشویید و با حوله‌ی تمیز خشک کنید. می توانید تا زمان بهبودی هر روز این کار را  انجام دهید.

رزماری

رزماری گیاهی ضد التهاب و ضد باکتری است، به همین دلیل در درمان انواع عفونت ها کاربرد درمانی دارد. راحت ترین روش استفاده از خواص رزماری استفاده از جوشانده یا عصاره‌ی روغنی آن است. برگ های این گیاه معطر را دم کرده و روزانه دو تا سه فنجان از این جوشانده میل کنید. همچنین می توانید برگ های رزماری را به مدت ۱۵ دقیقه در آب بخیسانید و سپس واژن را با این داروی گیاهی بشویید تا ضد عفونی شود

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی و بسیار موثر برای درمان انواع عفونت هاست و خواص ضد باکتریایی آن میکروب کش است. مصرف روزانه‌ی چند حبه سیر در غذاهای مختلف با استفاده از عصاره‌ی آن، عفونت های قارچی واژن را از بین می برد و درد را کاهش می دهد.

آب و نمک

نمک خاصیت ضد باکتریایی دارد و دشمن سرسخت باکتری ها و قارج های بیماری زاست. برای درمان عفونت و رفع خارش، ناحیه‌ی تناسلی خود را با مخلوط آب و نمک غلیظ بشویید تا از تکثیر باکتری ها جلوگیری شود و التهاب و درد تسکین یابد. همچنین می توانید یک تشت مسی را با آب گرم پر کرده و نصف فنجان نمک به آن اضافه کنید، سپس درون تشت بنشینید. به این شکل مخلوط آب و نمک داخل واژن می رود و باکتری ها را از بین می برد.

روغن درخت چای

خواص قوی ضد باکتری، ضد قارچی و ضد میکروبی این روغن گیاهی باعث می شود که عفونت زودتر درمان شود. چند قطره روغن درخت چای را روی یک دستمال نخی تمیز بریزید، سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی دستگاه تناسلی خود قرار دهید. اگر این کار به مدت یک هفته و روزی دو مرتبه انجام شود، عفونت قارچی از بین خواهد رفت.

برگ ریحان

برگ ریحان میکروب کش قوی است و می تواند انواع قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد. به این منظور می توانید روزانه دو فنجان دمنوش ریحان بنوشید یا ناحیه‌ی مورد نظر را با آب ریحان بشویید تا عفونت از بین برود.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا و ژل آن در درمان عفونت و رفع خارش موثر است. به این منظور پوست سبز یک ساقه آلوئه ورا را تمیز بشویید و رنده کنید. با شهد به دست آمده ناحیه‌ی تناسلی را ماساژ دهید. بهتر است قبل از خواب این کار را انجام دهید که تا صبح اثر کند.

زغال اخته و قره قروت

زغال اخته میوه‌ای است که در طب سنتی ایران کاربرد دارویی بسیاری دارد و مصرف آن را برای جلوگیری از مشکلات مجاری ادراری توصیه کرده اند. در ترکیبات شیمیایی این میوه نوعی مواد به نام PACS وجود دارد که می تواند باکتری های مولد عفونت را در بدن از بین ببرد و مانع تکثیر و تجمع آنها شود. خوردن زغال اخته یا آب قره قروت برای از بین بردن عفونت قارچی مناسب است.

کمپرس سرد

برای تسکین خارش و سوزش ناحیه‌ی تناسلی می توانید کمپرس آب سرد را امتحان کنید. به این منظور چند تکه یخ را در پارچه‌ی نخی تمیزی قرار دهید، سپس آن را به طور مستقیم روی ناحیه‌ی مورد نظر بگذارید. این کار التهاب را از بین می برد.

کاهش مصرف شیرینی ها

بیماری دیابت در بروز عفونت های قارچی نقش دارد، به همین دلیل در افرادی که مبتلا به دیابت هستند به خصوص دیابت غیر قابل کنترل، تعادل قند خون یکی از فاکتورهای درمانی عفونت قارچی محسوب می شود. مصرف قند و شیرینی ها، رشد قارچ ها را سریع تر و بیشتر می کند، بنابراین اگر دچار عفونت شدید، مصرف مواد غذایی شیرین و قند و شکر را کاهش دهید.

فراموش نکنید

از پوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ، جوراب شلواری و لباس هایی با الیاف پلاستیکی بپرهیزید.

از لباس زیر نمدار و و مرطوب استفاده نکنید. جنس لباس زیر باید از الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان یا ابریشم باشد.

به طور خودسرانه و بدون مشورت با پزشک از دوش واژینال و لوسیون های ضد عفونی کننده‌ی واژن استفاده نکنید.

اگر با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد بهبودی در وضعیتتان ایجاد نشد و همچنان خارش واژن داشتید و یا اگر بهبود حاصل شد اما پس از گذشت چند روز مجدد خارش به سراغتان آمد مشکلتان را با پزشک مطرح کنید.

 درمان عفونت ‌های زنانه با طب سنتی

آیا رابطه جنسی هنگام عفونت دستگاه تناسلی زنانه خطرناک …

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ