نکاتی موثر برای کم کردن وزن در ماه رمضان

toranj
با این نکات می توانید در ماه رمضان وزن کم کنید.

به گزارش الودکتر: اگر همچنان از روزه داری در ماه رمضان ناراحت هستید که چرا باعث چاقی تان می شود بهتر است بدانید که می توانید در ماه رمضان با نکاتی موثر وزنتان را کاهش دهید.

به میزان کافی مایعات بنوشید!

یکی از مهم ترین عوامل برای کاهش وزن در ماه رمضان نوشیدن مقدار کافی مایعات است. درست است که در طول روز نمی توانیم آب بنوشیم اما با مصرف غذاهای آبدار و مایعات کافی در وعده سحر می توانید آب کافی به بدنتان برسانید و از دهیدراته شدن بدن جلوگیری کنید. کارشناسان تغذیه معتقدند هر فرد در طول شبانه روز باید دو لیتر آب و مایعات بنوشد. برای اینکه در طول ماه رمضان مطمئن شوید که به میزان کافی مایعات نوشیده اید به طریق زیر عمل کنید:

    دو لیوان در هنگام افطار
    چهار لیوان حد فاصل افطار تا سحر (در هر ساعت یک لیوان بیشتر ننوشید)
    دو لیوان در هنگام سحر

به یاد داشته باشید که نوشیدنی های حاوی کافئین مثل قهوه و چای سیاه جزء این مایعات محسوب نمی شوند و بهتر است مصرف آن ها را به حداقل برسانید. در عوض، انواع چای گیاهی و دمنوش های طبیعی می توانند علاوه بر آبرسانی به بدن باعث آرامش و تقویت بدن نیز بشوند.

 
افطار ساده و سبک بخورید

اگر قصد وزن کم کردن در ماه رمضان را دارید سعی کنید روزه خود را با غذاهای ساده و سبک باز کنید. وعده افطار قرار نیست جبران تمام ساعاتی باشند که چیزی نخورده اید! برخی افراد متاسفانه در وعده افطار پرخوری می کنند و با غذاهای چرب و شیرین و سرخ کردنی افطار می کنند. این افراد به دلیل تغذیه غلطی که دارند نه تنها وزن کم نمی کنند بلکه با افزایش وزن در ماه رمضان نیز مواجه خواهند شد.

بهتر است با چند عدد خرما افطار کنید. بعد می توانید غذاهای ساده و آبدار مثل سوپ عدس یا سوپ سبزیجات میل کنید. پس از آن هم سالاد سبزیجات با روغن زیتون، نان و پنیر و سبزی یا میوه های تازه و آبدار مصرف کنید و بین وعده افطار و شام حتما کمی فاصله بیندازید. مصرف غذاهای شیرین مثل زولبیا و بامیه، شیرینی و … را به حداقل برسانید و سعی کنید افطارتان هرچه ساده تر باشد.

 

وعده سحر را حذف نکنید!

وعده سحر در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و برای حفظ سلامت بدن به هیچ وجه نباید حذف شود. ممکن است کسانی که قصد وزن کم کردن در ماه رمضان را دارند فکر کنند با حذف سحری می توانند سریع تر لاغر شوند! اما این فکر کاملا اشتباه است و در واقع، حذف سحری باعث می شود در طول روز بیشتر احساس گرسنگی و ضعف کنید و در نتیجه موقع افطار پرخوری کنید.

 
در وعده سحر نمک را حذف کنید

در هنگام سحر از غذاهای شور خودداری کنید و در تهیه غذاها از حداقل میزان نمک استفاده کنید. غذاهای شور باعث عطش و تشنگی در طول روز می شود و بدن را دچار کم آبی می کند. غذایی که در وعده سحر میل می کنیم باید ترکیبی ازسبزیجات فیبردار، منابع پروتئینی مثل پنیر و تخم مرغ و همینطور نان سبوس دار باشد. با این ترکیب می توانید مطمئن باشید که سطح گلوکز خونتان در طول روز ثابت خواهد ماند و زیاد احساس گرسنگی و ضعف نخواهید کرد.

 
ورزش کنید!

روزه داری نباید بهانه ای برای ورزش نکردن باشد! اتفاقا در ماه رمضان انجام تمرینات ورزشی سبک به وزن کم کردن در ماه رمضان و حفظ سلامت بدن کمک می کند. حتی یک پیاده روی سبک و ساده بعد از افطار به هضم و گوارش غذا کمک می کند و باعث سلامتی و تندرستی بدن نیز می شود. اگر قبل از ماه رمضان ورزش می کردید همچنان برنامه تان را ادامه دهید، اما از ورزش کردن زیر آفتاب و گرما خودداری کنید تا دچار کم آبی نشوید. در ضمن در ساعات قبل از افطار ورزش نکنید.

 

 مصرف قند و شکر را به حداقل برسانید!

یکی از اصلی ترین عوامل چاقی و افزایش وزن در ماه رمضان مصرف زیاد قند و شکر و شیرینی است. متاسفانه بسیاری از افراد تغذیه صحیح ماه رمضان را رعایت نمی کنند و در وعده های افطار و سحر به مقدار زیاد شیرینی، زولبیا و بامیه، شکلات، نوشیدنی های شیرین و … مصرف می کنند. اگر قصد وزن کم کردن در ماه رمضان را دارید سعی کنید مصرف این قبیل شیرینی ها را به حداقل برسانید و در عوض از شیرینی های طبیعی مثل خرما، شیره و عسل استفاده کنید.

طرز تهیه شامی مخصوص ماه رمضان
نوشیدنی معجزه گر برای تشنه نشدن در ماه رمضان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ