آیا شما در معرض کبد چرب هستید؟

faateme1366
کبد چرب بیماری شایعی است که می توانید از آن پیشگیری کنید. اگر می خواهید احتمال ابتلای خود به کبد چرب را بدانید این مطلب را بخوانید چرا که ما به این سوال که آیا شما در معرض کبد چرب هستید؟ پاسخ داده ایم.

 

کبد  چرب چیست و چه علائمی دارد؟

به گزارش سایت الودکتر، کبد چرب  نشانه ای از سندروم متابولیسم است. این سندروم به معنای آن است که عمدتا سوخت چربی و قند در سلول های بدن مختل شده بنابراین این مواد در کبد  انباشت و به کبد چرب  تبدیل می شود. کبد چرب  در 90 درصد موارد هیچ علائمی ندارد و معمولا بدون علامت است. چاقی، پارامترهای مختلف سندروم روده تحریک پذیر، کم تحرکی و دیابت همه منجر به ایجاد این عارضه می شوند.

 

زردی صورت و چشم ها

یکی از مهم ترین علائم کبد ناسالم, زرد شدن پوست، ناخن و سفیدی چشم ها می باشد. که این بدین معنی است که بیماری کبدی پیشرفت کرده  که به زخم یا سیروز کبدی منجر می شود.

 

کاهش اشتها

بیمارانی که کبد ناسالم دارند، دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند. هورمون لپتین بعد از خوردن غذا در بدن ترشح می شود تا فرد احساس سیری کند.  این هورمون در فردی که کبد سمی و ناسالم دارد مخصوصا در بیماری کبد چرب ، بیشتر تولید می شود و شخص کم اشتها شده و به تدریج وزن از دست می دهد.

 

خستگی و کبد چرب

 کاهش انرژی، خستگی و ضعف از دیگر نشانه های کبد ناسالم است که این ضعف و خستگی با کاهش اشتها و حالت تهوع و اسهال همراه است. پزشکان و محققان بر این باورند سمومی که از طریق کبد از بین نمی روند در بدن انباشته می شوند و فرد دچار مشکلاتی مثل مختل شدن تمرکز، خواب و حافظه می شود. و این علائم حاکی از آن است که بیماری کبدی در حال پیشرفت است.

 

کبد چرب و حساسیت پوستی

پوست شخصی که کبد ناسالم دارد خارش داشته و در سطح پوست نیز رگ های پوستی به دلیل التهاب و تورم از زیر پوست، مشخص می شوند. همچنین ممکن است پوست قرمز رنگ و گلگون شود. در بیماران دیابتی، اگر پوست تیره یا برنزه شود، نشان دهنده این است که فرد دچار نارسایی کبدی می باشد.

 

پا و شکم برآمده به دلیل کبد چرب

یکی دیگر از علائم کبد  چرب تورم پاها و شکم است. این نشانه ها بسیار خطرناک هستند و فرد باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کند. در کبد ناسالم مایعی تولید می شود که کبد نمی تواند آن را تجزیه کند. به همین دلیل تورم ایجاد می شود و به دلیل فشاری که به بافت های اطراف پا یا شکم وارد می کند، دردناک می باشد. تورم شکم در افرادی که چاق هستند و تجمع چربی در شکم آن ها بالا است، مشخص نمی شود و در نتیجه ممکن است پزشک متوجه کبدسمی و ناسالم شخص نشود.

 

آیا شما در معرض کبد چرب هستید؟

-کسانی که دیابت و بیماری قند نوع یک یا دو دارند اما بدنشان انسولین را پس می زند حتی اگر انسولین تزریقی باشد، دچار کبد چرب می شوند.

-مصرف داروهای شیمیایی خاص اثر سوء بر روی کبد دارد. مخصوصاً آنتی بیوتیک ها چرک خشک کن ها بدون تجویز متخصص، بدون آنکه عفونت یا چرک داخلی ثابت بشود از پیش خودشان می خورند و متأسفانه در کشور ما زیاد است.

-کسانی که مصرف چربی زیاد دارند سرخ کردنی، تف دادنی، بو دادنی چند بیماری می آورد حتی سوزش چشم و خارش چشم و یکی هم ایجاد کبد چرب است.

-آن دسته از افرادی که تخم مرغ نیمرو و یا آب پز زیاد می خورند چند بیماری می آورد که یک از آنها کبد چرب است. حتی نفریت و ورم تحال هم می آورد.

-افرادی که که خود درمانی های غلط دارند و کاهش وزنشان را سریع انجام می دهند در معرض ابتلا به کبد چرب قرار دارند، مثلاً در هفته بیش از دو کیلو وزنشان را کاهش می دهند. این کار هم عوارض سوء دارد علاوه بر سکته، کبد را هم چرب می کند.

 

اگر مستعد کبد چرب هستید، بخوانید

آنتی بیوتیک ها ، چرک خشک کن ها بدون تجویز متخصص،( بدون آنکه عفونت یا چرک داخلی ثابت شود و پیشا پیش می خورند که متأسفانه در کشور ما زیاد است).چاقی، اضافه وزن ، سرخ کردنی، تف دادنی، بو دادنی ، تخم مرغ نیمرو و یا آب پز زیاد ، چای ، سرخ کردنی ، غذاهای چرب و پر حجم ، سیر داغ ،پیاز داغ ، آب همراه غذا ، دوغ همراه غذا ، تنقلات شور ، دارو ، پفک ، یخمک ، روغن سرخ کردنی ، شیرینی ، غذای فریز شده ، نمک زیاد ،ترشیجات ، رب و سس ، نوشابه های گازدار و کالباس کبد را چرب می کندکسانی که خود درمانی های غلط مانند کاهش وزن سریع دارندمثلاً در هفته بیش از دو کیلو وزنشان را کاهش می دهند.این کار علاوه بر سکته، کبد را هم چرب می کند.

کسانی که آب آلوده، شیر آلوده یا جگر سیاه مانده،گوسفند یا گاو مصرف می کنند به کبد چرب مبتلا می شوند، زیرا هر تکه از جگر سیاه به مقدار نیم کیلو پی و دنبه کلسترول بد دارد.درست است که اینها حلال گوشت هستند و خوردنش اشکال ندارد اما زندگی شهری و کم تحرکی با آن سازگار نیست.اگر چنین شخصی یکی دو تا سیخ جگر بخورد معلوم است که کبد ش چرب می شود و کلسترول بد خون بالا می رود.

سریعترین راه پاکسازی کبد فقط با نوشیدن چای!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ