آیا پای شما همیشه خواب می رود؟

mousavi
خواب رفتگی پا عارضه ای بسیار رایج و آزاردهنده است که بسیاری از اوقات بی خطر و موقتی است اما اگر به تناوب تکرار شود ممکن است تبدیل به عارضه ای مزمن شود .

مطمئنا پاسخ مثبت است چرا که هر انسانی در طول عمر خود این حالت را تجربه می کند ولی به راستی دلیل اصلی ان چیست؟ آیا طبق آنچه تقریبا همه تصور می کنند خواب رفتگی دست و پا و هر یک از اعضای بدن به دلیل اختلا در گردش خون است؟

خواب رفتگی پاها چه علتی دارد

احساس سوزش و گزگز کردن پا هنگام بی حس شدن برای همه ی ما بسیار طبیعی است و همه ی ما این حس آشنا را بارها تجربه کردیم، نام علمی خواب رفتگی، Paresthesia می باشد. گاهی اوقات، زمان زیادی طول می کشد تا رفع شود،در وهله ی اول این سوال پیش میاید که، به واقع چه چیز موجب خواب رفتگی پا می شود؟

بنابر گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، خواب رفتگی پا نوعی احساس “سوزن سوزن شدن ” ناشی از ورم عصبی می باشد. دکتر سوزان بسر، متخصص متخصص طب خانواده میگوید:” احتمالاعملکرد عصبی تحت فشار است.”ضربه زدن به قسمت فانی بون نیز همین پروسه است، با این حال در این مورد، فشار کوتاه و خفیف خواهد بود و برای طولانی مدت باقی نخواهد ماند.

دکتر بسر می گوید:” خم کردن آرنج یا پا هنگام رانندگی طولانی مدت علت رایج ورم عصبی است. گفتنی است که ، تصور غلط رایج این است که کاهش جریان خون در محل خواب رفتگی موجب این اتفاق می شود . اما طبق گفته ی دکتر بسر هیچ ارتباطی با این مسئله ندارد. فقط عصب. چرا که رگ ها خونی زیادی در پا برای گردش خون وجود دارند.” و با وجود اینکه تنها یک عصب در هر ناحیه وجود دارد ، انسداد عمل ساده تری خواهد بود.

چه زمانی خواب رفتگی پاها نشانه ای خطرناک است

همچنین انواع مختلف بی حسی وجود دارد که با سایر موارد سلامتی دیگر مثل دیابت ، فلج چندگانه و سکته مغزی در ارتباط است و هر گونه اسیب مغزی از جمله جراحت یا عمل جراحی می تواند موجب این خواب رفتگی شود.

تنها زمانی باید نگران شد که علائم بطور مداوم تکرار می شوند، و برای چند دقیقه باقی می مانند؛ باید پزشک را در جریان بگذارید ، اما در غیر اینصورت در خواب رفتگی های خفیف ، هیچ آسیب درازمدتی محتمل نخواهد بود. برای به اصطلاح بیدار کردن پایتان لازم به انجام کار خاصی نیست، چراکه خودش اتفاق افتاده و وقتی اثر فشار مغزی تمام شود پا هایتان بیدار خواهند شد به حس اولیه خود باز خواهد گشت و به اصطلاح .

منبع: نمناک

علت گزگز دست و پا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ