آیا ورم معده همان نفخ معده است؟

atoosamirzavandi
ورم معده یک بیماری ویروسی و مسری است و با نفخ معده کاملا متفاوت است.

در باور عمومی افراد، ورم معده همان نفخ معده است اما از نظر پزشکی این دو کاملا با هم متفاوت هستند. ورم معده یک بیماری ویروسی است که بر اثر وارد شدن باکتری هلیکوباکترپایلوری در معده اتفاق می افتد. از دیگر عوامل ورم معده تحمل استرس زیاد، مصرف الکل و مسکن ها می باشند. در این مقاله بیشتر در مورد ورم معده و عوامل ایجاد کننده ی آن توضیح خواهیم داد.

وقتی معده ورم می‌کند!
ورم معده یکی از شایع‌‌ترین بیماری‌های گوارشی است از این بیماری‌تعاریف و برداشت های مختلفی می شود ، از این رو مهم و قابل بررسی است. منظور مردم عادی از ورم معده، ‌احساس سنگینی،‌ تورم و نفخ در ناحیه بالای شکم است، اما از دید پزشکان، وجود قرمزی یا زخم‌های سطحی در جدار معده به وسیله آندوسکوپی نشانه این بیماری است.

 

البته این تشخیص نیز چندان دقیق نیست بلکه نمونه‌‌برداری کوچکی از بافت‌ یا جدار معده، بررسی آن زیر میکروسکوپ و مشاهده سلول‌های التهابی در دیواره معده دقیق‌‌ترین روش تشخیص ورم معده است.

 

«گاستریت یا ورم‌ معده‌ به حالتی گفته می‌شود که در آن معده دچار التهاب‌ یا عفونت‌ خفیف‌ در لایه مخاطی می‌شود‌. بسیاری از اوقات، التهاب و ورم، علامتی ندارد اما بعضی مواقع با احساس بزرگی شکم و سنگینی همراه است.

دلایل ورم معده

ورم معده ممکن است در نتیجه مصرف الکل، استفراغ مزمن، استرس و یا مصرف داروهای خاص همچون آسپرین و یا سایر داروهای ضدالتهاب رخ دهد. ورم معده همچنین در نتیجه:

عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)

این باکتری نوعی باکتری بوده که در مخاط معده زندگی می کند. بدون درمان کردن، عفونت می تواند باعث زخم معده و در بعضی از افراد سرطان معده شود.

کم خونی خطرناک Pernicious anemia

این نوع کم خونی زمانی رخ می دهد که معده قادر به جذب و هضم ویتامین ب 12 در بدن نمی باشد.

ریفلاکس صفراوی

بازگشت صفرا از کیسه صفرا به معده شما.

عفونت

عفونت های ناشی از باکتری ها و ویروس ها.

 

غذاهای مضر برای ورم معده
مصرف غذاهایی که به نحوی باعث التهاب در معده می‌‌شوند یا حرکات معده را تحریک می‌‌کند ممکن است منجر به ورم معده یا سوءهاضمه شوند.

بنابراین افرادی که استفاده از موادی مانند ترشی یا فلفل باعث ایجاد درد در معده آنها می‌شوند، نباید این مواد را بخورند.

درمان ورم معده چگونه است؟

درمان ورم معده بسته بدلیل آن متغیر می باشد. ورم مده حاد که در نتیجه مصرف الکل و یا داروهای غیر استروئیدی است، با توقف مصرف آنها بهبود می یابد. ورم معده مزمن که در نتیجه عفونت هلیوباکتر پیلوری است، با آنتی بیوتیک بهبود می یابد.

در اکثر موارد، پزشک شما برای درمان شما از داروهای کاهنده اسید استفاده می نماید. در صورتیکه ورم معده در نتیجه کم خونی خطرناک است، پزشک برای شما از مکمل های حاوی ویتامین ب ۱۲ استفاده می نماید.

درمان ورم معده با تغییر سبک زندگی

در صورت رعایت موارد زیر، ممکن است کمی بهبود یابید:

وعده های کوچک و بیشتر

 در صورتیکه دچار سوءهاضمه پی در پی هستید، سعی کنید وعده های غذایی خود را کوچک تر و تعداد آنها را بیشتر نمایید.

اجتناب از خواراکی های ناراحت کننده

 اجتناب از خوراکی هایی که معده شده را ملتهب می کند بخصوص خوراکی های اسیدی، سرخ شده، ادویه دار و یا چرب.

مدیریت استرس

 استرس می تواند باعث بدتر شدن ورم معده شود. هر چند اجتناب از استرس سخت است، اما می شود با یادگیری راههایی آن را کنترل نمود. توکل به خدا و نیایش بهترین راه کنترل استرس می باشد.

تعویض داروی مسکن

 درصورتیکه بطور منظم از داروهای مسکن استفاده می کنید، با پزشکتان درباره داروهای جایگزین همچون استامینوفن مشورت نمایید.

درمان های خانگی برای ورم معده 

درمان ورم معده با عسل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ