چطور میکروب معده را با عسل درمان کنیم؟

sahar.d
عسل از گذشته همواره به عنوان یک ضدعفونی کننده برای معده شناخته می شود. در این مطلب به بررسی نقش عسل در از بین بردن میکروب معده می پردازیم.

عسل یک آنتی باکتریال طبیعی و قوی است و با میکروب های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک های مبارزه می کند. بخاطر همین خاصیت از قدیم عسل به عنوان یک مرهم برای زخم های معده و روده شناخته می شود. در این مطلب به بررسی نقش عسل در از بین بردن میکروب معده می پردازیم.

علت عفونت میکروبی معده چیست

هلیکوباکترپیلوری یک باکتری گرم منفی است که محل اصلی زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی آن جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این باکتری با مکانیسم‌‌های خاصی می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر محیط اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بماند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که بوسیله همین مکانیسم‌‌ها به جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه آسیب می‌رساند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این باکتری می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از طریق طبیعی و هم از طریق سیستم ایمنی و تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سیتوکینهای خاص باعث ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ التهاب معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 

شیوع عفونت هلیکوباکترپیلوری بطور معمول مرتبط با شرایط ژئوگرافی و اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی-اجتماعی جامعه می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کشور ما شیوع این عفونت حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 80 د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزرگسال) می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 15-10د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چار زخم معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و 1 د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نهایتاً د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چار سرطان معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. هلیکوباکترپیلوری مهمترین عامل التهاب مزمن بافت تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه موکوس معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، زخم معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، سرطان معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و التهاب آتروفیک معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه (التهاب مزمن با تخریب غشای موکوسی و غد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌‌های اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساز معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه) می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 

که التهاب آتروفیک معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منجر به عد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م ترشح اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و فاکتور د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخلی معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و از آنجا که عناصر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و ظرفیتی از قبیل کلسیم و آهن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر محیط اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بهتر جذب می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با کاهش ترشح اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب این عناصر هم کاهش می‌یابد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نیز فاکتور د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخلی عاملی است که برای جذب ویتامین B12 ضروری می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. کمبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آهن و ویتامین B12 هر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باعث کم‌خونی نهفته شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 

چه کسانی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر معرض خطر هستند‌‌‌‌؟‌‌‌‌‌‌‌ 

افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارای سابقه فامیلی سرطان معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خویشاوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رجه اول خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی که التهاب معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.برخی از علائم عفونت به هلیکوباکتر پیلوری شامل: سوء هاضمه، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و سوزش سر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل، نفخ همراه با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حالت تهوع، سیری زود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رس همراه با نفخ، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ناحیه بالای شکم که یک ساعت یا بیشتر بعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از صرف غذا مشاهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.از آنجا که این باکتری از طریق مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فوعی – د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هانی منتقل شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بنابراین رعایت بهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ضروری می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 

نقش عسل در درمان معده

از آن جایی کهعسل یک ماده ی کاملا طبیعی است برای درمان میکروب معده بسیار توصیه شده است. معمولا برای نتیجه گیری از مواد طبیعی باید این ماده به مدت زمانی طولانی استفاده شود تا خاصیت درمانی خودش را بر جای بگذارد که این روند در عسل بسبار سریع تر است.
عسل موجب پاکسازی دستگاه گوارش است و میکروب معده را از بین می برد. عسل همچنین اسهال حاصل از میکروب معده را نیز درمان می کند  در تحقیقات ثابت شده اثر بسیار مفیدی برعفونت های معده با هلیکو باکتر پیلوری دارد.

برای درمان میکروب معده با عسل بهتر است که : پودر دارچین را روی دو  قاشق غذاخوری عسل بریزید و قبل از وعده غذایی خود آنرا میل کنید. با خوردن این ضماد عسل اسید معده را کنترل و مانع از آسیب رساندن به غشای معده می شود و برای معده همانند یک محافظ عمل می کند.

آیا خواص عسل با حرارت دادن از بین می رود؟+ فواید خاص عسل

چگونه می توان با آب و عسل معده را پاکسازی کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1397-03-08 - 14:12 پاسخ

در شهر ما درمان میکروب معده راحتر است از پیدا کردن عسل میباشد