افراد مبتلا به دیابت چگونه رابطه جنسی موفق داشته باشند؟

sahar.d
دیابت با تحت تاثیر قرار دادن اعصاب فرد بر عملکرد تمامی بخش های بدن تاثیر می گذارد. یکی از تاثیرات منفی دیابت بر کیفیت رابطه جنسی و اعتماد بنفس افراد در برقراری رابطه است. در این مطلب روش های بهبود رابطه جنسی با وجود دیابت را به شما آموزش می دهیم.

دیابت می تواند بسیاری از اعضا و دستگاه های بدن را درگیر کند و یکی از این دستگاه ها دستگاه جنسی بیمار است که می تواند مشکلات بسیاری را برای وی بوجود آورد. بطور مثال در دیابت های طولانی مدت، رشته های عصبی درگیر می شوند و همین درگیری اعصاب می تواند تحریک و عملکرد جنسی را مختل کند معمولا در غیاب درگیری عصبی هم ممکن است در دیابت، عملکرد جنسی دچار اختلال شود. اما نباید اجازه بدهید دیابت به مانعی بر سر راه روابط زناشویی شما باشد. در این مطلب سعی داریم روش های موثر برای داشتن رابطه جنسی موفق با وجود دیابت را به شما معرفی کنیم.

اثر دیابت بر روابط زناشویی

با توجه به مطالعاتی که در شیکاگو انجام شده است مردان مبتلا به دیابت علاوه بر اینکه احتمال بیشتری دارد که عدم ابراز علاقه به جنس مخالف داشته باشند بلکه ممکن است اختلالات نعوظ را هم تجربه کنند. این دانشمندان که آزمایشات خود را بر روی حدود 2000 نفر در سنین 57 تا 85 ساله انجام دادند کشف کردند که حدود 70 درصد مردان و 62 درصد زنان مبتلا به دیابت فقط حدود دو تا سه بار در ماه میل به فعالیت جنسی دارند.

این مطالعات همچنین نشان میدهند که مردان دیابتی احتمال بیشتری دارد که عدم ابراز علاقه به داشتن رابطه جنسی داشته باشند. همچنین مردان احتمال بیشتری دارد که به اختلالات نعوظ دچار شوند. زنان و مردان مبتلا به دیابت با درصد بالاتری نسبت به افراد سالم دچار مشکلات ارگاسم می شوند و فقط 19 درصد از زنان و 47 درصد از مردان در مورد مشکلات جنسی خود با پزشک مشورت می کنند.

پژوهشگران می گویند نقش بیماری های جسمی در بروز اختلالات جنسی، بیشتر در آقایان و عمدتا در اختلال نعوظ، بررسی شده بود؛ چنان که تحقیقات نشان داده است که بیش از 70 درصد موارد اختلال در نعوظ در مردان، به دلیل بیماری های جسمی، شامل دیابت، بیماری های کلیه، مصرف الکل، بیماری های عصبی، MS، بیماری های عروقی، تصلب شرائین و مانند آن رخ می دهد.

دیابت سبب بروز عوارضی بر اعصاب می گردد. دیابت با تخریب اعصاب اندام تناسلی سبب می شود فرد به سختی به ارگاسم(اوج لذت جنسی) برسد. همچنین سبب خشکی واژن و مقاربت دردناک می گردد. آسیب در حین مقاربت و ترس از افت قندخون سبب کاهش اعتماد به نفس زنان مبتلا به دیابت می شود.

 آگاهی داشتن خانواده ها از تاثیر دیابت و سایر بیماری های جسمی ایجادکننده اختلالات زناشویی، سبب می شود که به محض بروز اولین علائم، برای پیگیری و درمان آن، و گرفتن خدمات مشاوره ای، مراجعه کنند و نگذارند مشکل از آن چیزی که هست، پیچیده تر شود و نهایتا به فرو پاشیدن بنیان خانواده بینجامد.

متاسفانه در کشور ایران نه تنها مردم در مورد رابطه بین بیماری های جسمی واختلالات جنسی اطلاعات درستی ندارند، بلکه متخصصان غدد و دیابت، و سایر متخصصان هم آن چنان که باید در این مورد بیماران شان را آموزش نمی دهند و مشاوره های لازم را به آنها نمی دهند و در صورت ردیابی مشکل ویژه جنسی، آنها را به مراجع معتبر ارجاع نمی دهند.

آرامش خود را حفظ کنید

نگرش شما نسبت به دیابت، میتواند مسیر رابطه جنسی را هموار کند. شما همواره باید انتظار مسائل غیر منتظره در رابطه جنسی را داشته باشید، این کمک میکند در صورت درست پیش نرفتن اوضاع، از حس شوخ طبعی خود استفاده کنید نه اضطراب. همسر شما هنگام رابطه، احتمالا متوجه مشکل میشود. اگر شما راحت، با اعتماد به نفس و آرام باشید، پیام آرامش را منتقل میکنید.

مراقب pH باشید

افزایش سطح قند خون باعث می شود تعادل pH در واژن به هم بخورد و در نتیجه احتمال بروز عفونت های مزمن واژن بیشتر خواهد شد. زمانی که pH در واژن افزایش پیدا کند، لاکتوباسیل، که یک باکتری سالم در واژن است از بین می رود و رشد باکتری های مضر و عفونت های قارچی در واژن بیشتر می شود.

یک روش برای حفظ تعادل باکتری ها در واژن استفاده از ژل واژینال است که دو بار در هفته باید استفاده شود.

رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید

بررسی هایی انجام شده که نشان می دهند خوردن برخی غذاها می تواند تاثیر مثبتی بر روی تمایلات جنسی داشته باشد. زینک از جمله مواد معدنی است که با کمک به تولید تستوسترون، به افزایش میل جنسی کمک می کند. برخی منابع زینک عبارتند از صدف، گوشت، خرچنگ و آجیل.

کنترل سطح گلوکز

مطمئنا کنترل سطح گلوکز خون برای حفظ سلامت کلی بدن لازم است، اما این مسئله تاثیر مثبتی بر روی واژن نیز خواهد داشت. حفظ قند خون در یک سطح سالم به محافظت از عروق خونی کمک می کند، از بروز اسیب های عصبی پیشگیری می کند و مقابله با عفونت در واژن بهتر انجام می شود.
به منظور کنترل سطح گلوکز توصیه می شود غلات سبوس دار، پروتئین و میوه و سبزی زیاد بخورید. توجه به سطح کالری نیز اهمیت زیادی دارد. خوردن غذای کمتر باعث کاهش سطح انسولین می شود و در نتیجه سلول ها کارآمدتر خواهند بود.

 از سیستم نظارت مداوم قند خون استفاده کنید

این توصیه در واقع یک “باید” برای رابطه جنسی است. با استفاده از این دستگاه، مراقب سطح قند خون خود هستید و میدانید چه زمانی افت میکند. این امر به رابطه جنسی با برنامه ریزی و یا ناگهانی کمک زیادی میکند. در صورتی که از این سیستم استفاده نمیکنید، انجام تست قند خون نباید کار سختی باشد. میتوانید هر جایی تست قند سی ثانیه ای بگیرید.

تحرک داشته باشید

بررسی ها نشان داده اند ورزش نقش مهمی در بهبود علائم دیابت دارد – به علاوه ورزش کردن با تقویت قلب، بهبود انعطاف پذیری و استقامت و افزایش گردش خون به اندام های مهم بر روی زندگی جنسی تاثیر بسزایی دارد.

منظور از ورزش کردن لزوما ورزش های سخت و سنگین نیست، برخی ورزش ها و تمرینات مانند یوگا می تواند گردش خون را افزایش داده و حساسیت را در بخش هایی که دچار آسیب های عصبی شده اند بهبود بخشد، از جمله نوک انگشت های دست و پا.

وسایل لازم را کنار تخت بگذارید

جعبه تجهیزات رابطه جنسی برای خود آماده کنید. هر چیزی که برای رابطه جنسی خوب لازم دارید، کنار تخت بگذارید از جمله داروهای گلوکز و دستگاه تست. اینها لوازمی هستند که همیشه باید در هر زمانی در کنارتان باشند. اگر دوست ندارید به خاطر نبودن لوازم در کنار تخت، رابطه جنسی را متوقف کنید، همیشه بسته آماده آن را کنار تخت بگذارید. اگر خانم هستید، لوبریکانت را نیز به لوازم اضافه کنید. از روغن ماساژ یا لوازم دیگر برای بهبود کیفیت رابطه جنسی نیز میتوانید بهره ببرید. برای مسافرت و زمانی که در منزل نیستید میتوانید بسته کوچکی حاوی لوازم مورد نیاز آماده کنید.

از لوبریکانت های بدون قند استفاده کنید

لوبریکانت یا روان کننده یکی از مواردی است که تقریبا همه در زمان برقراری رابطه جنسی مورد استفاده قرار می دهند. برخی از لوبریکانت ها حاوی اشکالی از قند هستند، مانند گلیسیرین و پروپیلین گلیکول که باعث تغییر pH در واژن می شوند و احتمالا منجر به عفونت های قارچی می شوند. بنابراین ترکیبات لوبریکانت ها را بررسی کنید و از لوبریکانتی بر مبنای سیلیکون استفاده کنید.

آقایان مبتلا به دیابت، کمی تمرین کنید

اگر مردی هستید که از ابزارهایی مانند پمپ وکیوم یا حلقه (constriction band) برای کمک به اختلال عملکرد نعوظ استفاده میکنید، زمانی را برای یادگیری استفاده درست از آن صرف کنید. ممکن است عدم یادگیری استفاده درست از آن باعث سردرگمی و ناشیانه عمل کردن شما جلوی همسر و در نتیجه کاهش میل جنسی تان شود. هر قدر راحت تر با این وسایل کار کنید، هنگام رابطه جنسی آرامش خاطر بیشتر و اضطراب کمتری خواهید داشت.

بدن خود را دوست داشته باشید

اگر به دیابت مبتلا باشید، احتمالا پزشک به شما توصیه خواهد کرد که وزن خود را کم کنید – که منجر به بروز احساسات انتقادی نسبت به بدن می شود. لازم نیست که حتما به دیابت مبتلا باشید تا این احساسات و نگرانی ها بروز کند: بررسی های اخیر نشان داده اند که زنان و مردان در روابط بلند مدت در زمان برقراری رابطه جنسی احساسات منفی نسبت به اندام و بدن خود دارند و به ویژه زنان نگران این مسئله هستند که شریک جنسی آنها در مورد اندام شان چه فکری می کند.

کمی بخوابید

اکثر مردم دچار کم خوابی هستند و در مورد بیماری دیابت خواب کافی بسیار مهم است. مشخص شده که خواب نقش مهمی در کنترل قند خون دارد – خواب کمتر از 6 ساعت در شبانه روز افراد را تا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به قند خون قرار می دهد.

گاهی از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید

اگر بعضی شب ها تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارید، روش های دیگری هم وجود دارد که می توانید از طریق آنها ارتباط خود را با شریک زندگی تان تقویت کنید. دکتر جاستین گارسیا Justin R. Garcia زیست شناس تکاملی در موسسه تحقیقات جنسی و تولید مثل در دانشگاه ایندیانا در این باره می گوید: بهبود رابطه جنسی لزوما به معنای برقراری رابطه جنسی در وضعیت های مختلف نیست.

اقداماتی انجام دهید که لازمه آن برقراری رابطه جنسی کامل نباشد، اما صمیمیت شما و شریک زندگی تان را بیشتر کند – به عنوان مثال نوازش کردن، خواندن کتاب یا تماشای فیلم با یکدیگر.

به سکستراپیست مراجعه کنید

قرار نیست به خاطر بیماری دیابت رابطه جنسی شما مختل شود. افرادی برای کمک به شما حضور دارند. دکتر استرچر در این باره می گوید: تاثیر عوارض جانبی مربوط به دیابت بر روی زندگی و روابط جنسی واقعیت دارند، اما مراجعه به مشاوره زوج درمانی و سکستراپی به رفع تمام این مشکلات کمک خواهد کرد.

درمان ناتوانی جنسی بیماران دیابت

دیابت چه تأثیری بر رابطه زناشویی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ