مهمترین راه های انتقال زگیل تناسلی+پیشگیری

faateme1366
زگیل تناسلی یک بیماری خطرناک است که علاوه بر اینکه خودش مشکل ساز است، می تواند باعث بیماری های خطرناک دیگری مثل انواع سرطان ها هم بشود. نکته مهم در بیماری زگیل تناسلی این است که به راحتی منتقل می شود؛ پس بهتر است راه های انتقال و پیشگیری از این بیماری را بدانید.

زگیل تناسلی چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، عامل اصلی بیماری زگیل تناسلی مانند انواع دیگر زگیل، ویروسی به نام پاپیلوم انسانی با نام مخفف HPV است. این ویروس انواع مختلفی دارد که امروز بیش از صد نوع آن شناسایی شده است که از این میان، بعضی اهمیت بیشتری دارند. به طور کلی عامل HPV ضایعه‌ای به نام زگیل ایجاد می‌کند. شایع‌ترین محل زگیل، بخصوص در کودکان دست‌ها و پاهاست. البته زگیل در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر می‌شود؛ مانند کف دست، کف پا، کف سر و حتی مخاط. مهم‌ترین نکته‌ای که درباره زگیل‌های معمولی مطرح است ظاهر نازیبا و امکان سرایت آن است. علاوه بر این، زگیل می‌تواند محلی برای ورود بعضی میکروب‌های دیگر و زمینه‌ساز ایجاد بیماری باشد. یکی از نواحی پنهان پیدایش این زگیل‌ها ناحیه تناسلی است. زگیل‌های این ناحیه از مجموعه‌ای از HPVها ایجاد می‌شود که به دلیل مسری و بیماری‌زا بودن، اهمیت بسیاری دارد.

چطور زگیل تناسلی را تشخیص دهیم؟

زگیل تناسلی به دلیل این که در منطقه مرطوب و تحت سایش بروز می‌کند، تا حدودی با زگیل معمولی متفاوت است. زگیل‌هایی که در نواحی خشک پوست مانند کشاله ران، اطراف مقعد و روی بیضه‌ها پیدا می‌شوند، بیشتر شبیه زگیل‌های معمولی روی دست و پا هستند، اما در حالت کلی این زگیل‌ها، به صورت ضایعات برجسته کوچک حدود یک تا دو میلی‌متر و در بعضی موارد به صورت برجستگی‌های مخملی شکل و همرنگ پوست یا تیره‌تر یا حتی روشن‌تر بروز می‌کنند.

زگیل‌هایی که در نواحی مرطوب پیدا می‌شوند، سطح تخت‌تری دارند و امکان دارد شکل معمولشان را نداشته باشند. در بعضی نواحی تناسلی که به طور طبیعی دارای برآمدگی‌هایی است، در تشخیص این زگیل‌ها اشتباه‌هایی رخ می‌دهد که بیشتر درباره خانم‌ها صدق می‌کند. این زگیل‌ها گاهی اندازه‌های بزرگی پیدا می‌کنند و گاهی به قدری کوچک هستند که براحتی قابل‌تشخیص نیستند، به همین دلیل درمانشان چند جلسه طول می‌کشد. در مواردی که ضایعات کوچک است، گاهی بدون مداخله درمانی هم برطرف می‌شوند، اما در بعضی موارد بدون تغییر باقی می‌مانند و حتی بزرگ‌تر شده و در سطح این ناحیه گسترش پیدا می‌کنند. مساله‌ای که اهمیت و خطر این نوع زگیل‌ها را پررنگ‌تر می‌کند، سرایت آنهاست؛ زیرا عمده راه انتقال آن روابط زناشویی است. درباره پیشگیری از ابتلا به بقیه انواع زگیل‌ها، خیلی ساده می‌توان با ممانعت از دست دادن، روبوسی یا استفاده نکردن از لباس افراد دیگر و… از ابتلا دور ماند، اما در تماس جنسی راه امنی برای جلوگیری از سرایت این بیماری وجود ندارد.

راه های انتقال زگیل تناسلی چیست؟

راه سرایت در درصد عمده موارد تماس جنسی می باشد. . به همین دلیل در زوج هایی که یکی از انها مبتلا به زگیل شده است معاینه کامل و درمان مناسب همسر برای بهبودی کامل لازم است. این احتمال به ویژه در صورت برقراری روابط پرخطر و غیراخلاقی جنسی و داشتن رابطه با افراد متعدد بسیار افزایش می یابد. در موارد نادرتر زگیل تناسلی از راه لباس زیر، حوله یا تیغ آلوده نیز بیماری منتقل می شود. متاسفانه یکی از مواردی که در برخی بیماران باعث انتقال زگیل های تناسلی شده است انجام غیراصولی و غیربهداشتی روش های مختلف لیزر یا اپیلاسیون جهت کاهش و از بین بردن موهای زاید توسط مراکز لیزر و ارایشگاههای غیرمعتبر به علت عدم اصول رعایت بهداشتی در استریل کردن ابزاری که در تماس مستقیم با پوست ناحیه مبتلا به زگیل هستند، روی می دهد.

چطور از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

نکته مهم در درمان زگیل تناسلی آموزش مناسب در مورد پرهیز از روابط جنسی ناسالم و پرخطر، پایبندی و وفاداری به ارکان خانواده می باشد. از موارد دیگر حایز اهمیت پیگیری مناسب روند درمانی هست چرا که به خاطر ماهیت ویروسی و مسری بیماری ممکن هست ویروس به شکل نهفته در پوست موجود باشد و در جلسه اول درمان ضایعه مشخصی دیده نشود. به این منظور در اکثر موارد در درمان زگیلهای تناسلی نیاز به چند جلسه درمانی هست.

از نکات مهم دیگر در این زمینه موارد زیر قابل اشاره است :

اجتناب از انجام لیزر و اپیلاسیون در مراکز غیرمجاز، عدم دستکاری نواحی مبتلا به زگیل، عدم کندن زگیل ها، عدم استفاده از تیغ برای اصلاح موهای ناحیه تا زمان بهبودی کامل ، معاینه و درمان هر دو زوج و استفاده ازوسایل حفاظتی مانند کاندوم در روابط جنسی رعایت هر یک از موارد ذیل در کاهش ازدیاد زگیل ها و بهبود پاسخ درمانی موثر هست.

5 روش درمان زگیل تناسلی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ