آیا می دانید محرک جوش های سر سیاه چیست؟

toranj
با خوردن محصولاتی خاص جوش های سر سیاه در صورتتان بیشتر ظاهر می شوند.

به گزارش الودکتر: اگر نمی دانید که چرا میزان جوش های سر سیاه در صورتتان بیشتر می شود بهتر است این مقاله را بخوانید. شاید که باید مصرف روزانه برخی مواد را کاهش دهید.

نظریه ترلار و شارمانو

در سال ۲۰۰۷ یکی از پژوهشگران به نام ترلار  مدعی شد که تأثیر درمان رژیم غذایی بر روی آکنه را نه می توان به کلی رد نمود و نه می توان تأیید کرد؛ بسیاری از نویسندگان دیگر نیز همین عقیده را داشتند.

طبق گفته شارمانو، داده های به دست آمده در سازمان بهداشت جهانی تأییدیه ای بر این مدعاست که حدود ۶۰ درصد از مرگ و میرهای جهان مرتبط با سوء تغذیه و رشد بیماری های غیرعفونی است.

بنابراین، به عقیده ما علت اینکه دانشمندان رژیم پزشکی خاصی را برای بیماران مبتلا به آکنه پیشنهاد نمی دهند، همین اثبات نشدن تأثیر عوامل تغذیه ای بر بیماری آکنه است.

همه‌گیر شناسی بالینی

مفهوم اصلی همه‌گیر شناسی بالینی (اپیدمیولوژی) این است که هر راه حل بالینی که ارائه می گردد باید از نظر علمی اثبات شده بوده و مبتنی بر شواهد علمی باشد؛ برطبق یافته های محققان، نقش تغذیه در پیدایش آکنه جایگاه سوم را بعد از مشکلات هورمونی و ژنتیکی دارا است.

تا سال ۱۹۶۰ بسیاری بر این عقیده بودند که انواع مشخصی از غذاها احتمال ابتلا به آکنه و وخامت آن را شدت می دهند؛ در هر صورت، مطالعات بعدی این ادعا را تصدیق نکرد؛ در ده سال اخیر همان‌طور که پزشکان متخصص پوست نیز نتوانستند ارتباط بین مواد غذایی و آکنه را انکار کنند، محققان نیز مجدداً به بررسی این موضوع علاقه‌مند شدند.

پروژه های متعددی در نیمه دوم قرن بیستم، برای اثبات یا رد اینکه آیا عوامل تغذیه ای نقشی در ایجاد آکنه دارد یا خیر، صورت گرفته است؛ در هر صورت، تمامی این مطالعات صورت گرفته براساس مشاهدات متخصصان بوده و کاملاً بر پایه احساسات ذهنی متخصص نسبت به ارتباط بین آکنه و عادت های غذایی بوده و هیچ پایه و اساس علمی نداشته است.

از آغاز سال ۲۰۰۵ به بعد تحقیقات در مقیاس گسترده و به صورت تصادفی صورت گرفته که شانسی برای نتیجه گیری های بهتر در مورد تأثیر عادت های تغذیه ای و احتمال ابتلا به آکنه و شدت آن محسوب می شود.

مواد هورمونی موجود در شیر

مواد هورمونی فعال موجود در شیر، تحریک کننده انسولین است که باعث فعال کردن رشد فاکتور ۱ شبه انسولین  (IGF-1)می شود، که این فاکتور ۱ شبه انسولین قادر به افزایش سطح تستوسترون و کاهش تولید SSBG است؛ این اصل تکامل همه پستانداران است که شرایط آنابولیک و تحریک رشد نوزاد را ایجاد می نماید.

محرک جوش‌های سر سیاه

شیر غنی شده حاوی هورمون های تولید مثل (استروژن، پروژسترون و آندروژن) هورمون آندروستندیون و سولفات دی هیدرو اپی آندرسترون و همین طور استروئید ۵آلفا- ردوکتاز (۵ آلفا-آلندروستندین، ۵ آلفا- پرگنونادیون و دی هیدرو تستوسترون) است که می توانند منجر به ایجاد علائم آکنه غیرالتهابی –کومودون ها (جوش های سرسیاه) شود؛ اما نقش اصلی را دی هیدرو تسترون ها ایفا می کنند، زیرا محرک مستقیم تکثیر سابوکتیت و پیری است.

در کنار شیر و دیگر محصولات لبنی حاوی مولکول های بیواکتیو مانند تبدیل فاکتور رشد بتا – (TGF-B) ، پپتیدهای هورمونی و گلوکوکورتیکوئیدها محرک تولید انسولین هستند؛ انسولین رشد شبه-انسولین فاکتور ۱ (IGF-1) را فعال می نماید که منجر به کاهش تولید گلوبولین (هورمون های تولید مثل را متصل می کند) و سطح تستوسترون را افزایش داده و منجر به افزایش مجموعه  فیلوسِباکئوس philosebaceous)) می شود.

روش‌های ساده و دائمی از بین بردن دانه‌های سرسیاه

دلیل بروز جوش‌های سر سیاه در بزرگسالی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ