رفع گرفتگی صدا با ترفند های خانگی

atoosamirzavandi
عسل که در درمان گرفتگی صدا بسیار سودمند است، به نرم‌کردن گلوی ملتهب و کاهش تورم کمک می‌کند.

گرفتگی صدا در مواردی که بلند حرف میزنیم، آواز می خوانیم و یا فریاد میزنیم اتفاق می افتد. به صورتی که صدا زمخت و یا به اصلاح خش دار می گردد و تغییراتی در تن آن به وجود می آید. برای درمان گرفتگی صدا می توان از گیاهان و روش های خانگی استفاده کرد. در این مقاله به بیان روش های خانگی برای درمان گرفتگی صدا می پردازیم.

عسل

عسل که در درمان گرفتگی صدا بسیار سودمند است، به نرم‌کردن گلوی ملتهب و کاهش تورم کمک می‌کند.

 

برای مرطوب نگه داشتن گلو، روزی چند بار یک قاشق سوپ‌خوری عسل خالی و درصورت امکان ارگانیک میل کنید.

همچنین می‌توانید ۱ یا ۲ قاشق سوپ‌خوری عسل را با کمی فلفل سیاه در یک لیوان آب گرم حل کنید و آن را چند بار در روز میل کنید.

سرکه‌ی سیب

یک درمان مؤثر برای گرفتگی صدا سرکه سیب است.

 

برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از گرفتگی صدا سرکه‌ سیب مصرف کنید. سرکه‌ی سیب دارای خاصیت ضدمیکروبی است که به درمان عفونت و التهاب حنجره که یکی از دلایل اصلی گرفتگی صداست کمک می‌کند.

 

۱ قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب پالایش‌نشده‌ را در یک لیوان آب گرم حل کنید. در روز چندبار این نوشیدنی را بنوشید.

همچنین می‌توانید از محلول سرکه و آب به میزان برابر برای قرقره استفاده کنید. این‌کار را دست‌کم ۲ بار در روز انجام بدهید.

قرقره‌ی آب‌نمک

قرقره‌ با آب‌نمک یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای بازیابی صدایتان است. نمک به پاک‌سازی مخاط دستگاه تنفسی و آب گرم به تسکین التهاب گلو کمک می‌کند. همچنین خاصیت ضدعفونی‌کنندگی نمک در جلوگیری از عفونت گلو مؤثر است.

 

۱ قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید.

۲ تا ۳ بار در روز محلول آب‌نمک را قرقره کنید.

لیموترش

 

یک درمان مؤثر برای گرفتگی صدا لیموترش است.

 

یکی از درمان‌های رایج گرفتگی صدا لیموترش است. لیمو گلو را مرطوب نگه می‌دارد و درد و تورم آن را کاهش می‌دهد. همچنین ویتامین C لیمو با عفونت مبارزه می‌کند.

 

۱ قاشق سوپ‌خوری عسل و آب‌لیمو را در یک فنجان آب ولرم حل کنید. چند بار در روز از این محلول بنوشید.

می‌توانید آب نصف لیموترش را در نصف فنجان آب گرم رقیق و آن را دست‌کم ۲ بار در روز قرقره کنید. اگر بخواهید می‌توانید کمی نمک به محلول اضافه کنید.

همچنین می‌توانید کمی نمک و فلفل روی لیموترش بپاشید و آن را میل کنید.

 

سیر

سیر هم از درمان‌های خانگی رایج برای گرفتگی صداست. سیر مانع تورم می‌شود، درد را کاهش می‌دهد و به درمان سرعت می‌بخشد.

 

یک حبه سیر را دو نیم کنید و هر تکه را در یک طرف دهان بگذارید. درحالی‌که به‌آرامی آن را می‌جوید، آب سیر را بمکید تا التهاب تسکین یابد و درمان سریع‌تر حاصل شود.

می‌توانید چند قطره روغن سیر را به یک‌چهارم فنجان آب گرم اضافه و روزی ۲ بار آن را قرقره کنید

دارچین و هل

از دیگر راههای باز شدن صدا، غرغره پودر دارچین به همراه هل است. به این منظور پودر دارچین را خیسانده و به میزان یک قاشق چایخوری از آن به همراه همان مقدار هل کوبیده شده را در یک لیوان آب مخلوط کنید و هر شب با این محلول غرغره کنید.

شیرین بیان و قند

مخلوط شیرین بیان و قند برای درمان گرفتگی حنجره مفید است و گلو را آرام میکند. مقادیر مساوی از شیرین بیان و قند را با هم آسیاب کرده و مخلوط آن را درشیشه بریزید. هر دفعه نصف قاشق چایخوری از این ترکیب را برداشته و در دهان نگه دارید. اجازه دهید تا با بزاق دهان مخلوط شود و در هر مرتبه مقدار کمی از آن را به اهستگی قورت دهید.

چهارتخمه

در طب سنتی، خوردن لعابی که پس از جوشاندن چهار تخم یا چهار دانه حاصل می شود، برای درمان گرفتگی صدا، نرم کردن سینه و تارهای صوتی مفید دانسته شده است. دانه «به» به تنهایی، بامیه، خوردن سیب همراه با جویدن دانه هایش نیز باعث نرمی صدا می شود.

انجیر و بادام به همراه عسل

برای تسکین تحریکات مزمن گلو و حنجره، استفاده از ترکیب بادام و انجیر بسیار مفید است. 2 تا 3 عدد انجیر خشک و به همان مقدار بادام را به مدت دو تا 3 ساعت در آب بخیسانید. سپس بادامها را پوست بکنید. بادامها و انجیرها را با یکدیگر آسیاب کرده تا خمیر نرمی حاصل شود. سپس به آن یک قاشق چایخوری عسل اضافه نمایید. این مخلوط را به همراه آب گرم یا شیر داغ هر شب قبل از خواب بنوشید.

دمنوش مخلوط گل زوفا، بنفشه کاکوتی و آویشن

این مخلوط باعث تقویت تارهای صوتی شده و عفونت گلو از بین می برد. استفاده از این مخلوط، یک روش قدیمی و سنتی برای درمان گرفتگی و دورگه‌ای شدن صدا در زمان عارضه سرماخوردگی است.

گل گاوزبان

مصرف گل گاوزبان و عناب و همچنین شربت شیرین بیان می‌تواند گرفتگی صدا را در افراد سرما خورده رفع کند و سلامتی تارهای صوتی را به انسان باز گرداند.

چه بخوریم اگر گرفتگی صدا آزارمان می دهد؟

طب سنتی برای درمان گرفتگی صدا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ