با این خوراکی ها به کبد خود سلامتی ببخشید

atoosamirzavandi
افزودن آووکادو به رژیم‌غذایی می‌تواند به بدن برای تولید نوعی آنتی‌اکسیدان به نام گلوتاتیون کمک کند که به کبد برای تصفیه مواد مضر کمک می‌کند

کبد بزرگترین غده بدن و مسئول دفع سموم از بدن می باشد. اگر کبد کار خود را به درستی انجام ندهد سموم دوباره وارد چرخه ی خون می شوند. پس با این مواد خوراکی به عملکرد بهتر کبدتان کمک کنید.

آب لبو

آب لبو سرشار از نیترات‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام بتالین است. این مواد می‌توانند به سلامتی قلب کمک کنند و آسیب‌های اکسایشی و تورم را کاهش بدهند.

 

منطقی است که فکر کنیم خوردن خود لبو هم می‌تواند همین تأثیر را روی سلامتی داشته باشد. اما بیشتر آزمایش‌ها از آب لبو استفاده کرده‌اند. می‌تواند خودتان آب لبو را بگیرید. یا آن را آماده از بازار تهیه کنید.

 

چندین آزمایش درمورد آب لبو روی موش‌های صحرایی انجام شده‌اند. این تحقیقات نشان می‌دهند آب لبو اکسایش و تورم کبد را کاهش می‌دهد. همچنین آنزیم‌های سم‌زدای طبیعی در کبد را افزایش می‌دهد.

 

تحقیقات روی حیوانات نتایج مثبتی داشته‌اند. ولی تحقیق مشابهی تابه‌حال روی انسان‌ها انجام نشده.

 

تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهند آب لبو فواید دیگری هم برای سلامتی دارد. این تحقیقات روی انسان‌ها هم نتایج مشابهی داشته‌اند. اما باید تحقیقات بیشتری لازم‌اند تا تأثیرات آب لبو روی سلامتی انسان‌ها تأیید شوند.

آجیل

انواع آجیل سرشار از چربی و مواد مغذی هستند. این مواد آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E و سایر مواد مغزی گیاهی را شامل می‌شوند.

 

این ترکیب فواید زیادی برای سلامتی دارد، مخصوصا برای سلامتی قلب. ولی می‌توانند برای کبد هم خیلی مفید باشند.

 

تحقیقی ۶ ماهه روی ۱۰۶ فرد مبتلا به کبد چرب غیرمرتبط به الکل انجام شد. این تحقیق به این نتیجه رسید که خوردن آجیل سطح آنزیم‌های کبد را بهبود می‌بخشد.

 

به‌علاوه، تحقیق دیگری روی مردانی انجام شد که از مقدار کمی آجیل و دانه‌ها استفاده می‌کردند. این افراد در مقایسه با کسانی که آجیل و دانه‌های زیادی می‌خوردند بیشتر در معرض NAFLD بودند.

 

باید تحقیقات وسیع‌تری در این مورد انجام داد. ولی داده‌های اولیه نشان می‌دهند آجیل برای سلامتی کبد بسیار مفید است.

روغن زیتون

 

روغن زیتون یکی از روغن‌های سالم است. این روغن فواید زیادی برای سلامتی دارد، مثلا تأثیرات مثبت روی قلب و سوخت‌وساز.

 

اما روغن زیتون تأثیرات مثبتی هم روی کبد می‌گذارد.

 

تحقیق کوچکی روی ۱۱ نفر که مبتلا به ‌NAFLD انجام شده. نتیجه این بود که مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون سطح چربی و آنزیم‌های کبد را بهبود می‌بخشد.

 

این ماده همچنین سطح پروتئین‌هایی که سوخت‌وساز را بهبود می‌بخشند را بالا می‌برد.

 

مصرف این ماده همچنین باعث شد شرکت کنندگان در آزمایش چربی کمتر و گردش خون بهتری در کبد خود داشته باشند.

 

چندین تحقیق دیگر هم انجام شده‌اند که به نتایج مشابه رسیده‌اند. این‌که استفاده از روغن زیتون در انسان‌ها باعث تجمع کمتر چربی در کبد می‌شود. این روغن همچنین حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و سطح آنزیم‌های کبد را بهتر می‌کند.

 

تجمع چربی در کبد بخشی از اولین مراحل بیماری کبد است. روغن زیتون تاثیرات مثبتی روی چربی کبد و سایر جنبه‌های سلامتی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید رژیم غذایی سالمی داشته باشید، باید آن را بخشی ارزشمندی از غذای خود کنید.

میوه های غنی از آنتی اکسیدان:

بر اساس مطالعاتی مشخص شده که میوه های زیر بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها را دارند که به ترتیب غنای آنتی اکسیدانی عبارتند از: آلو- کشمش- زغال اخته- شاتوت- توت فرنگی- تمشک- پرتقال- گریپ فورت سرخ- طالبی- سیب و گلابی. در طی فرآیند سم زدایی یا تصفیه کبد، تعداد زیادی رادیکال آزاد تولید می شود که برای سلامت کبد مضر هستند. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند.

انواع کلم (مثل بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل):

کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند؛ مثل نیتروزامین های موجود در دود سیگار ، و افلاتوکسین موجود در بادام زمینی. همچنین انواع کلم دارای موادی بنام «گلوکوزینولات» هستند که باعث می شوند کبد آنزیم هایی را تولید کند که برای انجام فرآیند سم زدایی لازم هستند.

آووکادو:

افزودن آووکادو به رژیم‌غذایی می‌تواند به بدن برای تولید نوعی آنتی‌اکسیدان به نام گلوتاتیون کمک کند که به کبد برای تصفیه مواد مضر کمک می‌کند.

سیر:

سیر به کبد کمک می‌کند آنزیم‌هایی که می‌توانند سموم را از بدن بیرون کنندو فعال سازد. همچنین سرشار از آلیسین و سلنیوم می‌باشد که دو ماده طبیعی برای پاکسازی کبد هستند.

زردچوبه:

زردچوبه که بعنوان ادویه در غذاها استفاده می‌شود، به بدن در هضم چربی‌ها و تحریک تولید صفرا کمک می‌کند. همچنین می‌تواند بعنوان یک تصفیه‌ساز طبیعی برای کبد عمل کند.

 انگور

انواع انگور مخصوصا انگور قرمز و بنفش،‌ مواد مغذی مفید زیادی دارند. یکی از شناخته‌شده‌ترین این مواد رستراترول است. این ماده فواید زیادی برای سلامتی دارد.

 

تحقیقات زیادی روی حیوانات انجام شده‌اند که نشان می‌دهند انگور و آب انگور می‌تواند برای کبد مفید باشد.

 

تحقیقات نشان می‌دهند انگور فواید زیادی دارد. این فواید شامل کم شدن التهاب، جلوگیری از آسیب و افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شوند.

 

تحقیق کوچکی روی انسان‌های مبتلا به کبد چرب غیرالکلی انجام شد. این تحقیق نشان داد استفاده از عصاره‌ی دانه‌ی انگور برای سه ماه عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد.

 

اما از آنجایی که عصاره‌ی دانه انگور خیلی فشرده است، ممکن است با خوردن خود انگور این نتایج را نبینید. باید تحقیقات بیشتری انجام بدهیم تا تأثیر عصاره‌ی دانه انگور روی کبد انسان تایید شود.

 

شواهد زیادی از تحقیقات حیوانی و انسانی به‌دست آمده‌اند. این شواهد نشان می‌دهند انگور برای سلامت کبد خیلی خوب است

راه درست درمان کبد با خاکشیر 

آیا کبد چرب درمان قطعی ندارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ