اگر دندان درد امانتان را بریده، این مطلب مخصوص شماست!

faateme1366
عصب کشی اگرچه شما را از دندان درد نجات می دهد اما مدت کوتاهی بعد از عصب کشی درد خواهید داشت. در این مطلب به شما می گوییم بعد از عصب کشی چه نکاتی را باید رعایت کنید.

عصب کشی چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، بسیاری از کسانی که دندان درد دارند یا به نوعی با بیماری های دندانی درگیرند حتما در طول پروسه درمانی خود اصطلاح عصب کِشی– که برخی اوقات به اشتباه «عصب کُشی» تلفظ می شود- یا «روت کانال» را شنیده اند. این عنوان از سه کلمه Root به معنای ریشه و Canal به معنای مجرا و Therapy به معنی معالجه تشکیل شده که مفهوم کلی آن معالجه مجرای ریشه دندان است و شاخه ای از دندان پزشکی به نام اندو یا اندودنتیکس به شمار می آید که شامل دانش و اعمالی است که به معالجه و حفظ ریشه دندان می پردازد وظیفه تشخیص و درمان پالپ های آماسی و بیمار شده را به عهده دارد.با این توضیحات درمان ریشه با روت کانال تراپی عبارت است از درمان دندانی که به علت پوسیدگی وسیع مجاور اتاق عصب در معرض از دست رفتن است. مسئله درمان کانال ریشه دندان همواره برای افراد با سوال ها و ابهامی هایی همراه است. بسیاری از افرادی که برای درمان ریشه دندان خود به دندان پزشک مراجعه می کنند، دغدغه هایی در مورد آینده دندان عصب کشیشده دارند. اغلب این باور عمومی وجود دارد که عصب کشی، دندان ها را ضعیف می کند.

شما به عصب کشی نیاز دارید؟

علائمی نظیر درد خود به خودی، درد شبانگاهی، افزایش حساسیت به سرما یا گرما، حساس شدن به احساس درد حین جویدن، تغییر رنگ دندان ، ورم کردن، خروج چرک از لثه و دردناک شدن غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن، نشان دهنده نیاز احتمالی دندان به درمان ریشه است. البته لازم است تاکید کنیم که گاهی دندان ها به دلیل وسعت تخریب و پوسیدگی علی رغم فقدان هرگونه علامتی، نیازمند درمان ریشه هستند.

چطور درد بعد از عصب کشی را کاهش دهیم؟


تا زمانی که اثر ماده بی حس کننده را در ناحیه ی فک، لب یا زبان حس می کنید از جویدن خودداری نمایید .

در صورت داشتن درد، از آنتی بیوتیک ها و مسکن هایی که پزشک برایتان جویز نموده است استفاده شود  مثل ایبوپروفن یا مفنامیک اسید .البته این دردها پس از انجام عصب کشی دندان طبیعی است و به حالت های گوناگون مثل ضربان دار و یا در حین ایجاد فشار و ضربه ممکن است ایجاد شود ولی موقتی است و به مرور زمان و بعد از تاثیر گذاری داروها  رفع خواهند شد.

پس از عصب کشی از قسمت مخالف فک خود برای جویدن استفاده نمایید.

از جویدن آدامس وشیرینی ها و خوراکی های چسبنده خودداری نمایید.

پس از دو ساعت می توانید از غذاهای نرم استفاده نمایید و کاملا به دمای غذا توجه داشته باشید که سرد و یا داغ نباشد.

تا زمانی که جلسه ی بعدی عصب کشی فرا نرسیده است و روکش اصلی برایتان نصب نشده است از نخ دندان استفاده ننمایید و هم چنین با احتیاط بیشتری مسواک بزنید و مراقب دندان پانسمان شده ی خود باشید زیرا قسمت های دیواره ی آن شکننده شده است.

می توانید از محلول آب و نمک برای شستشو استفاده کنید. این محلول موجب کاهش درد و تورم می شود .

پس از عصب کشی، همواره به این مسئله توجه داشته باشید که در رعایت نمودن بهداشت دهان کوتاهی نکنید زیرا دیگر رشته ی انتقال حسی وجود ندارد که واکنش نشان دهد و معمولا زمانی افراد به پزشک مراجعه می کنند که میزان پوسیدگی زیاد شده است و متاسفانه خودشان متوجه نبوده اند.

هم چنین چون در اکثر موارد در معالجه ریشه و عصب کشی دندان از روکش استفاده شده است، جویدن غذاهای سفت می تواند موجب شکستن روکش شود.

از فشردن دندان های خود بر روی یکدیگر پرهیز نمایید زیرا این عمل برای آنهایی  که به تازگی مورد معالجه ریشه قرار گرفته اند، بسیار ضرر دارد و هم چنین موجب ایجاد ترک های ریز بر روی قسمت سفیدرنگ  مینای دندان می گردد.

رفع بوی بد دهان به آسانی آب خوردن با این 5روش!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ