آیا می‌دانید کرفس چه تاثیری روی بدن دارد؟

mousavi
کرفس بسیار ترد و آبدار است و تقریبا ۹۵ درصد آن از آب تشکیل شده است. اغلب اشخاصی که قصد دارند خود را لاغر کنند هر روز دست‌کم یک لیوان آب کرفس می‌نوشند.

اما آیا می‌دانید کرفس چه تاثیری روی بدن دارد و چه تغییراتی ایجاد می‌کند؟ این گیاه که مملو از مواد معدنی منیزیوم و پتاسیم است برای آرامش اعصاب و بیماریهای روحی بسیار مفید است. همچنین به موجب برخورداری از آب بسیار زیاد، ویتامین‌های K و C و آنتی‌اکسیدان موجب کاهش تورم یاخته‌های بدن، سم‌زدایی و مبارزه با روماتیسم و بیماری‌های سرطانی می‌شود.

جالب است بدانید اگر کرفس را هم‌زمان با میوه‌ها و گیاهان دیگر مصرف کنید مشکلی در گوارش ایجاد نمی‌کند. به‌طور مثال اگر کرفس را با  آب انگور و سیب مصرف کنید، درمانی برای روماتیسم خواهد بود.

اگر کرفس را با زنجبیل مصرف کنید، برای مبارزه با میگرن و سردرد بسیار مفید است. کرفس به همراه لیموترش هم برای مبارزه با سرماخوردگی و قند خون بالا مفید خواهد بود.

همچنین بد نیست اشاره کنیم که مهم‌ترین محل رویش این گیاه در ایران، روستاهای شهرستان فریدونشهر از توابع استان اصفهان است. البته در مناطقی از استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و لرستان هم می‌روید.

با این مقدمه از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه مطلب را از نظر بگذرانید و ببینید اگر یک هفته این گیاه ترد را مصرف کنید چه اتفاقی در بدنتان روی خواهد داد.

۱ با مصرف کرفس کنترل وزن بسیار آسان خواهد شد

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کرفس مملو از آب و دیگر مواد معدنی و ویتامین K است که همگی برای کنترل و کاهش وزن مفید هستند. البته مساله‌ای که در مورد کرفس باید حتما در نظر بگیرید، «میزان کالری منفی» آن است. به این معنا که بدن برای هضم کرفس از کالری بیشتر از کالری موجود در خود این گیاه استفاده می‌کند.

به منظور کاهش وزن، شما می‌توانید کرفس را خالی یا همراه با آب‌میوه‌های دیگر میل کنید که هر کدام در ازای ۱٫۵ لیوان آب‌کرفس حدود ۱۶ کالری دارند.

۲ کرفس باعث از بین رفتن رفلاکس معده (ترش کردن) می‌شود

رفلاکس معده یا ترش کردن مشکلی رایج افرادی که سیستم گوارش ضعیف یا رژیم ناسالم دارند. اما خبر خوب برای این اشخاص این است که با مصرف گیاه ترد و آبدار کرفس می‌توانند از این مشکل خلاص شوند.

آب کرفس سبب از بین رفتن سوزش معده می‌شود و فضای اسیدی معده را متعادل می‌کند. البته باید بدانید که نوشیدن آب کرفس یک درمان موقتی برای رفلاکس معده بشمار می‌رود و در صورت تداوم این مشکل گوارشی حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آب‌کرفس به‌طور کلی خاصیت ضدالتهابی دارد و برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر هم مفید است.

۳ برای درمان زخم‌های سیستم گوارش مفید است

در مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۰ میلادی ثابت شده که کرفس حاوی نوع خاصی از عصاره اتانول است که دستگاه گوارش را از انواع زخم‌ها محافظت می‌کند. از دیگر مواد موجود در کرفس می‌توان به فلاونوئید، تانن، روغن‌های فرار و شبه قلیا اشاره کرد که تولید مخاط‌های ایمنی در روده‌ها را افزایش می‌دهد.

۴ خاصیت ضدالتهابی کرفس همیشه فعال است

خاصیت ضدالتهابی در سیستم گوارش واکنشی در برابر عفونت و التهاب است و لزوما اتفاق بدی نمی‌تواند باشد. اما گاهی لازم است این آماس‌ها را متعادل کنید و کرفس می‌تواند با ویژگی‌های آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود در این مسیر به شما کمک کند.

تاثیر کرفس را می‌توانید کاملا واضح روی پوست، لثه‌ها و حتی چشم‌ها مشاهده کنید. همچنین سبب می‌شود تا دندان‌ها سفیدتر دیده شوند و علتش افزایش میزان کلسیم است.

۵ مصرف کرفس از کم‌آبی پیشگیری می‌کند

کرفس به دلیل داشتن آب بسیار زیاد از کم‌آبی در بدن پیشگیری می‌کند. از دیگر مواد خوراکی که مملو از آب هستند و توانایی تامین آب موردنیاز بدن را دارند می‌توان به خیار اشاره کرد که از ۹۸ درصد آب تشکیل شده. بعد از خیار، کرفس با ۹۵ درصد آب بهترین گیاه خوراکی برای آبرسانی به بدن بشمار می‌رود.

۶ کرفس به سیستم گوارش بدن کمک می‌کند

در کنار آب فراوان، کرفس فیبر زیادی هم دارد. فیبر طبیعی و مواد شیمیایی گیاهی سبب تحریک دیواره معده و روده کوچک می‌شوند. این امر از یبوست و خشکی مزاج پیشگیری می‌کند و روند دفع را آسان می‌کند. کرفس به آنزیم‌ها کمک می‌کند تا ساختمان مواد غذایی را شکسته و جذب جریان خون شود.

۷ مصرف کرفس به کاهش میزان کلسترول و فشار خون بالا کمک می‌کند

خاصیت نهایی کرفس که اهمیت زیادی هم دارد، ضد کلسترول بودن آن است. مصرف یک لیوان در روز آب کرفس به مدت یک هفته به‌طور قابل ملاحظه‌ای در کاهش فشارخون تأثیرگذار است.

کرفس دارای مواد آرامش‌بخش ماهیچه‌ای است و جریان کلسیم و پتاسیم را در داخل و خارج از سلول‌ها افزایش می‌دهد.

در آخر هم اشاره کنیم که کرفس دارای حداقل ۸ ماده ضد سرطان شناخته شده‌است؛ که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استینلیک اسید اشاره کرد که نشان داده شده رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

همچنین در مطالعه‌ای دیگری مشخص شده، شیره دانه‌های کرفس همچون برخی از داروهای شیمیایی مثل ایبوپروفن در درمان آرتروز عمل می‌کند.

آب کرفس برای درمان سندرم خستگی مزمن، میگرن، سرگیجه، سندرم روده تحریک‌پذیر، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما، آکنه، لوپوس، و نقرس هم مفید است.

منبع: روزیاتو

اصول خوردن آب کرفس برای لاغری تضمینی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ