با این گیاهان مغزتان را شارژ کنید

sahar.d
مغز برای جوان ماندن نیاز به ورزش و تغذیه مناسب دارد. تقویت مغز در جوانی به پیشگیری از زوال مغز و آلزایمر در پیری کمک می کند. در این مطلب گیاهان موثر برای تقویت قلب را به شما معرفی می کنیم.

مغز مهمترین عضو بدن است و برای سالم و جوان ماندن نیاز به تقویت دارد. برای پیشگیری از زوال مغز در پیری باید در جوانی مغزیتان را با ورزش و تغذیه مناسب شارژ کنید. برخی گیاهان دارویی خواصی دارند که برای تقویت و سلامت مغز بسیار مفید هستند. در این مطلب گیاهان دارویی برای تقویت مغز را به شما معرفی می کنیم.

زعفران     

شهرت زیادی در تقویت اعصاب ،کمک به تحریک سلولهای مغزی و تقویت آن و همچنین تقویت حافظه دارد . ابن سینا حکیم عالیقدر مصرف زعفران را با کمی کندر و عسل به صورت خمیر جهت رفع کندی ذهن تجویز کرده است . 

این گیاه گرم وخشک بوده دارای خاصیت شادی بخش وتقویت کننده حواس و مغز و تنظیم کننده سلسله اعصاب می باشد . زعفران خواب اور بوده و در رفع تشنج که منشا آن تحریکات مغز می باشد بسیار موثر است جهت تقویت حافظه 4 گرم زعفران با 10 گرم کندر و 10 گرم زنجفیل  را ساییده و با 100 گرم عسل به صورت قرص در اورید .

جینکو، دارویی گیاهی برای تقویت مغز شما

علاوه بر برهمی، می‌توانید از یک گیاه دارویی دیگر به نام جینکو استفاده کنید. درست مانند برهمی، جینکو گردش خون در مغز را بهبود می‌بخشد و در نتیجه به داشتن حافظه‌ی بهتر کمک می‌کند. این گیاه به صورت قرص موجود است و به باز شدن رگ‌ها و اصلاح غلظت خون کمک می‌کند. مطالعات و شواهد نشان می‌دهد مصرف ۱۵۰ میلی‌گرم مکمل غذاییِ عصاره‌ی جینکو بیلوبا (ginko biloba) می‌تواند تا حدودی حافظه‌، سرعت تفکر و میزان توجه را بهبود بخشد.

روغن رزماری بسوزانید

روغن رزماری یکی از روغن‌هایی است که به صورت گسترده‌ در رایحه‌درمانی (aromatherapy) به کار می‌رود، ولی شما می‌توانید از آن برای تقویت مغز و افزایش عملکرد حافظه نیز استفاده کنید. روغن رزماری را می‌توان در شمع‌ها و روغن‌سوز‌ها سوزاند یا حتی در آشپزی از آن استفاده کرد. 

جعفری و آویشن

مطالعه ای که اخیرا انجام شده است نشان می‌دهد که فلاونوئید موجود در این دو ماده که با نام apigenin شناخته شده است می‌تواند ارتباط بین نورون‌ها و سلول‌های بنیادی کوچک را تقویت کند. با اینکه چنین نتایجی فعلا در آزمایشگاه تایید شده و هنوز بر روی افراد امتحان نشده است، اما محققان بر این باورند که رژیم غذایی سرشار از apigenin می‌تواند بر روی تشکیل سلول‌های مغزی و ارتباط بین آن‌ها تاثیر بگذارد.

در تئوری، این موضوع به معنای مبارزه با افسردگی، بیماری آلزایمر و پارکینسون است.ساختار شیمیایی apigenin، بسیار شبیه استروژن است. سال‌هاست که استروژن برای تاثیری که بر روی توسعه و رشد نورون ها دارد مشهور و شناخته شده است. در این مطالعه، apigenin قادر به تقلید استروژن و ایجاد همان نوع از تغییرات سلولی بود.

بابونه

بابونه یکی از موادی است که می تواند استرس افراد را کمتر کند. همانطور که در مورد apigenin بیان کردیم، تاثیر استفاده از بابونه بر روی مغز هنوز در مقیاس ازمایشگاهی بررسی شده است. اما این گیاه حاوی ترکیباتی است که می‌تواند گیرنده‌های موجود برای مواد شیمیایی خاصی در مغز را مسدود کند و از اضطراب فرد بکاهد.

در یکی از مطالعات انجام شده، گروه کوچکی از افراد با اختلال اضطراب توسعه یافته،به طور تصادقی از عصاره بابونه یا دارونماهای حاوی آن استفاده کردند. هشت هفته بعد، افرادی که بابونه مصرف کرده بودند سطح اضطراب اندکی را گزارش کردند.

زردچوبه

همانطور که می‌دانید بدن انسان سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژها را دارد که می‌تواند ذرات خارجی را نابود کند اما در برخی از بیماران مبتلا به آلزایمر، ماکروفاژ ها نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند. اگر ماکروفاژها نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند، پلاک‌های بتا آمیلوئید تجمع پیدا می‌کنند و همین امر موجب ایجاد بیماری همچون آلزایمر می‌شود.

ترکیبات خاصی که در زردچوبه یافت می‌شود،می‌تواند به ماکروفاژها کمک کند کار خود را به درستی انجام دهند. همین امر باعث از بین رفتن پلاک‌ها می‌شود و می‌تواند نشانه‌های اولیه بیماری آلزایمر را کاهش دهد. چیزی که هنوز باید مشخص شود این است که چه دوزی از زردچوبه می‌تواند به پاکسازی پلاک‌ها از مغز کمک کند.

اسطوخودوس

اگر دچار سردرد های عصبی و فراموشی و کندی ذهن گردیده اید از مصرف گل اسطو خودوس که تازه انرا خشک نموده و به صورت پودر در اورده با کمی پودر کندر و مقداری عسل به حالت خمیر در اورده اید دریغ نورزید این گیاه خوش عطر یکی از بهترین گیاها نی است که از قدیم الایام تا کنون جهت درمان انواع بیماریها ی ذهنی و مغزی از جمله مالیخولیا ، مانیا ، صرع ،سرگیجه ،عقب ماندگی ذهنی و نسیان (فراموشی ) توسط طبیبان یونانی وایرانی تجویز شده و مورد استفاده قرار می گرفته است . 

جین سینگ 

جین سینگ که ریشه گیاهی است چینی و شبیه به هویج زرد رنگ می باشد به قدری از نظر ارزش غذایی بالاست که به نام ریشه زندگی لقب گرفته است . و از ان برای تقویت جسم و ذهن استفاده می نمایند .

اکلیل کوهی

رزماری یا اکلیل کوهی گیاهی است که دستگاه عصبی را تحریک وتقویت می کند و از اثری عجیب در تقویت حافظهو قوای ذهنی دارد. طبیعت گرم و خشک و طعم تند و تیز و خاصیت محرک دستگاه عصبی و گردش خون این گیاه سبب شده که دارویی مفید و موثر جهت درمان اکثر بیماریها و اختلالات عصبی و مغزی از جمله افسردگی ، میگرن عصبی و استرس و ضعف قوای فکری و فراموشی باشد .

مریم گلی

مریم گلی می‌تواند حافظه شما را بهبود ببخشد. در دو مطالعه انجام شده، کپسول گیاه مریم گلی توانسته است عملکرد مغز افراد را بهبود ببخشد. سایر مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که روغن ضروری و عصاره مریم گلی می‌تواند فعالیت آنزیم‌هایی که کار انتقال دهنده‌های عصبی را دچار اختلال می‌کنند را مسدود کند.

مریم گلی می‌تواند آنزیم‌های مهمی که در مغز وجود دارد را تحریک نماید. زمانی که می‌خواهید از مکمل های حاوی مریم گلی استفاده کنید مراقب و هوشیار باشید. این مواد ممکن است برای افرادی که فشار خون بالا دارند خطرناک باشد زیرا مصرف آن باعث افزایش فشار خون می‌شود.

خردل  

سبزی خردل غنی ترین منشا اهک غذایی است . از نظر ویتامین آ وث و آهن و کلسیم بسیار غنی است . طبیعت گرم و تند و تیز و وجود اسانس فرار و معطری که در خردل و دانه های ان وجود دارد این گیاه را جهت تحریک سلولهای معده مناسب ساخته است.

سیر

وجود ماده ای به نام الیسین که موجب خاصیت انتی بیوتیکی در سیر شده است و بوی ان نیز مربوط به این ماده می باشد . و همچنین روغن فرار موجود در سیر که الیله سولفید نام دارد از یک سو و غنی بودن این گیاه از سولفور و فسفر و اهن و کلسیم یبب شده است که از هر ماده مقوی ضد میکروبی شناخته شده دیگری بهتر و موثر تر بوده و حتی الیسین موجود در ان قویتر از پنی سیلین باشد .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ