عوامل اصلی سرطان در ایران را بشناسید

sahar.d
سرطان این روزها یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سرتاسر جهان است و متاسفانه هر روز به تعداد افراد مبتلا به سرطان اضافه می شود. در این مطلب عوامل اصلی ایجاد سرطان را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید بیشتر به سلامتان توجه کنید.

سرطان در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها، تغییر الگوی تغذیه انسان ها و مصرف هرچه بیشتر غذاهای فرآوری شده بجای غذاهای طبیعی، به یکی از بیماری های اصلی تبدیل شده است که افراد بسیاری در جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند. برای پیشگیری از ابتلا به سرطان باید عوامل موثر بر سرطان را بشناسیم. در این مطلب عوامل اصلی ایجاد سرطان در ایران را به شما معرفی می کنیم.

عفونت

محققان معتقدند عفونت نیز یکی از علل اصلی ابتلا به سرطان شناخته شده است نتایج بررسی ها نشان می دهد که از هر ۶ مورد ابتلا به بیماری سرطان یک مورد ناشی از عفونت هایی است که قابل پیشگیری و درمان بوده است.

دکتر علی مطلق متخصص رادیوتراپی آنکولوژی می گوید: بر اساس مطالعه محققان ۴ نوع بیماری عفونی منشاء بسیاری از سرطان ها شناخته شده است که شامل ویروس پاپیلومای انسانی، هلیکو باکترپیلوری و هپاتیت B وC است. این عفونت ها در واقع عامل ایجاد یک میلیون و ۹۰۰ هزار مورد از سرطان های گردنه رحم، روده و کبد است و بیشترین موارد ابتلا در کشورهای در حال توسعه گزارش می شود.طبق تحقیقات ابتلا به عفونت ویروسی باکتریایی و انگلی یکی از عمده ترین دلایل بروز سرطان در دنیاست، شایع ترین نوع سرطان ناشی از بیماری های عفونی در زنان، سرطان دهانه رحم و در مردان، سرطان های کبد و روده است.

در کشورهای توسعه یافته عفونت ۷ درصد علل بروز سرطان را تشکیل می دهد اما در کشورهای در حال توسعه نقش آن ۲۶ درصد است. دکتر مطلق با اشاره به این که ویروس پاپیلومای انسانی، هلیکو باکتر پیلوری و هپاتیت B وC ۳عامل اصلی در بروز سرطان های دهانه رحم، معده و کبد است، تصریح می کند: ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV در ۱۰۰ درصد موارد در بروز سرطان دهانه رحم نقش دارد.

هلیکوباکتر پیلوری یا HP تا ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد از دلایل بروز سرطان معده است و در ۸۰ درصد موارد سرطان کبد ناشی از ویروس های هپاتیت B وC است.بنابراین می بینید که ویروس ها در ابتلای افراد به سرطان تا چه اندازه نقش دارد. این در حالی است که با مهار این ویروس ها می توان از تعداد موارد ابتلا به سرطان کاست.در کشور ما سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان هاست و ازآن جا که نقش این ویروس در بروز سرطان معده شناخته شده است، انتظار می رود مهار این سرطان آسان باشد. اما نکته این جاست که این عفونت باکتریایی در معده بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم به هلیکوباکترپیلوری آلوده هستند.

بدون شک تمام این افراد به سرطان مبتلا نمی شوند و عوامل دیگری نیز در بروز سرطان معده مانند رژیم غذایی نامناسب و نداشتن تحرک جسمی نقش دارد.در کشور ما سرطان معده در میان مردان شایع تر است و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این نوع عفونت، رعایت بهداشت مواد غذایی است. 

شایع ترین نوع سرطان ناشی از عفونت در زنان نیز، سرطان دهانه رحم است که از طریق واکسن قابل پیشگیری است. محققان می گویند عفونت ویروسی، باکتریایی و انگلی یکی از عوامل اصلی بروز سرطان در دنیاست که کاملا قابل پیشگیری است و با اجرایی کردن روش های بهداشت عمومی موجود برای مقابله با عفونت مانند واکسیناسیون و روش های ایمن تر تزریق یا درمان های آنتی بیوتیکی می توان از بروز این سرطان ها پیشگیری کرد. درحال حاضر واکسن هایی برای درمان عفونت های سرطان زا وجود دارد و با استفاده از آنتی بیوتیک می توان باعث رفع عفونت هلیکو باکترپیلوری شد.

آب آشامیدنی ناسالم

اینکه هر روز خبر تازه‌ای در خصوص سرطان عنوان می‌شود می‌تواند هر کسی را نگران کند. شاید در گذشته فکرش را هم نمی‌کردیم که آب آشامیدنی هم بتواند سرطان زا باشد. این بیماری در سرتاسر جهان، زندگی بسیاری را مختل کرده و عده‌ای را نیز به کام مرگ کشانده است.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی در این مورد می‌گوید: آب آلوده از دیگر عوامل ابتلا به سرطان است و مصرف طولانی مدت آن به دلیل محتوی مواد باکتریال شانس ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که آب چاه به عنوان آب آلوده شناخته می‌شود.

مصرف غذا و مایعات داغ

طبق بررسی های انجام شده نوشیدن مایعات داغ، خطر مبتلا شدن به برخی سرطان های دستگاه گوارش نظیر حنجره، مری و معده را به شدت افزایش می دهد. توصیه می شود قبل از مصرف مایعات داغ چند دقیقه صبر کنید تا از دمای آن کاسته شود.

چاقی

بین چاقی و سرطان های مثل روده بزرگ،لوزالمعده ،تیروئید، پستان، کلیه ، مری و برخی دیگر از سرطان ها ارتباط وجود دارد.البته چاقی به خودی خود باعث سرطان نمی شود اما می توان گفت که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآورده های آن

مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآورده های آن، احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان های روده بزرگ ،لوزالمعده ، کلیه ،پستان ،پروستات را افزایش می دهد .توصیه می شود که میزان مصرف گوشت قرمز بیش از ۸۵گرم نباشد و در رژیم غذای بیشتر از گوشت ماهی ، پرندگان و گیاه سویا استفاده شود.

مواد نگهدارنده موجود در برخی از غذاها

مواد نگهدارنده ای مثل نیترات و نیتریت  بیشتر در فرآورده های همچون سوسیس و کالباس استفاده می شودتا خطر ابتلا به باکتری را کاهش داده و اندکی هم به طعم مطبوع محصول کمک کنداما معمولا در دمای سرخ کردن ،نیترات به نیتریت تبدیل می شود نیتریت هم با آمین های ثانویه ترکیب شده و تولید نیتروزآمین  می کند که ماده ای بسیار سرطان زاست . به این دلیل باید در مصرف مواد غذایی دارای نگهدارنده هایی از این دست ، دقت بیشتری کرد.

مصرف دخانیات و الکل

اصلی ترین علت ابتلا به سرطان ریه ،مصرف دخانیات بوده و ۸۵ درصد از موارد ابتلا به این نوع سرطان را شامل می شود.البته مصرف دخانیات عامل ابتلا به انواع دیگری سرطان مثل دهان، مری، لوزالمعده، خون، کلیه، مثانه و برخی دیگر از سرطان هاست.میزان مصرف الکل می تواند فرد را به سرطان نزدیک تر کند. در واقع مصرف نوشیدنی ها یی که حاوی الکل و اتانول هستند برای انسان ها سرطان زاست.

غذاهای کبابی و دودی شده

مصرف طولانی مدت غذاهای دودی شده، کبابی و نمک سود می تواند منجر به ابتلا به برخی انواع سرطان از جمله سرطان معده شود.مصرف بخشی از غذاهای کبابی شده و ته دیگ که سوخته و سیاه شده است به شدت منع می شود.

بی خوابی

بی خوابی در دراز مدت، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. در واقع هر فرد طی شبانه روز به ۸ ساعت خواب شبانه احتیاج دارد و کم خوابی یا بی خوابی باعث برهم خوردن تعادل متابولیسمی بدن و در نهایت مهیا شدن زمینه ابتلا به سرطان می شود.

غذا های پر چرب

استفاده از غذاهای پرچرب به خصوص چربی حیوانی باعث افزایش ابتلا به سرطان هایی نظیر پروستات، لوزالمعده، روده بزرگ، راست روده و کبد می شود. محدود کردن غذا های پرچرب یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

امواج و پرتوها

در دنیای مدرن متاسفانه امواج زیادی ما را احاطه کرده اند؛ از امواج رادیویی گرفته تا امواج مخابراتی و حتی پرتوهای خورشیدی . امواجی که طول موج کمتر دارند به علت اینکه انرژی بیشتری را با خود حمل می کنند، در برخود با بدن انسان در دراز مدت می تواند باعث جهش در DNA،تخریب سلول ها و ایجاد سرطان شود. افرادی که از تلفن همراه استفاده می کنند ۲/۵ برابر بیشتر در معرض تومور مغزی،کم حافظگی و عوارضی از این دست قرار می گیرند.

 حشره کش‌های سمی و آرسنیک دار

تصور عام بر این است که تنها نور آفتاب برای پوست افراد مضر است و سرطان زاست در حالیکه مواد آرسنیک دار نیز این قابلیت را دارند. موادی که در آن ترکیبات آرسنیک دار وجود داشته باشد در صورت تماس با پوست می‌توانند منجر به سرطان‌های پوستی شوند. شاید جالب باشد بدانید آرسنیک در جنگ جهانی دوم برای درمان سرطان استفاده می‌شده است. این ماده در آب، خاک و بستر سنگ‌ها یافت می‌شود و در صنعت نیز برای ساخت چوب حشره کش، شیشه، آلیاز‌ها به کاربرد می‌رود.

آرسنیک در آب آشامیدنی هم وجود دارد که میزان استاندارد آن ۵۰ در یک بیلیونیوم است. آرسنیک شبه فلز خاکستری نقره‌ای رنگی است که به صورت معدنی و در آب وجود دارد.

یک متخصص آنکولوژی معتقد است: در مناطقی که فرسایش خاک بسیار است میزان آرسنیک موجود در هوا زیاد‌تر از حد معمول است و بدین ترتیب مردم این مناطق بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌های پوست، ریه، مجای ادراری، سرطان کلیه قرا دارند.

این افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند!!

 2 مورد از عوامل مهم ابتلا به سرطان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1397-03-14 - 18:22 پاسخ

اینها همش تبلیغ برای واکسنیه که تو هند و ژاپن و اسراعیل زدنش ممنوعه و سرطان زابودنش تایید شده و تو امریکا تمام کسایی که این واکسن را دریافت کردن به طرز عجیبی زنده نیستند و نمونه زنده ای که تو امریکا این واکسن را زده باشه نیست و توو مکزیک تمام دخترهایی که این واکسن را دریافت کردن عقیم شدن و تخمدانشون نابود شده حالا یاسمن خانم تو برنامه ماه عسل شده مبلغ این واکسن مسلما اگه فرد زنده ای تو امریکا وجود داشت که این واکسن را دریافت کرده از شرکت سازنده ی اون درخواست غرامت می کرد و این باعث میشد امریکا دیگه نتونه در قامت خیرخواه مردم ایران این واکسن را به زور به ایرانی ها تزریق کنه