سبوس خام را مصرف نکنید!

toranj
سبوس از جمله مواد پر ویتامینی است که بهتر است مصرف شود اما دقت کنید که سبوس خام برای بدن به شدت مضر است.

به گزارش الودکتر: سبوس که ویتامین بسیاری برای بدن دارد، می تواند برای بدن مضر هم باشد. دقت کنید که نباید سبوس خام را مصرف کنید و حتما باید نوع فرآوری شده ان را تهیه کنید.

سبوس خام مصرف نکنید

هدایت حسینی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در نشست خبری ششمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی در سازمان غذا و دارو گفت: ضرر مصرف سبوس خام بیشتر از منافع آن است بنابراین توصیه می شود که سبوس خام مصرف نشود.

سبوس حتما باید فرآوری و تخمیر شود و سپس مورد مصرف انسان قرار گیرد.

اگر سبوس خام مصرف شود حتما باید نگران این موضوع باشیم که حاوی آلاینده هایی است که به شدت بر سلامت مصرف کننده تاثیر دارد.

امروز در صنایع غذایی و نانوایی ها توصیه به مصرف سبوس می شود چراکه میزان تحرک و میزان فیبر دریافتی مردم کاهش یافته است و سبوس، جایگزین خوبی برای فیبر است اما حتما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشد.

سرانه مصرف مکمل ها در کشور افزایش یافته است .

 75 درصد، بار بیماری ها( سال های از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی و مرگ) مربوط به بیماری های غیرواگیر است و مکمل ها می تواند در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اثربخشی داشته باشد.

سبوس گندم یا برنج؟

برخی از افراد به لایه نازک و قهوه‌ای روی برنج‌ها سبوس می‌گویند و برخی به پوسته سفت و ضخیم برنج اما سبوس برنج، همان پوسته نازک و سفت روی برنج است که وقتی از روی دانه‌های برنج برداشته می‌شود، رنگ آن را از قهوه‌ای به سفید می‌رساند. سبوس برنج، سرشار از ویتامین‌های گروه B به‌خصوص ویتامین 1 Bیا همان تیامین است که برای درمان و پیشگیری از ریزش موها بسیار مفید است. از طرف دیگر، ‌سبوس‌ها می‌توانند برای درمان یبوست هم بسیار مفید باشند. البته در درمان یبوست، نقش استفاده از سبوس گندم بسیار پررنگ‌تر از سبوس برنج است.

افراد مبتلا به یبوست می‌توانند از روزی یک قاشق مرباخوری مصرف پودر سبوس گندم را شروع کنند و پس از 4 روز، یک قاشق مرباخوری دیگر به آن اضافه کنند. البته سبوس‌ها زمانی می‌توانند در درمان یبوست موثر باشند که با آب فراوان مصرف شوند. سبوس‌ها حاوی فیبرهای محلول و نامحلولی هستند که آب را به خود جذب و حجم زیادی را در دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند. این کار باعث تحریک و افزایش حرکات دودی روده و نرم و آسان شدن دفع مدفوع می‌شود. شما می‌توانید سبوس برنج را به‌صورت دم‌کرده نیز مصرف کنید یا آب آن را روی برنج بریزید و بخورید.

آیا سبوس را می توان خام مصرف کرد؟
خواص مهم برنج سبوس دار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ