خواص عجیب باقالا که نمی دانستید

faateme1366
یکی از پلوهایی که در ایران بسیار پرطرفدار است باقالی پلو است. شاید برایتان جالب باشد که این پلوی خوشمزه چه خواصی برای شما می تواند داشته باشد. جالب است بدانید که باقالا از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و گل آن گرم می باشد .

پوست باقالا چه خواصی دارد؟

اگر پوست برونی و برگ باقالا را بر سوختگی از آتش گذارند برای درمان سوختگی مفید است و نیز ارد پوست بیرونی باقالا را با سکنجبین مخلوط میکنند برای درمان ورم پستان تجویز میشود.خوردن باقالا معده را دباغی میکند اما زیاد خوردن باقالا باعث خرفی (احمق شدن) میشود !

 

گل باقالا چه خواصی دارد؟

نه تنها باقالا بلکه گل آن نیز فواید خاص خود را دارد. جهت بهره مندی از این خواص می توانید 30 تا 60 گرم گل باقالا را در یک لیتر آب ریخته و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دم بکشد سپس آن را از صافی عبور دهید و یک فنجان از آن بنوشید. این نوشیدنی ضد تشنج و ادرار آور است هم چنین به دفع سنگ کلیه کمک می کند و برای قولنج ها و دردهای کلیوی مفید است. بیماران مبتلا به میگرن ، رماتیسم ، نقرس و درد مفاصل نیز می توانند از آن بهره ببرند.

 

عجیب ترین خواص باقالا برای پوست

برای از بین بردن لکه‌های پوستی، باقالا را بپزید و له کنید سپس آن را مانند ماسک روی صورت خود بمالید و اجازه دهید برای 10 دقیقه روی پوست بماند.

باقالای پخته را با شنبلیله و عسل مخلوط کنید و روی جوش‌های‌تان قرار دهید. این کار باعث نرم شدن و رسیدن جوش و بیرون آمدن چرک از آن می‌شود. این ضماد همچنین برای کاهش ورم زیر چشم مفید است.

برای افزایش شادابی پوست یک قاشق غذاخوری پودر باقالا را با گلاب مخلوط کرده و برای 10 دقیقه روی صورت‌تان قرار دهید.

 

درمان پارکینسون با باقالا

یکی از مهم ترین خواصی که تاکنون در منابع علمی برای باقالی گزارش شده است دارا بودن خاصیت ضد پارکینسون است و علت آن وجودمقادیر زیاد ماه L-Dopa در این گیاه است.

 

درمان میگرن با باقالا

به افرادی که از میگرن رنج می کشند، سفارش گردیده است که ۲۵ الی ۳۰ گرم از گل باقالا را جوشانده و در فواصل غذا یک فنجان بنوشند. توصیه می شود هرگز آب پخته باقالا را دور نریزید و آن را به همراه باقالا بنوشید. زیرا گلو را نرم کرده و از تولید سنگ جلوگیری می کند و گرفتگی معده را نیز برطرف می کند.

 

جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

مصرف این خوراکی از ابتلا به پوکی استخوان و یبوست جلوگیری کرده و درحقیقت مغز قلم استخوان ها را تقویت می کند، همچنین پتاسیم آن برای سلامت قلب و عروق مفید است.

پختن باقالا با آب سرکه و آب و خوردن آن با پوست در درمان اسهال مزمن موثر است.

 

از مضرات باقالا آگاهید؟

باقالا در بعضی از اشخاص تولید نفخ و سنگینی سر و معده می کند برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقالا را پوست کنده و بجوشانید و آب آنرا دور بریزید . سپس به آن مقدری آب اضافه کرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند دارچین و فلفل بخورید .

مصرف باقالای تازه ممکن است تولید مسمومیت و حساسیت شدید بکند که گاهی موجب مرگ می شود بنابراین باید در خوردن باقالای تازه و خام احتیاط کنید . معمولا اشخاصی که به باقالای تازه حساسیت دارند (فاویسم) فاقد یک آنزیم مخصوص هستند.

مصرف زیاد باقالا می تواند موجب نفخ یا سنگینی معده می شود و همچنین در بعضی از افراد به علت نقص وراثتی کمبود آنزیمی، مصرف آن می تواند منجر به تشدید کم خونی در این افراد شود.

اگر دچار مشکل کمبود آنزیم گلوکز ۶ فسفات و هیدروژناز هستید باقالا نخورید . چون منجر به مرگ خواهد شد .

نکته: نفخ باقالای کهنه کمتر از تازه آن بوده و نوع بدون پوست آن نسبت به باقالای با پوست دارای نفخ کمتری است.

 

علت بیماری فاویسم چیست؟

در فاویسم گلبولهای قرمز خون 24 تا 48 ساعت بعد از خوردن باقالا شروع به تخریب شدن نموده و هموگلوبین خود را به گردش خون آزاد می‌کنند. در نتیجه زردی و گاهی نارسایی کلیوی ممکن است ایجاد شود.

به این دلایل حتما جو دوسر بخورید!

بلاهای عجیبی که زنجبیل بر سرتان می آورد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ