عجیب ترین خواص نخود فرنگی که نمی دانستید

faateme1366
اگر از بازار میوه و تره بار گذر کنید، متوجه وجود نخود فرنگی در اکثر غرفه های فروش میوه و سبزیجات خواهید شد. در این مطلب برای شما از خواص فوق العاده نخود سبز صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کاهش وزن با نخود فرنگی

نخود فرنگی در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی دیگر حاوی پروتئین بیشتر و کالری و چربی کمتری است. در واقع در هر فنجان نخود فرنگی 134 کالری وجود دارد و سرشار از فیبر است. برای همین برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند یک ماده ی غذایی فوق العاده محسوب می شود. اگر رژیم لاغری گرفته اید در سوپ تان نخود فرنگی بریزید. در این صورت سوپ تان حاوی 9 گرم فیبر و 9 گرم پروتئین است و جلوی اشتها را گرفته و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند. ولی یادتان باشد به دلیل فیبر زیادی که دارد مصرف زیاد آن می تواند باعث چاقی شود. پس افراط نکنید. همچنین مصرف آب نخود سبز باعث لاغری می شود افرادی که تمایل به کم کردن وزن دارند از آب نخود سبز زیاد استفاده کنند.

 

نخود سبز مفید برای زنان یائسه

نخود فرنگی منبعی از فولیک اسید و ویتامین B6نیز است. این دو ویتامین در کاهش ساخت هموسستئین که مولکول خطرناکی است کمک می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داده‌است که زنان یائسه‌ای که از کمبود میزان فولیک‌اسید خود اطلاعی ندارند بوسیله مکملهایی که فولیک اسید دارند،‌ میزان هموسستئین در آنها کاهش می‌یابد.

 

چرا دیابتی ها نخود فرنگی نخورند؟

به بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند توصیه می شود با مشورت پزشک نخود فرنگی مصرف کنند و نباید در مصرف آن به هیچ وجه زیاده روی کنند. نخود فرنگی یکی از سبزیجات نشاسته ای است که حاوی مقدار قابل توجهی کربو هیدرات است. از همین رو به بیماران دیابتی توصیه میشود با مشورت پزشک نخود فرنگی مصرف کنند.

 

نخود فرنگی دشمن یبوست

سه چهار فنجان نخود فرنگی حاوی ۱۰۰ کالری است و مقدار پروتئینش از یک چهارم فنجان بادام یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی بیشتر است. نخود فرنگی همچنین منبعی غنی از فیبر است، یک فنجان نخود فرنگی حاوی ۸ گرم فیبر است که شامل ۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر می شود.بیشتر افراد در روز به اندازه کافی فیبر دریافت نمی کنند بنابراین اضافه کردن سبزیجاتی مانند نخود فرنگی کمک می کند فیبر بیشتری دریافت کنید. خوردن غذاهای سرشار از فیبر و پروتئین به رفع یبوست و کاهش وزن کمک می کند چون این مواد مغذی خاصیت سیر کنندگی دارند. در کنار سرشار بودن از فیبر و پروتئین نخود فرنگی همچنین منبعی مناسب از ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C بتا کاروتن، آهن، منیزیم و ویتامین K است.

 

نخود فرنگی به جای انرژی زا ها!

نخود فرنگی یکی از مهمترین غذاهایی است که اگر شما معمولاً احساس خستگی و بی حالی می‌کنید،‌ می‌تواند جزء رژیم غذایی شما قرار گیرد. نخود فرنگی به این دلیل که مواد مغذی موجود در آن سلولهای تولید کننده انرژی و سیستم‌های بدن را حمایت می‌کند و برای رفع خستگی مهم می‌باشد. نخود فرنگی منبعی خوب از ویتامین BBB2 و B3می‌باشد که همه این ویتامینها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری می‌باشد. نخود فرنگی همچنین منبعی غنی از آهن و مواد معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی سلولهای خونی می‌باشد که کمبود آنها باعث کم خونی،‌خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌گردد. نخود فرنگی همچنین منبعی از ویتامین C است که بسیاری از سلولهای تولید کننده انرژی را از تخریب بوسیله رادیکالهای آزاد محافظت می‌نماید.

 

درمان سرماسوزک با نخود فرنگی

سرماسوزک تورم و التهاب انگشتان دست و پا و گوش ها در اثر سرما می باشد و نخود فرنگی به درمان سرماسوزک کمک می کند.

نخود سبز را در آب جوش بریزید و یک قاشق چای خوری روغن کنجد را به به آن اضافه کنید، بگذارید بجوشد تا عصاره ی آن در بیاید سپس انگشتان خود را در این آب بشویید تا تورم و درد انگشتان شما کاهش یابد.

 

بهترین روش نگهداری نخود فرنگی

برای فریز کردن باقالا و نخود فرنگی که معمولا برای دسترسی در بقیه ایام سال انجام می‌شود و برای حفظ رنگ و کیفیت از روش بلانچینگ استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از شوک حرارتی، آنزیم‌های موجود در این دانه‌ها را غیر فعال می‌کنند. در این روش ابتدا دانه‌ها را به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب جوش فرو می‌برند و پس از آن آن را بلافاصله با معرض آب سرد قرار می‌دهند.

 

راه درست درمان کبد چرب با خاکشیر!

با این گیاهان آسوده و راحت بخوابید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ