اگر خوابی عمیق و با کیفیت می خواهید ،بخوانید

pegiu
توصیه هایی که خواب شما را با کیفیت و لذت بخش می نماید.

خوابیدن از نیاز های مهم انسان محسوب می شود که کیفیت خواب بر سلامتی نیز بسیار اثر گذار است.این یک موضوع کاملا طبیعی است که همه ما انسان‌ها درطول شبانه‌روز به خواب و استراحت نیاز داریم و بنا به میزان خستگی خود معمولا این کار را انجام می‌دهیم. اما واقعیت این است که آنچه ما از آن به عنوان خواب یاد می‌کنیم، در بسیاری موارد یک خواب استاندارد و مفید محسوب نمی‌شود و در طولانی‌مدت می‌تواند مشکلاتی را برای ما به وجود آورد.

خواب‌آلودگی، عدم تمرکز، خستگی مفرط و در مراحل بعد بیماری‌های جدی و مزمن بخشی از آسیب‌های یک خواب نامناسب برای ما هستند. اما چطور بفهمیم خواب مفیدی‌ داریم یا نه، ویژگی‌های خواب مفید را چگونه بشناسیم و برای رسیدن به یک خواب خوب چه کارهایی را باید انجام دهیم؟ در ادامه این مطلب الودکتر به پاسخ این پرسش‌ها و بسیاری از پرسش‌های متداول دیگر درباره این موضوع خواهیم رسید:

آیا خواب‌آلود هستید؟

بسیاری از ما مشکلاتی را در طی روز تجربه می‌کنیم که ناشی از بی‌خوابی است اما ما از آن آگاه نیستیم. البته نشانه‌هایی وجود دارند که می‌تواند نشانه این موضوع باشد که شما به خواب بیشتری نیاز دارید:
    «از دست دادن تمرکز» یا چرت زدن در طی روز
    خارج شدن رشته کلام از دست طی سخنرانی‌ها، مطالعه یا تماشای فیلم
    پلک زدن یا خمیازه کشیدن بیش از حد
    بر هم خوردن تعادل یا تپق زدن بیش از حد معمول
    احساس بی‌حالی

خواب چه نقشی برای شما ایفا می‌کند؟

میزان خوابی که یک فرد دریافت می‌کند یکی از مهمترین ابزارهای پیش‌بینی موفقیت اوست. خواب کافی بر این عوامل نقش مستقیم دارد:

     شکل‌گیری حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد: خواب نقش بسیار مهمی در نگهداری مطالب در حافظه دارد- زمانی‌که در خواب هستید مغز شما به شدت سرگرم تثبیت خاطرات خواهد بود.

    سلامت ذهنی و احساسی را تنظیم می‌کند: خواب به شما کمک می‌کند با چالش‌های پیرامون خود با انعطاف‌پذیری بیشتری مواجه شوید.

    سیستم ایمنی شما را قدرتمند نگه می‌دارد: زمانی که دچار کمبود خواب هستید احتمال بیمار شدن شما بیشتر است که معنای آن از دست دادن فعالیت‌های اجتماعی، کلاس و سایر موقعیت‌های مهم است.

    از سلامت جسمانی شما حمایت می‌کند: خواب به تنظیم متابولیسم و بسیاری از عملکردهای دیگر کمک می‌کند.

    بهره‌وری شما را بالا می‌برد: داشتن خوابی با کیفیت مناسب بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد، که این امر سبب ایجاد زمان آزاد برای بودن با دوستان، سرگرمی‌ها، و یا خواب بیشتر می‌گردد.
    به شما کمک می‌کند که هوشیار و ایمن بمانید: چرت زدن در کلاس ممکن است فقط ناخوشایند باشد اما به خواب رفتن در جاهایی مثل محل کار یا هنگام رانندگی می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

    چرت بزنید! یک استراحت کوتاه ۱۵-۴۵ دقیقه‌ای می‌تواند به شما انرژی دهد، شما را هوشیارتر کند و عملکرد ذهنی شما را بهبود ببخشد. اما مراقب باشید: خوابیدن طولانی‌تر از ۴۵ دقیقه (پس از آنکه به مرحله خواب عمیق وارد می‌شوید) ممکن است باعث شود شما احساس بی‌حالی و خستگی بیشتری داشته باشید. از خواب در اواخر بعدازظهر و غروب اجتناب نمایید زیرا باعث بروز اختلال در خواب شب شما می‌گردد.

    هر روز سر ساعت تقریبا ثابتی بیدار شوید،‌ حتی در روزهای تعطیل. این امر که شما می‌توانید با خواب بیشتر در روزهای تعطیل کمبود خواب خود را جبران نمایید باوری غیرعلمی است. ساعت بیدار شدن نامنظم، ریتم شبانه‌روزی شما را به‌طور کل برهم می‌زند. اگر در آخر هفته هنگام ظهر از خواب بیدار شوید‌، ممکن است که در جمعه شب به خواب رفتن قبل از ساعت ۴ صبح دشوار باشد، که این مساله می‌تواند یک چرخه خواب در دیروقت را تثبیت نماید.

    از شب زنده‌داری دوری نمایید. بیدار ماندن در تمام طول شب توانایی شما را در پردازش و تحلیل اطلاعات کاهش می‌دهد، بنابراین قادر نخواهید بود در فعالیت‌های روز بعد به خوبی عمل کنید. برای داشتن بهترین آمادگی ذهنی، ۷-۹ ساعت را به خواب اختصاص دهید،‌ اما حتی داشتن چند ساعت خواب محدود بهتر از اصلا نخوابیدن است.

    اگر در به خواب رفتن مشکل دارید گوش دادن به موسیقی و یا مدیتیشن را امتحان کنید.

    ۳۰-۶۰ دقیقه قبل از خواب از تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر، موبایل و تبلت دوری نمایید. خیره شدن به صفحه نورانی این وسایل می‌تواند موجب برهم خوردن چرخه طبیعی خواب و بیداری شما شود و به خواب رفتن شما را دشوارتر کند. اگر نمی‌توانید تکنولوژی را خاموش کنید، نور صفحه را کم نمایید و تلفن همراه خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید.

    ورزش کنید. برای داشتن خوابی آرامش‌بخش‌تر به‌طور منظم ورزش کنید، اما ۲ ساعت قبل از زمان خواب از ورزش کردن اجتناب نمایید زیرا ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند.

    در مورد نوشیدنی‌های خود تجدیدنظر کنید. کافئین می‌تواند خواب شما را مختل کند. این ماده تا ۸ ساعت در سیستم بدن شما باقی مانده و می‌تواند شما را بیدار نگه دارد.

    محیطی مناسب برای خواب خود ایجاد کنید. محیط خواب خود را خنک، تاریک و بی‌صدا کنید. از پرده‌های ضخیم یا چشم‌بند برای تاریک کردن استفاده نمایید و گوشی را برای کاهش سر و صدا به کار ببرید.

    ذهن خود را از افکار مختلف پاک کرده و آرام باشید. نوشتن در دفتر خاطرات روزانه می‌تواند به شما را در خالی کردن ذهن یاری دهد و موسیقی آرامش‌بخش یا دمنوش‌های گرم بدون کافئین می‌توانند به آرامش شما کمک کنند.

اگر در به خواب رفتن مشکل دارید

مشکلات خفیف در خواب را می‌توان از طریق تغییر سبک زندگی مدیریت کرد. اگر ظرف ۲۰ دقیقه پس از رفتن به رختخواب به خواب نمی‌روید، مطالعه کنید یا کاری آرامش‌بخش انجام دهید تا زمانی‌که احساس خستگی بیشتری نمایید.
اگر مشکلات شدید و مداوم خواب را تجربه می‌کنید، این احتمال وجود دارد که به یکی بیماری‌های خواب مبتلا باشید. علایم بیماری‌های خواب شامل موارد زیر است:

    عدم توانایی به خواب رفتن یا خواب ماندن
    خواب‌آلودگی بیش از حد در طی روز
    خرخر کردن و توقف تنفس (آپنه) طی خواب

برای حل این مشکلات درمان‌هایی وجود دارد؛ فقط کافی است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.
با مدنظر قرار دادن مطالب ذکر شده، علاوه بر داشتن سطح بالاتری از سلامت جسمانی که به خودی خود  ارتباطی مستقیم با احساس رضایت از زندگی دارد، می‌توانید از زندگی خانوادگی و کاری موفق‌تری نیز برخوردار شوید.

قرص های آرامبخش کاملا طبیعی

  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ