عمل اسلیو معده باعث سرطان می شود؟

faateme1366
یکی از جراحی های محبوب لاغری، عمل اسلیو معده است که اینروزها افراد زیادی خواهان آن هستند. اگر می خواهید بدانید اسلیو معده چیست، چطور انجام می شود و چه عوارضی دارد این مطلب را بخوانید.

 

اسلیو معده چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، اسلیو معده یک روش جراحی است که با محدود کردن مصرف مواد‌ غذایی منجر به کاهش وزن فرد می‌شود. در این روش که معمولاً با لاپاروسکوپی انجام می‌شود، جراح حدود 75 درصد از معده را بر می‌دارد. در نهایت یک معده لوله‌ای شکل و شبیه آستین که می‌تواند مواد غذایی بسیار کمتری را درون خود جای دهد، باقی می‌ماند. این روش بیشتر در افراد دارای شاخص توده بدنی بالاتر از 40 و مبتلا به چاقی گلابی شکل پیشنهاد می‌شود. در این نوع جراحی 80 درصد از بخش قابل ارتجاع معده شامل قسمتی از معده که هورمون گرلین که نقش بسزایی در ایجاد اشتها دارد جدا شده و قسمت باقی مانده با نخ‌های تیتانیومی مخصوص و به کمک یک دستگاه ویژه جوش می‌خورد.

 

اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

افراد فوق العاده چاق (افرادی که شاخص توده بدن بیشتر از 45 دارند) باید در طول هر عمل جراحی تحت تأثیر خطرات احتمالی ناشی از بی‌هوشی طولانی مدت مانند جراحی بای پس معده که می‌تواند بیش از 2 ساعت به طول انجامد و همچنین جراحی اثنی‌عشر که اغلب بیشتر از 4 ساعت طول می‌کشد، قرار گیرند. بنابراین جراحان روش دیگری را پیش گرفتند تا با کمک آن این جراحی‌ها را به دو مرحله تقسیم کنند. در مرحله اول حجم معده را کاهش می‌دهند و در مرحله دوم که پس از یک سال انجام خواهد شد با توجه به میزان کاهش وزن فرد تصمیم به دور زدن بخشی از روده بگیرند. در مواردی که بیمار پس از یک سال میزان کافی وزن کم کرده باشد دیگر نیاز به جراحی دوم نخواهد بود. مطالعات نشان داده که تولید هورمون گرلین که در ایجاد احساس گرسنگی مؤثر است، به طور قابل توجهی در بیماران اسلیو معده کاهش می‌یابد. اعتقاد بر این است که منطقه‌ای از معده که در حین عمل جراحی اسلیو معده برداشته می‌شود، بخش اعظمی از هورمون گرلین را تولید می‌کند. با وجود این‌که بیماران بای پس معده نیز گرسنگی کمتری را تجربه می کنند، اما به نظر می‌رسد که این موضوع در بیماران اسلیو معده برجسته‌تر است.

 

جراحی اسلیو معده عوارض دارد؟

بعضی از عوارض عمل جراحی اسلیو مانند بسیاری از عمل‌های جراحی دیگر است مانند عفونت محل زخم، حساسیت به نخ بخیه و … که این عوارض ممکن است در هر عمل دیگری هم که لزوما ربطی به دستگاه گوارش یا چاقی ندارد، اتفاق افتد. البته این موارد با توجه به شیوه لاپاراسکوپیک و کوچک بودن محل برش‌ها احتمال بروز کمتری دارند و در صورت بروز نیز شدت عارضه خفیف‌تر خواهد بود. عوارض دیگر مانند آمبولی، خونریزی و لیک یا نشت از محل جراحی تا حدودی قابل پیشگیری بوده و مختص اسلیو نیست و همچنین تا حدود زیادی به انجام مشاوره‌های قبل از عمل و وضعیت و میزان تحرک خود بیمار بستگی دارد. جراحی اسلیو به خودی خود باعث ایجاد یا پیشرفت سرطان معده نمی‌شود، مگر اینکه فرد پیش از جراحی اسلیو، ضایعه سرطانی در معده یا عامل مستعد کننده دیگری داشته که پس از عمل نیز تشخیص داده نشده، باقی بماند و به پیشرفت خود ادامه دهد. اسلیو به دلیل کاهش قابل توجه وزن، باعث پیشگیری از بروز خیلی از سرطان‌ها از جمله سرطان تخمدان نیز می‌شود.

 

مزایای عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده دارای مزایای است از جمله:

کاهش احساس گرسنگی و ایجاد بی‌اشتهایی در بسیاری از بیماران؛

جراحی کوتاه‌مدت‌تر نسبت به بای پس معده؛

حفظ روده در مسیر گوارشی؛

عدم بروز مشکلات گوارشی ناشی از نبود قسمتی از روده؛

حفظ پیلور معده؛

عدم نیاز به تنظیمات خاص؛

عدم نیاز به جاگذاری جسم خارجی در بدن؛

کاهش وزن طی بیشتر از 18 ماه پس از جراحی؛

شکست در از دست دادن وزن با جراحی بای‌پس معده و یا عمل اسلیو معده به طور قابل توجهی کمتر از سایر روش‌هاست. با این حال این روش نیز همانند بسیاری از روش‌های جراحی بزرگ معده غیر قابل برگشت است و بیماران را در معرض خطر کمبود طولانی مدت مواد مغذی قرار می‌دهد.

درمان نفخ شکم و باد معده فقط با چند توصیه آسان!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ