بهترین و بدترین سن بارداری!

faateme1366
اگر به فکر بارداری هستید، این مطلب را بخوانید. بهترین و بدترین سن برای باردار شدن را در این مطلب بخوانید.

 

سن اولین بارداری

به گزارش سایت الودکتر، همانطور که می دانید این روزها سن اولین بارداری به طور متوسط 28 سال است و این در حالی است که در آغاز دهه 70 میلادی زنان معمولا در 24 سالگی اولین بچه خود را به دنیا می آوردند. شمار زنانی که بعد از 30 سالگی باردار می شوند از سال 1972 تقریبا دو برابر شده است. به طور کلی تعداد زایمان های بین سن 40 تا 44 سالگی در امریکا همانند فرانسه 50 درصد افزایش داشته است. در حقیقت با افزایش کیفیت زندگی ها و به کمک پیشرفت های پزشکی، زنان بعد از 40 سالگی اغلب در سلامت کامل بسر می برند و هنوز می توانند باردار شوند و در صورت لزوم، تکنیک های باروری هم به کمک آن ها می آید. با این حال بارداری در سنین بالا مراقبت های ویژه ای را می طلبد.

 

زیر 18سالگی بدترین سن بارداری!

تخمک گذاری در دخترخانم‌ها از سن بلوغ شروع شده و از همان زمان امکان بارداری فراهم شد. در چند سال اول بعد از بلوغ معمولا تخمک‌گذاری‌ها نامرتب بوده و گاهی اوقات یک تا 2 سال طول می‌کشد تا ریتم طبیعی خود را پیدا کند. بارداری در سنین زیر 18 سال می‌تواند همراه با خطراتی از جمله کاهش رشد داخل رحمی جنین، افزایش احتمال فشار خون بارداری و پرکلامسی باشد. علاوه بر این مادری که در سن کم باردار می‌شود مسلما تجربیات کافی برای به آخر رساندن یک بارداری را ندارد. معمولا در کشورهای پیشرفته این نوع بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی قبلی رخ می‌دهد و احتمال سقط در آنها زیاد است چراکه ممکن است تخمک یا اسپرم کیفیت مناسب برای باروری نداشته باشند.

 

بهترین سن برای بچه دار شدن

بهترین سن برای بارداری معمولا 25 و 26 سالگی است. در این سن اکثریت عوارض بارداری کاهش پیدا می‌کند و معمولا بارداری به صورت طبیعی ادامه می‌یابد. احتمال دیابت، فشارخون و کاهش رشد جنین بسیار کم است و بارداری‌ها در این سن معمولا بدون خطر هستند در ضمن احتمال ناهنجاری‌های جنینی که بیشتر به علت سه‌تایی شدن کروموزوم‌های 13، 18 و 21 اتفاق می‌افتد، بسیار کم است. تمام تخمک‌های یک خانم در زمان تولد تولید و ذخیره می‌شوند و تا 50 سالگی هر ماه یکی از آنها آزاد شده و باعث تخمک‌گذاری و عادت ماهانه می‌شود. حال هرقدر سن باروری پایین‌تر باشد (البته نه زیر 18 سال) به خصوص در 25 تا 26 سالگی کیفیت تخمک‌هایی که بارور می‌شوند بسیار بهتر است و معمولا دوران بارداری‌ راحت‌تر و بدون مشکل می‌گذرد.

 

کاهش قدرت باروری

در 40 سالگی، احتمال باردارشدن و لقاح تا 50 درصد کاهش می یابد و برای باردار شدن باید بسیار بیشتر منتظر ماند. در 25 سالگی، برای باردارشدن باید بسیار بیشتر منتظر ماند. در 25 سالگی، برای باردار شدن لازم است بین 5 تا 6 ماه منتظر بود و این در حالی است که این رقم در 40 سالگی به 14 تا 15 ماه افزایش می یابد. احتمال بارداری در 35 سالگی 53درصد، در 40 سالگی 35 درصد و بعد از 45 سالگی تنها 5 درصد است. البته در اطراف ما زنانی هم هستند که بعد از 40 سالگی برای اولین بار باردار شده اند- چه به کمک درمان های پزشکی و چه به طور طبیعی- و اکنون صاحب فرزند بسیار سالمی هستند. اما درصد این زنان چقدر است؟ همیشه می توان به مراکز ناباروری مراجعه کرد اما فراموش نکنیم که این کار مستلزم صرف هزینه و وقت زیاد است.

 

این آمارها را بخوانید

خطر سقط جنین در زنان 20 تا 24 ساله، فقط 10 درصد است، در حالی که بین سنین 35 تا 39 سالگی، به 18 افزایش پیدا می‌کند. احتمال سقط جنین در زنان 40 ساله، 34 درصد است.

در 20 سالگی خانم ها کمتر دچار مشکلات زنانگی نظیر فیبروم و اندومتریوز شوند، در حالی که با افزایش سن خطر این بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

در هر سیکل قاعدگی و تخمک‌گذاری، شانس باروری 25 درصد است و بررسی‌ها نشان می‌دهد، شانس بارداری در اوایل 20 سالگی 98 درصد و در اواخر 20 سالگی 84 درصد است و فقط 7 درصد از زنان 20 ساله، نابارور خواهند بود، در حالی که حدود دو‌ سوم زنان بالای 40 سال، دچار ناباروری می‌شوند.

6 درصد از زنان 20 ساله با وجود درمان ناباروری، هرگز بچه‌دار نمی‌شوند، در حالی که شانس اینکه زنان 40 ساله هرگز بچه‌دار نشوند، 64 درصد است.

احتمال سقط جنین در زنان 40 ساله، سه برابر زنان 20 ساله است و شانس داشتن فرزند مبتلا به سندرم داون (منگولیسم) در 20 سالگی، یک در هر 1295 تولد است، اما این تعداد در زنان 30 ساله، به یک در هر 759 تولد می‌رسد.20 تا 30 سالگی بهترین دوره سنی برای بچه‌دار شدن زنان است.

 

مصرف سالبوتامول در بارداری مجاز است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ