معده درد نشانه این بیماری های خطرناک است!

faateme1366
معده درد را جدی بگیرید چرا که ممکن است نشانه بیماری های خطرناک تری باشد. این مطلب را بخوانید تا همه چیز را متوجه شوید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به گزارش سایت الودکتر، بروز هر گونه درد در ناحیه زیر سینه تا پایین شکم به عنوان درد معده در نظر گرفته می شود. معمولا درد معده ، مشکل جدی نیست و قابل تشخیص و درمان می باشد، اما گاهی اوقات ممکن است بیماری خطرناکی در پس معده  درد نهفته باشد که باید جدی گرفته شود

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:

۱. درد شکم ناگهانی و شدید است.

۲٫ درد بیش از چهار روز طول کشیده است.

۳٫ خونریزی مقعد یا کاهش وزن وجود دارد.

۴. اسهال و درد شکم به‌طور مکرر روی می‌دهد.

 

معده درد یک نشانه خطرناک است؟

اگر خوردن یک غذای تند معده ‌تان را به‌درد آورده است، تعجب نکنید. چیز مهمی نیست، احتمالاً دچار دل به‌هم خوردگی معده  شده‌اید و حداکثر بعد از چند روز حالتان خوب می‌شود. اما اگر با خوردن غذای معمولی برنج و غلات و مراقبت از معده  هنوز هم ناراحتید و درد معده دارید، احتمالاً دچار زخم گوارشی شده‌اند. این زخم‌ها که درون لولهٔ گوارشند، به هر شکل و اندازه و در هر جا ممکن است پدیدار شوند. در واقع، دردی که با خوردن غذا کمی آرام بگیرد ممکن است علامت زخم معده  یا دوازدهه باشد. برخلاف درد دل به‌‌هم خوردگی معده ، درد زخم گوارش باز می‌گردد.

 

زخم های گوارشی

گرچه هنوز علت دقیق زخم گوارشی نامعلوم است (تحقیقات اخیر باکتری‌هائی را که نام هلیکوباکترپیلوری دارند مسئول ایجاد این زخم‌ها می‌داند)، اما مشخص است که خوردن چیزهائی مثل آسپیرین و قهوه زخم را بدتر می‌کند. برخی داروها، مثل آسپیرین، توانائی معده  را برای التیام خود مانع می‌شود.

 

هضم مشکل و سخت

اما گاهی زخمی در کار نیست و درد معده دارید. در این حالت ممکن است دچار سوء هاضمه شده باشید، یعنی پوشش درونی معده  هر غذائی را تحمل نمی‌کند که شایع‌ترین اینها غذاهای پر ادویه است. نشانگان قولون تحریک‌پذیر هم دستگاه گوارش را به تنگ می‌آورد. در اینجا روده در به جلو راندن غذا دچار اشکال شده است. علامت مشخصهٔ نشانگان قولون تحریک‌پذیر درد شکم همراه با اسهال یا یبوست و نفخ است. درد با اجابت مزاج تسکین می‌یابد، ولی باز هم بر می‌گردد.

 

شاید مسموم شده اید

مسمومیت غذائی هم درد معده می‌آورد. ممکن است ساندویچ کهنه‌ای را نادانسته خورده باشید، ولی رودهٔ شما کهنگی آن را تشخیص می‌دهد. نفخ ناشی از بلع هوا در هنگام جویدن یا تولید گاز متان در هنگام هضم غلات هم ممکن است در لولهٔ گوارش گیر کرده و تا خارج شدن آن ایجاد درد کند.

 

این بیماری های خطرناک

متأسفانه، تعداد بیماری‌های گوارشی که می‌توانند ایجاد درد ناگهانی شکم بکنند زیاد است. از جملهٔ اینها التهاب زخمی قولون، بیماری کرون، بیماری کیسهٔ صفرا، التهاب آپاندیس، التهاب دیورتیکولی، و التهاب لوزالمعده  است.

 

سرطان را جدی بگیرید

خداوند آن روز را نیاورد، اما دردهای شدید و مداوم معده  می تواند نشان دهنده سرطان معده  باشد. بعد از 50 سالگی، ورم معده  به همراه کاهش وزن و خستگی زیاد می تواند از نشانه های این بیماری باشند. بهتر است به پزشک مراجعه کرده و وضعیت معده  تان را بررسی کنید.

 

التهاب و ورم معده

دردمعده  می تواند از خود معده  ناشی شود، مانند زمانی که که التهابی در مخاط آن وجود داشته باشد. در اغلب موارد هلیکوباکترپیلوری باعث بروز التهاب و ورم معده  می شود.  البته برای تشخیص این نوع ورم و پی بردن به عامل باکتریایی آن لازم است که از مخاط معده  نمونه برداری شود.بهتر است بدانید که همین باکتری می تواند باعث بروز زخم معده  یا اثنی عشر نیز شود. زخم معده  مسئله دردناکی است که باید مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.

 

پوست و اندام های داخلی و درد معده

معمولا زمانی که کسی از درد معده شکایت می کند ، از درد بخش بالایی شکم صحبت می کند. اما معده  الزاما باعث بروز چنین دردی نیست، چون این ارگان در قسمت بالاتر و زیر دنده ها قرار دارد. در این منطقه از بدن نیز ارگان های دیگری نیز وجود دارند. بنابراین گاهی درد معده ربطی به این ارگان ندارد، ممکن است چنین دردی از ارگان های دیگر باشد. در این صورت تشخیص مشکل دشوارتر می شود. بر خلاف دردهای دیگر مانند درد مربوط به پوست، دردهای داخلی ابتدا پخش و سپس در یک نقطه واحد متمرکز می شوند، اما درد الزاما در عضوی که عامل درد است احساس نمی شود. یعنی ممکن است با فاصله دورتری از عضو مذکور مثلا در شانه، بازو، گردن، کمر و غیره احساس شود. در این صورت صحبت از دردهای انژاسی به میان می آید. بهتر است بدانید درد معده ممکن است در اثر مشکلی در پانکراس یا کیسه صفرا باشد. التهاب پانکراس معمولا بر حسب سن و به دلیل مصرف الکل بروز می کند. بعد از 55 سالگی، احتمال بروز سرطان پانکراس بیشتر می شود.

درمان نفخ شکم و باد معده فقط با چند توصیه آسان!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ