اگر این عادات غذایی را دارید، در معرض سرطان هستید!

faateme1366
سرطان و ابتلا به سرطان به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما تغذیه در این میان نقش بسیار مهمی دارد. لازم است یک هشدار جدی به شما بدهیم: اگر این عادات غذایی را دارید، در معرض سرطان هستید! کدام عادات غذایی ؟ ادامه این مطلب همه چیز را برایتان توضیح خواهد داد.

 

تغذیه  بر سرطان  تاثیرگذار است؟

به گزارش سایت الودکتر، براساس جدیدترین مطالعه ها، عوامل تغذیه  ای در بروز نیمی از سرطان  ها اثر دارد و سالم غذا خوردن به طور چشمگیری ابتلای به آنها را کاهش می دهد. البته نگهداری وزن در محدوده مناسب نیز یکی از اقدام های پیشگیرانه است زیرا نتایج مطالعه ها نشان داده اند اضافه وزن در طولانی مدت می تواند احتمال بروز سرطان  های پستان، پروستات، کولون و رحم را افزایش دهد.

 

چربی های جامد و سرطان

اگر چربی ها از نوع اشباع شده یا همان جامد باشند، خطر چند برابر خواهد شد. رژیم غذایی پر چرب، حاوی چربی‌های اشباع‌شده (جامد)، یکی از عوامل سرطان  سینه و سرطان  روده بزرگ است. روغن جامد، کره، خامه، سس‌ها، شیرینی‌، شکلات و گوشت قرمز از منابع چربی‌های اشباع شده هستند. استفاده از رژیم غذایی کم‌چربی و چربی‌های اشباع نشده (مایع) مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن کنجد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان  را کاهش دهد.

 

سرطان  و عادت به شور بودن غذا

نتایج یک مطالعه که در ژاپن انجام شد، ارتباط بین خوردن غذاهای شور و افزایش ۱۵ درصدی احتمال ابتلا به سرطان  را به اثبات رساند. جالب است بدانید که نمک دریافتی باعث می شود باکتری هلیکوباکتر (عامل بروز سرطان  معده) در معده به راحتی فعالیت و زمینه بروز سرطان  را در این ارگان فراهم کند. مرکز ملی سرطان  کره مطالعه ای انجام داده است و ۲ میلیون نفر بررسی شدند. نتایج این مطالعه نشان داد در افرادی که در خوردن غذاهای شور زیاده روی می کنند، سرطان  معده با گستردگی بیشتری شیوع دارد. البته شیوع سرطان  معده به دلیل خوردن بیش از حد مواد غذایی شور در میان ژاپنی ها و کره ای ها رتبه اول را دارد.

 

عاشق سوسیس کالباس هستید؟

نمک، افزودنی‌ها و نگه دارنده‌های اضافه شده به گوشت‌های فرآوری شده (مثل سوسیس و کالباس) و دودی کردن بعضی از آن‌ها، این خوراکی‌ها را به مواد غذایی سرطان ‌زا تبدیل می‌کند. دلیل آن نیز ترکیب سرطان ‌زایی به نام ((نیترات سدیم)) است. بررسی انجام شده در ۱۰ کشور اروپایی به مدت ۱۳ سال نشان می‌دهد با مصرف روزانه ۱۶۰ گرم از این گوشت‌ها، خطر مرگ ناشی از ابتلا به سرطان  تا ۴۴ درصد افزایش پیدا می کند. بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، مواد غذایی فرآوری‌شده از قبیل سوسیس، هات داگ، همبرگر، گوشت کنسروی و مواد غذایی مشابه باعث سرطان  می‌شوند.

 

همه چیز باید شیریییین باشد؟

نتایج یک تحقیق ایتالیایی نشان داده است در افرادی که زیاد شکر می خورند، احتمال ابتلا به سرطان  پانکراس ۷۸ درصد بیشتر است. در این مطالعه محققان سلول های سرطانی پانکراس را در معرض قند فروکتوز قرار دادند (نوعی قند که در محصولاتی مانند انواع نوشیدنی های شیرین وجود دارد) و مشاهده کردند رشد سلول های سرطانی و پیشرفت سرطان  در مقایسه با سلول هایی که در معرض گلوکز قرار گرفته اند، در این حالت بیشتر می شود.

 

عاشق چیپس و سیب زمینی هستید؟

نتایج بررسی ها نشان داده اند مصرف مواد غذایی سرخ شده در دمای بالاتر از ۲۴۸ درجه فارنهایت، مانند سیب زمینی سرخ شده و چیپس، ترکیب سرطان  زایی به نام «آکریلامید» را وارد بدن می کند. محققان دریافته اند با مصرف یک بسته چیپس، ۵۰۰ برابر بیشتر از حد مجاز اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، آکریلامید وارد بدن خواهد شد. اداره بهداشت و غذا و داروی آمریکا نیز اعلام کرده این ترکیب مهم ترین عامل بروز سرطان  تخمدان و رحم است.

 

گاهی ماهی هم باعث سرطان  می شود

یکی از غذاهای سرطان زا، ماهی های پرورشی و افراط در خوردن آن است. ماهی های پرورشی انواع آنتی بیوتیک ها، فلزات سمی، آفت کش ها و انواع آلاینده ها را به عنوان مکمل یا به دلایل دیگر دریافت می کنند و با توجه به محیط پرورش ماهی ها و فقدان فعالیت فیزیکی قابل توجه، نه تنها دفع این مواد از بدن ماهی ها امکانپذیر نیست؛ بلکه حجم زیادی از بدن آن ها را نیز چربی تشکیل می دهد. به همین علت معمولا طعم گوشت ماهی های پرورشی نیز مطلوب نیست. با مصرف ماهی پرورشی تمام این ترکیبات شیمیایی به همراه مقدار زیادی چربی به بدن وارد می شود و می تواند عامل موثری برای ابتلا به سرطان  باشد.

 

مایکروفر سرطان زاست؟

با وجود این که بسته های ذرت مخصوص مایکروفر حاوی مواد اولیه سالم از جمله ذرت، روغن زیتون و نمک هستند و به نظر می رسد ذرت بوداده با مایکروفر از سایر انواع آن سالم تر است، بسته بندی این ذرت ها حاوی یک ماده شیمیایی موسوم به پرفلوئورواکتانوییک اسید است که با ناباروری زنان ارتباط دارد و به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان  کلیه، کبد، پانکراس و مثانه شناخته شده است.

علائم اصلی سرطان سینه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ