شنا کردن یا دویدن کدام یک در کاهش وزن موثرتر است؟

atoosamirzavandi
شنا کردن و دویدن هر دو جز ورزش های مناسب برای کاهش وزن می باشند اما شنا به دلیل این که کمتر به بدن آسیب میزند بیشتر توصیه می گردد.

شنا کردن و دویدن جز دسته ای از ورزش ها هستند که کمترین آسیب را به بدن می زنند. اما همه به دنبال ورزشی میگردند که با سختی کمتر راحت تر وزن کم کنند. در این مقاله به مقایسه ی این دو ورزش می پردازیم.

مزایای ورزش کردن در آب
علاوه بر افزایش چربی سوزی و قدرت و تقویت عضلات انجام تمرینات ورزشی در آب مزایای فراوانی دارد. زیرا آب نیز به نوبه خود به مقاومت تمرینات می‌افزاید و شرایط بهتری را برای ورزش کردن ایجاد می‌کند.

نیروی رانش آب، تکیه گاه وزن بدن می شود. هنگامی که شما تا گردن در آب غوطه ور هستید، آب در حدود 90 درصد وزن شما را خنثی می کند و به طور قابل توجهی از فشار وزن بر روی مفاصل، استخوان ها و ماهیچه ها می کاهد.
شما به جای اینکه با تمام وزن خود بر روی زمین محکمی فرود بیایید، تنها با 10 درصد وزن خود ایستاده اید. این خاصیت، میزان جراحات و آسیب های حین ورزش را به شدت کم می کند.

از آنجایی که آب محیطی متراکم تر از هوا است، شما با حرکت در آب مقاومتی از 4 تا 44 درصد بیشتر از مقاومت هوا را تجربه می کنید. ورزش در آب و غلبه بر این مقاومت، مانند آن است که وزنه هایی به دست و پای خود بسته باشید یا با دستگاه های وزنه دار به ورزش بپردازید، با این تفاوت که انجام این حرکات در آب کم خطرتر است.

هنگام غوطه وری در آب، جریان خون سریع تر می شود و سلامت قلب و عروق شما را بهبود می بخشد.

در صورتی که دچار آسیب دیدگی و تورم در بخشی از بدن باشید، فشار آب بر روی بدن از شدت تورم کاسته و درد را تخفیف می دهد.
 
از آنجایی که نیروی جاذبه در آب کم می شود، شما در آب می توانید آن دسته از حرکات کششی که انجام آن در خشکی برایتان ممکن نیست را انجام دهید.

فشار عمق آب بر روی بدن، مفاصل، ماهیچه ها و اندام های داخلی، در حین ورزش مانند یک ماساژ خوب، به تمام بدن آرامش بخشیده و مانع کوفتگی بدن می شود.

با شنا در یک ساعت 800 کالری میسوزانید

سوزاندن کالری با شنا کردن : شنا ورزش بسیار مفرح و لذت بخشی است . شنا علاوه بر اینکه باعث خوش فرم شدن اندام ها میشود به میزان زیادی هم کالری میسوزاند . با یک ساعت شنا شما میتوانید 800 کالری انرژی بسوزانید و به میزان زیادی وزن کم کنید

سوخت و ساز

دویدن به شما کمک می کند تا در هنگام ورزش و تا ۱۸ ساعت بعد از آن کالری سوزی بدنتان ادامه داشته باشد. اما شنا کردن تنها به سوزاندن کالری در هنگام  ورزش به شما کمک می‌کند. این به این دلیل است که هوا، دمای بدن شما را افزایش می دهد نه آب .

بالا رفتن دمای بدن کمک خواهد کرد تا بعد از اینکه ورزش تمام شد، تا مدتی کالری و چربی سوزی ادامه داشته باشد. دمای بدن شما تا ۱۸ ساعت بالاتر از حالت نرمال باقی خواهد ماند. در نتیجه هنگامی که بعد از دویدن در منزل استراحت می کنید، نسبت به زمانی که از استخر آمده‌اید کالری بیشتری مصرف خواهید کرد.

با دویدن میتوانید 900 تا 1500 کالری بسوزانید

سوزاندن کالری با دویدن : دویدن درست به طوری که عرق کنید و ضربان قلبتان بالا رود باعث میشود در یک ساعت 900 تا 1500 کالری بسوزانید و این میزان کالری سوزی برای اشخاصی که اضافه وزن داشته و تمایل دارند کالری بسوزانند و چربی های بدنشان را آب کنند بسیار مناسب است .

در کل دویدن بیشتر از شنا کردن چربی می‌سوزاند، چرا که دویدن نسبت به شنا کردن، عضلات چربی سوز و کالری مصرف کن بیشتری را بکار می‌اندازد و می‌سازد، باعث می شود قلبتان تندتر بزند، و فعالیت داشتن در هوای آزاد نسبت به فعالیت در آب، برای مدت زمان بیشتری سوخت و ساز بدنتان را بالا می برد. اما با اینحال، شنا کردن، آسیب پذیری کمتری نسب به دویدن دارد، پس می‌تواند ورزش بهتری برای کاهش وزن در بلند مدت باشد.

با هر ورزشی چقدر کالری می سوزانید؟ 

مزیت های جسمی و روحی شنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ