زرده ی تخم مرغ و تاثیر آن بر بدن!

atoosamirzavandi
زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های غنی است که می تواند مو را در مقابل آسیب بیشتر مقاوم سازد.

تخم مرغ از جمله مواد غذایی است که بسیار غنی از مواد مفید به خصوص برای کودکان می باشد. همان طور که هر ماده ای هم مزیتی برای بدن دارد هم عیبی تخم مرغ از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله مزایا و معایب تخم مرغ را مطالعه کنید.

فواید تخم مرغ برای سلامت چشم

تخم مرغ حاوی لوتئین و زیگزانتین و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند سلامت چشم را تضمین کند. یکی از فواید تخم مرغ کمک آن به حفظ سلامت چشم است. مواد مختلفی هستند که می توانند در فعالیت های دژنتراتیو در چشم ما تاثیر بگذارند. دو تا از این مواد لوتئین و زیگزانتین هستند که از جمله آنتی اکسیدان هایی هستند که در شبکیه ی چشم ساخته می شوند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف مقادیری از این مواد مغذی می تواند تاثیرات قابل توجهی در جلوگیری از خطر بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا که دو تا از رایج ترین اختلالات چشمی هستند بگذارد. زرده ی تخم مرغ در واقع حاوی مقادیر زیادی از لوتئین و زیگزانتین است. در یکی از مطالعات ما زرده ی تخم مرغ توانست ظرف مدت ۴.۵ هفته میزان لوتئین خون را تا ۵۰-۲۸ درصد و مقدار زیگزانتین را تا ۱۱۴ ۱۴۲ درصد افزایش دهد. تخم مرغ همچنین ویتامین A زیادی در خود دارد و می تواند سطح ویتامین A بدن را افزایش دهد. کمبود این ویتامین در بدن باعث نابینایی است.

یکی از فواید تخم مرغ سطح بالای پروتئین ها و اسیدآمینه های ضروری موجود در آن است

پروتئین ها بلوک های ساختمانی اصلی در بدن هستند. آن ها در تمام بافت ها و مولکول ها برای بهبود ساختار و عملکرد فعالیت می کنند. پروتئین کافی در مواد غذایی بسیار توصیه می شود. مطالعات نشان می دهد که درحال حاضر افراد سطح پروتئین کمی در طول روز دریافت می کنند و تخم مرغ یک منبع غنی از پروتئین است. یک تخم-مرغ بزرگ حاوی ۶ گرم پروتئین می باشد.

این ماده غذایی تمام اسیدآمینه های ضروری را در خود دارد. بنابراین می تواند به تنهایی اثر بسیار خوبی در بهبود عملکرد بدن ما دشته باشد. پروتئین کافی می تواند باعث کاهش وزن بوده و باعث افزایش توده عضلانی را شوند. به علاوه پروتئین های تخم-مرغ دلیل کاهش فشار خون و بهینه سازی سلامت استخوان هاست.

فواید زرده تخم مرغ برای پوست

اول صورت خود را بشویید و با ملایمت خشک کنید، بعد یک زرده تخم مرغ روی پوست گذاشته و اجازه دهید برای حدود پنج دقیقه بماند تا نیمه خشک شود، بعد با آب گرم آن را بشویید.

در صورت خشک بودن پوست، یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده، اول صورت خود را شسته و خشک کرده و بعد این مخلوط را روی صورت خود بگذارید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کرده و بعد صورت خود را با آب بشویید.

برای پوست‌های خشک، یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری خامه غلیظ و یک قاشق غذاخوری آب هویج مخلوط کنید. این ماسک را روی صورت گذاشته و ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد با آب گرم صورت را بشویید.

فواید زرده تخم مرغ برای مو

زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های غنی است که می تواند مو را در مقابل آسیب بیشتر مقاوم سازد.

زرده تخم مرغ فواید بسیاری برای مرطوب کردن موهای خشک دارد و می تواند برای رشد موهای شما ماده فوق العاده ای باشد زیرا ترکیب مناسبی از ویتامین های مفید در آن وجود دارد.

ویتامین های A و E، بیوتین و فولات، تنها برخی از مواد مغذی هستند که با رشد مو و درخشش آن مرتبط هستند.

زرده تخم مرغ برای کبد

عقیده عموم بر این است که زرده تخم مرغ به علت کلسترول، باعث افزایش چربی کبد می شود اما باید گفت که مصرف منظم و به اندازه تخم مرغ و زرده آن، تاثیر بدی در این موضوع ندارد. اما افرادی که  کبد چرب دارند، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنند.

فواید زرده تخم مرغ برای کودکان

زرده تخم مرغ در تقویت استخوان ها و رشد کودکان تاثیر گذار است. از جمله مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ برای کودکان می توان به ویتامین ب، موثر در رشد هوش و عملکرد مغز، پروتئین، اسید های چرب امگا۳ برای رشد کودک در مراحل اولیه زندگی، فولات، برای حفظ و نگهداری سلول های جدید، اشاره کرد.

تخم مرغ و سرطان سینه 
نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ در دانشگاه هاروارد انگلیس انجام شد نشان می دهد نوجوانانی که روزانه ۳ عدد تخم مرغ مصرف می کنند در سنین بزرگسالی کم تر به سرطان سینه مبتلا می شوند. در سال ۲۰۰۵ پژوهش های دیگری انجام شد و محققان ثابت کردند زنانی که در هفته ۶ عدد تخم مرغ می خورند ۴۴ درصد کمتر از زنانی که در هفته ۲ عدد یا کمتر تخم مرغ می خورند به سرطان سینه مبتلا می شوند.

مضرات زرده تخم مرغ

افراط در مصرف هر نوع ماده غذایی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. زرده تخم مرغ از جمله مواد غذایی مفیدی است که به طور طبیعی ضرری برای بدن نداشته و به شرط عدم افراط در مصرف آن می تواند در بدن به مواد غنی و سودمندی تبدیل شود.

البته توصیه می شود که زرده تخم مرغ زیاد حرارت ندیده و سفت نشود و آن را به صورت عسلی مصرف کنید. در افرادی که خون آن ها غلیظ است توصیه می شود که زرده تخم مرغ را به صورت سفت مصرف نکنند.

در منابع مکتوب طب ایرانی خوردن زرده خام یا زرده سفت شده تخم مرغ برای افراد سالم معتدل، توصیه نشده است. کسانی که خون غلیظ دارند به هیچ وجه مجاز به مصرف تخم مرغ سفت شده نیستند زیرا این شیوه پختن تخم مرغ موجب می شود که خون غلیظی از آن تولید شود.

تخم مرغ خام منبع ارزان و سرشار از مواد مغذی با ارزشی است که ممکن است به کمبود آنها دچار شویم ، به خصوص چربی و پروتئین. تخم مرغ یکی از مواد غذایی حساسیت زا است.

حرارت دادن به پروتئین تخم مرغ، باعث تبدیل آن به شکل ماده ای می شود که منجر به ایجاد حساسیت در فرد می شود.

بنابراین اگر بدن شما به تخم مرغ حساسیت نشان می دهد،خام آن را مصرف کنید و نتیجه را مشاهده کنید. فقط تنها نگرانی که هنگام مصرف تخم مرغ خام وجود دارد،باکتری سالمونلا است. سالمونلا باعث عفونتی خطرناک در بدن می شود و مصرف تخم مرغ آلوده خطرناک است.

نکاتی برای تقویت مو با زرده ی تخم مرغ 

زرده ی تخم مرغ بخوریم یا سفیده؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ