باید ها و نباید های آرایشی در دوران بارداری

atoosamirzavandi
سه‌ماهه اول به‌طور ویژه و نیز سه‌ماهه دوم بارداری دو دوره‌ای هستند که خانم باردار باید بیشترین مراقبت‌ها را به خرج دهد.

خانم های باردار همیشه این ترس را دارند که اگر در دوران بارداری آرایش کنند به جنینشان آسیب وارد می کنند.  متخصصان پیشنهاد می کنند که در سه ماهه ی اول بارداری از آرایش کردن بپرهیزید زیرا در این دوره سلول های اولیه ی جنین در حال شکل گیری است. در این مقاله بیشتر در این باره مطالعه کنید.

آرایش صورت و بارداری

سه‌ماهه اول به‌طور ویژه و نیز سه‌ماهه دوم بارداری دو دوره‌ای هستند که خانم باردار باید بیشترین مراقبت‌ها را به خرج دهد. سوالی که در ذهن بسیاری از خانم‌های باردار پیش می‌آید این است که آیا می‌توانند طی دوره بارداری از لوازم آرایشی مختلف استفاده کنند؟ به‌عنوان یک قانون کلی باید گفت در دنیای مدرن امروز که محیط زندگی ما مملو از مواد شیمیایی مختلف، اشعه ماورای‌بنفش ساطع شده از خورشید، لامپ‌های مختلف روشنایی (مانند فلورسنت) یا مانیتورهای کامپیوتر و تشعشعات مختلف رادیویی و ماهواره‌ای و حتی تلفن‌های همراه است، فرد باید مراقب مصرف مواد شیمیایی خارجی بیش از زمان غیربارداری باشد. به‌عنوان مثال یکی از معضلاتی که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری با آن مواجهه می‌شوند پیدایش لک بارداری برای صورت است و برای کاهش این خطر و بهبود نسبی آن استفاده از ضدآفتاب‌ها ضروری است. توصیه ما این است که مصرف ضدآفتاب‌های فیزیکال جایگزین ضدآفتاب‌های شیمیایی در دوران بارداری شود. در مورد کرم‌های لایه‌بردار نیز توصیه می‌کنیم که از کرم‌های ترتینوئین که امکان آثار ناخوشایند روی جنین در صورت جذب دارو وجود دارد، پرهیز شود. اما استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی اسید میوه اشکال ندارد، البته به شرطی که در طول روز از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده ‌شود. در مورد استفاده از رنگ‌های مو توصیه می‌کنیم که از رنگ کردن موها به‌ویژه رنگ‌های تیره به خصوص در سه ماهه اول و حتی سه ماهه دوم بارداری پرهیز شود زیرا مواد شیمیایی موجود در این رنگ‌ها به ویژه پارافنیلن دی‌آمین می‌توانند جذب شده و برای جنین خطرآفرین باشند. بهترین کار در این دوران استفاده از های‌لایت است که خطر تماس مواد شیمیایی رنگ با کف‌سر بسیار کم است. البته باید گفت مطالعات علمی هنوز اثبات نکرده‌اند که مصرف رنگ مو در دوران بارداری بتواند مشکلات جنینی ایجاد کند اما منطق حکم می‌کند که مادران آینده از مصرف هرگونه ماده شیمیایی قابل جذب که احتمال مضر بودن آن برای سلامت جنین وجود دارد، پرهیز کنند. در مورد لوازم آرایشی نیز چند نکته قابل ذکر است. اولا برخی مواد آرایشی‌ حاوی عوامل ضدآفتاب هستند که میزان آن به هیچ وجه برای پیشگیری یا درمان لک‌ بارداری کافی نیست لذا این کرم‌پودرها نباید جایگزین مصرف ضدآفتاب‌های فیزیکی باشد. ثانیا افرادی که مستعد جوش صورت هستند و حتی ممکن است در طول دوره بارداری آکنه آنها تشدید شود نباید از کرم‌پودرهای چرب استفاده کنند زیرا موجب تشدید جوش‌های صورت‌شان می‌شود. مصرف اندک پن‌کیک برای افرادی که عادت به آرایش دارند کمترین خطر را از این نظر دارد. بعضی از مواد آرایشی مثل برخی رژلب‌ها حاوی مقادیر بیش از حد فلزات سنگین شامل سرب هستند که امکان جذب مخاطی و پوستی آنها وجود دارد و لذا در دوران بارداری از مصرف این لوازم آرایشی نیز بهتر است تا حد امکان پرهیز شود، به ویژه انواع غیراستاندارد آنها از نظر داشتن مقادیر نامتعارف سرب ممکن است خطرناک‌تر باشد. لذا توصیه می‌کنیم تا حد امکان از مصرف لوازم آرایشی به خصوص انواع غیراستاندارد به شدت پرهیز شود، چرا که سلامت جنین بسیار بهتر از پیرایش صورت مادر است.

بارداری و رنگ مو

شاید مو‌های‌تان را قبلا رنگ کرده بودید و حالا احتمالا ریشه‌های مو بیرون زده‌اند و به نظر زیبا نمی‌آیند، اما به خاطر بارداری مردد شده‌اید که مو‌های‌تان را دوباره رنگ کنید یا نه؟ واقعیت این است که هنوز جواب مشخص و قطعی برای این سوال وجود ندارد. درست است که رنگ مو حاوی مواد شیمیایی بسیار قوی است و مقداری از این مواد از طریق پوست سر جذب خون می‌شوند اما تا به حال هیچ موردی از تاثیرات سوء رنگ مو بر نقایص مادرزادی و سرطان‌‌های کودکی گزارش نشده و پزشکان معتقدند یک یا دو بار رنگ کردن مو در دوران بارداری ضرر ندارد، اما حواس‌تان باشد رنگ مدت طولانی روی سرتان نماند. برای این‌که خیال‌تان کاملا راحت شود می‌توانید رنگ کردن مو را بگذارید برای 3 ماهه دوم یا سوم که بیشتر اعضای نوزاد و سیستم عصبی تشکیل شده‌اند. در 3 ماهه اول که زمان شکل‌گیری و پیشرفت سلول‌های اولیه است جنین بسیار حساس و آسیب‌پذیر است. می‌توانید به جای رنگ کامل از‌ های‌لایت استفاده کنید. ‌های‌لایت نیاز به رنگ و مواد شیمیایی زیادی ندارد و از آنجا که مواد کمتر با پوست سر در تماس هستند و پوست کف سر را رنگی نمی‌کند، این مواد جذب خون نمی‌شوند و این روش تا حدی مطمئن‌تر از رنگ کردن کل موهاست.

بارداری و رفع موهای زائد

 

دست کم دو روش بدون ضرر برای از بین بردن موهای زاید پاها در دوران بارداری وجود دارد که استفاده از تیغ و موم است ( درصورتی که شما این کارها را قبل از بارداری انجام داده اید و از بی خطر بودن آن برای خود مطمئن هستید). در مورد برداشتن موهای زاید بوسیله لیزر در زمان بارداری تحقیقات کافی انجام نشده است، بنابراین انجام آن در این دوره پیشنهاد نمی شود و همچنین استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن این موها نیز در دوران بارداری ممکن است زیان هایی داشته باشد. اگر شما برای این کار از روش پدیکور استفاده می کنید از انجام رفلکسولوژی خودداری کنید زیرا بعضی از نقاط حساس در ناحیه کف پا ، در این دوران تحریک کننده می باشند. برای آرامش بخشیدن به خستگی و کوفتگی پاهای خود می توانید از لوسیون های آرام کننده استفاده کنید.

توصیه های دکتر باریک بین در مورد آرایش در دوران بارداری 

خطرات آرایش کردن در ماه های اول بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ