چگونه سردردهای عصبی را درمان کنیم؟

sahar.d
سردردهای عصبی بسیار دردناک هستند و در صورت عدم درمان می توانند خطراتی را به همراه داشته باشند. در این مطلب سعی داریم روش های درمان سردردهای عصبی را به شما معرفی کنیم.

سردردهای عصبی در دنیای پر استرس و پرمشغله امروز، رایج ترین نوع سردرد است که به سراغ همه از پیر و جوان می رود. این نوع از سردردها معمولا در خانم ها بیشتر از آقایان است. تنش های عصبی، درگیری های ذهنی، احساسات شدید و از همه مهم تر استرس، عواملی هستند که سبب ایجاد سردردهای عصبی می شوند. در این مطلبروش های موثر درد کاهش و درمان سردرهای عصبی را به شما معرفی می کنیم.

کدام سردردها عصبی هستند؟

سردرد به دلیل آن که منشا مختلفی دارد به حالات گوناگون بروز می کند. سردردهای عصبی به دو دسته تقسیم می‌شوند، حاد و مزمن. سردردهای عصبی حاد می‌توانند از ۳۰ دقیقه تا یک هفته طول بکشند، در حالیکه سردردهای عصبی مزمن، ساعت‌ها طول کشیده و ممکن است ادامه‌دار باشند. یک سردرد عصبی موجب درد ِ خفیف تا متوسط می‌شود، احساس می‌کنید یک باند محکم دور سرتان بسته شده و درد ممکن است از پشت سر یا بالای ابروها شروع شده و در نهایت تمام سرتان را تحت تاثیر قرار دهد.

سایر علائم شامل احساس فشار روی پیشانی یا در طرفین سر و پشت سر، احساس درد یا حساس شدن در پوست سر، گردن و عضلات شانه می‌شود. این سردرد‌ها علاوه بر احساس درد و ناراحتی می‌توانند باعث اضطراب یا افسردگی شده و روی روابط‌، کارآیی و کیفیت زندگی‌تان هم اثر بگذارند. برای پیشگیری از بروز سردردهای تنشی، باید عوامل برانگیزاننده‌ی آن را بشناسید تا از آنها اجتناب کنید.

استرس را مدیریت کنید

در این نوع از سر دردها منشا اصلی پدید آورنده سردرد، استرس است. ادامه دار بودن این حالت می تواند سبب اختلالات هورمونی شود. راه هایی وجود دارد که استرس شما را کاهش دهد تا شدت فرکانس سر درد را تا حدی کاهش دهید.

به عنوان مثال می توانید دمنوش های آرامش بخش بنوشید. از آروماتراپی و یا یوگااستفاده کنید. این روش ها می توانند شما را برای مدتی هر چند کوتاه در زمان حال نگه دارند و از فکرهای زائد دور کنند.

سلامت رژیم غذایی

فراموش نکنید که یک رژیم غذایی سالم در درمان طبیعی سردردها عصبی حتما موثر است. مصرف غذاهای ضد التهابی توان بدن شما را در مقابله با استرس بالا می برد. مصرف سبزیجات مغذی و آب کافی بدن را هیدراته می کند و این یک عامل مهم در رفع سر درد است.

مصرف سیگار، کافئین، الکل، میان وعده های شیرین را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

وضعیت مناسب بدن

یک وضعیت نا مناسب برای عضلات بدن در تشدید سر درد های عصبی موثر است. حتی ممکن است خود به خود سبب استرس پنهان شده و منجر به سر درد گردد.

در صورتی که شغل شما موجب می شود زمان زیادی را نشسته بگذرانید، سعی کنید بدنتان را در یک وضعیت مناسب قرار دهید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

شانه های خود را به عقب کشیده و از خمیده شدن پشتتان اجتناب کنید. اگر با کامپیوتر زیاد کار می کنید دستان خود را در یک وضعیت مناسب روی صفحه کلید بگذارید و از حرکات ضربه ای به روی آن خود داری کنید. صفحه نمایش را در زاویه مناسبی برای چشم خود تنظیم کنید و هر زمان که احساس خستگی کردید از جای خود بلند شده و کمی قدم بزنید.

ورزش روزانه داشته باشید

ورزش کردن به صورت مستمر و روزانه یکی از برنامه های بسیار مفید جهت سلامتی است.

ورزش نه تنها به وضعیت سلامتی شما کمک می کند، بلکه در درمان سر دردهای مختلف بسیار موثر است. از آن جایی که ورزش در کاهش استرس بسیار مفید است، سر درد های ناشی از آن را هم درمان می کند.

الگوی خواب کافی داشته باشید تا از مزایای خواب شبانه بهره مند شوید.

ماساژ بدهید

یک ماساژ خوب روی پوست سر به مدت چند دقیقه می‌تواند سردردهای ناشی از استرس را تا حدود زیادی آرام کند، ضمنا درد و تنش عضلات را کاهش داده جریان خون را بهتر می‌کند. هنگام ماساژ، روی نواحی گیجگاهی یا پس ِ سر تمرکز کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

یک یا دو قطره عصاره‌ی آویشن یا رزماری را در با قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل گرم ترکیب کنید و روی هر دو گیجگاه‌ و پیشانی‌تان بمالید. به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست‌تان شود. سپس چند دقیقه آرام بنشینید تا این درمان خانگی و طبیعی اثر کند. همچنین می‌توانید تمام بدن‌تان را با این ترکیب ماساژ بدهید تا از استرس و تنش هم رها شوید.

طب سوزنی

افراد زیادی هستند که به کمک طب سوزنی توانسته اند بسیاری از سر دردها و حتی میگرن را هم درمان کنند.

با توجه به طب سنتی چینی، طب سوزنی سبب می شود که انرژی مثبت در سراسر بدن جریان پیدا کند و بسیاری از دردهای مزمن به خصوص در ناحیه سر درمان شود.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد برای سر می‌تواند عضلات دردناک را تسکین داده و سردرد تنشی‌تان را هم برطرف کند. گاهی سردرد به دلیل فشار رگهای خونی روی عصب‌ها بوجود می‌آید، در این مواقع، استفاده از یک چیز سرد در این قسمت‌ها می‌تواند این رگها را منقبض کرده و کمی از فشار آنها بکاهد. در نتیجه درد تسکین پیدا خواهد کرد.

تکه‌های یخ را در یک کیسه پلاستکی قرار داده و کیسه را با حوله‌ای بپیچید. در یک محیط ساکت و آرام دراز بکشید و کمپرس سرد را روی پیشانی‌تان بگذارید. دو دقیقه صبر کنید، سپس دو دقیقه کمپرس را بردارید. این سیکل را ۴ تا ۵ بار تکرار کنید. سعی کنید ریلکس باشید، به زودی دردتان برطرف خواهد شد.

نکته: یخ را مستقیما روی پوست‌تان نگذارید چون می‌تواند موجب سرماخوردگی شود.

سرکه سیب

سرکه سیب برای درمان خیلی چیزها مفید است مخصوصا برای میگرن، اما برای سردردها تنشی هم سودمند است. سرکه سیب به تعدیل سطح pH در بدن کمک کرده و برای سم زدایی نیز مفید است. ضمنا سرکه سیب خواص ضد التهابی دارد که سردردهای ضربانی را هم برطرف می‌کند. سرکه سیب برای کاهش استرس هم خوب است.

دمنوش گل زیفون

دم کرده گل زیرفون، آرام بخش بوده و برای افراد مضطرب و پراسترس توصیه می شود. ترکیبات مفید موجود در چای زیرفون، فشار خون را تنظیم کرده، تپش قلب را کاهش داده و از بسیاری بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

متخصصان این نوشیدنی را برای کاهش سردردهای عصبی از جمله میگرن توصیه کرده و مصرف آن را برای افراد با گرفتگی های عضلانی مفید می دانند.

 یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را به یک لیوان آب اضافه کنید. می‌توانید کمی عسل هم در آن بریزید. این ترکیب را روزی یک تا دو بار بنوشید تا از سردرد پیشگیری کنید. همچنین می‌توانید چای بابونه و چای سبز بنوشید.

حمام رزماری برای پاها

به گفته‌ی گیاه‌ داروشناس‌ها، حمام پاها با عصاره‌ی رزماری، یک درمان قوی خانگی برای سردردهاست. آب گرم، خون را به سمت پاها سرازیر می‌کند و در نتیجه رگهای خونی در سرتان، از فشار رها می‌شوند و سردردتان تسکین می‌یابد.

از سویی دیگر، عصاره‌ رزماری خواص ضد التهابی دارد که به کاهش درد کمک می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، خواص ضد التهابی و تسکین دهنده‌ی رزماری را ثابت کرد.

۷ تا ۸ قطره عصاره رزماری را در یک لگن کوچک آب گرم بریزید. پاهای‌تان را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در این لگن بگذارید تا آرام شوید. سپس پاهای‌تان را با یک حوله‌ی نرم خشک کنید.

عصاره‌ نعنا فلفلی

عصاره نعنا فلفلی می‌تواند اعصاب‌تان را آرام کند و از استرس‌تان بکاهد، به همین دلیل یکی از بهترین درمان‌ها برای سردردهای عصبی است.

استفاده‌ی موضعی از عصاره نعنا فلفلی، عضلات‌تان را ریلکس کرده و جریان خون را هم بهبود می‌دهد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد دریافت استفاده‌ی موضعی از عصاره نعنا فلفلی می‌تواند در درمان سردردهای عصبی مفید باشد.

یک جای ساکت و راحت را انتخاب کنید. چند قطره از عصاره نعنا فلفلی را روی شقیقه‌ها، پیشانی و پشت گردن‌تان ماساژ دهید و هنگام ماساژ، عمیق نفس بکشید. می‌توانید دو عدد چای کیسه‌ای نعنا فلفلی را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پلک چشم‌های بسته‌ یا پیشانی‌تان بگذارید.

 چشم‌های‌تان را خسته نکنید

خستگی چشم هم یکی دیگر از علل سردردهای تنشی است که درد گردن، شانه و کمر هم ایجاد می‌کند. آنهایی که ساعت‌های طولانی پشت میز مقابل کامپیوتر می‌نشینند، بیشتر دچار خستگی چشم و سردرد می‌شوند.

برای جلوگیری از خستگی چشم‌ها، روزانه چند بار حدود یک دقیقه، پلک‌ها را به آرامی ماساژ بدهید. این کار باعث ریلکس شدن عضلات اطراف چشم می‌شود. به ازای هر ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کار کردن، ۵ دقیقه استراحت کنید، بلند شوید و قدم بزنید و اجازه دهید عضلات چشم‌تان استراحت کند. تمرین‌های مخصوص چشم را انجام دهید؛ چشم‌ها را چند ثانیه در جهت گردش عقربه‌های ساعت و همچنین خلاف جهت آن بچرخانید. این کار را هر چند ساعت و هر بار۴ تا ۵ بار تکرار کنید.

بهترین دمنوش رفع سردردهای عصبی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ