وجود خون در ادرار را جدی بگیرید!!

sahar.d
سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان شایع در زنان بوده که تهاجمی به شمار می‌رود.

سرطان مثانه یکی از انواع سرطان‌های سلول‌های پوششی و دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است. سن متوسط برای تشخیص کانسر مثانه ۶۵ سالگی است. میزان بروز سرطان مثانه در مردان بیشتر است و در ایران، مردان چهار برابر بیش‌تر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند. در این مطلب شما را با عوامل موثر بر ایجاد سرطان مثانه و خطرات آن آشنا می کنیم.

عوامل موثر بر ایجاد سرطان مثانه

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن عامل خطر شناخته شده برای بزرگترین سرطان مثانه است افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری چهار برابر بیشتر احتمال سرطان مثانه دارند مواد شیمیایی مضر از دود سیگار وارد جریان خون در ریه ها و در نهایت توسط کلیه به ادرار فیلتر شده است این امر منجر به غلظت مواد شیمیایی مضر در داخل مثانه می شود کارشناسان معتقدند که سیگار کشیدن باعث حدود نیمی از سرطان های مثانه در مردان و زنان است.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص در کار می تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد مشاغلی که ممکن است قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا باشد شامل کارگران فلزکار، آرایشگری و مکانیک می باشد. مواد شیمیایی آلی به نام آمین های آروماتیک به ویژه با سرطان مثانه مرتبط است و در صنعت رنگ استفاده می شود. کسانی که با رنگ، فلز و یا در ساخت چرم، منسوجات و لاستیک کار می کنند باید مطمئن شوند پروتکل های ایمنی توصیه شده را رعایت می نمایند سیگار کشیدن، خطر را حتی بیشتر از کارگران افزایش می دهد.

دیگر عوامل موثر بر ایجاد سرطان مثانه:

تروما به اپی‌تلیوم مثانه ناشی از سنگ و عفونت های مکرر.
داروها: سیکلوفسفامید یا پرتودرمانی در ناحیۀ لگن.
استفادۀ بلندمدت از سوند جهت ادرار.
آشامیدن آبی که حاوی میزان زیادی آرسنیک است
سابقه خانوادگی 
نقص مادرزادی مثانه 

علایم سرطان مثانه

کاهش وزن قابل توجه، دردهای استخوانی که در مراحل پیشرفته سرطان مثانه ایجاد می‌شوند. علایم اولیه آن به شرح زیر است:

وجود خون در ادرار (هماچوری)

یکی از نشانه های سرطان مثانه وجود خون در ادرار است که به نام هماچوری شناخته شده است وجود خون در ادرار همیشه به معنی سرطان مثانه نیست هماچوری اغلب توسط شرایط دیگر مانند تروما، عفونت، اختلالات خونی، مشکلات کلیوی، ورزش و یا برخی از داروها ایجاد می شود وجود خون در ادرار ممکن است با چشم غیر مسلح )هماچوری آشکار) دیده و یا فقط در آزمایش ادرار (هماچوری میکروسکوپی) شناسایی شود ادرار ممکن است تغییر رنگ داده و ظاهر قهوه ای یا تیره تر از حد معمول یا به ندرت، رنگ قرمز روشن پیدا کند.

علایم تحریکی ادرار

سرطان مثانه گاهی اوقات باعث تغییر در عادات مثانه مانند تکرر ادرار بیشتر و یا احساس نیاز فوری به داشتن ادرار بدون تولید ادرار می شود. یکی دیگر از علائم سرطان مثانه درد یا سوزش در هنگام ادرار بدون شواهدی از عفونت در دستگاه ادراری است این نشانه های مشکلات مثانه، مانند خونریزی، معمولاً توسط شرایط به غیر از سرطان ایجاد می شود سرطان مثانه تمایل به ایجاد هیچ علامتی ندارد تا زمانی که به مرحله پیشرفته که به سختی درمان می شود.

خطر سرطان مثانه در ایران

رئیس انجمن ارولوژی ایران : سرطان پروستات و همچنین مثانه از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه ادراری است. سرطان مثانه نسبت به سرطان پروستات مهلک‌تر بوده و بیمار را بشدت مورد آسیب قرار می‌دهد چرا که پیشرفت آن بسیار سریع بوده و درمان‌های پیچیده و پرهزینه‌ای را به همراه دارد.

در سرطان مثانه اولین علامت ادرار خونی است که ممکن است با هیچ علامت دیگری همراه نباشد. متأسفانه برخی مردم یکبار با مشاهده خون در ادرار آن را جدی نمی‌گیرند، در حالی که حتی یک بار دیدن این مسأله بسیار حائز اهمیت است و باید دلیل آن توسط پزشک متخصص بررسی شود.

حتی اگر مشاهده خون در ادرار با نشانه‌های دیگری مانند احساس سوزش و درد همراه نباشد نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.

آمار این سرطان در مردان 2.5 تا سه برابر زنان است و استعمال سیگار از عوامل اصلی بروز سرطان مثانه و پروستات به‌شمار می‌رود، افراد سیگاری که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده می‌شود پس از درمان، بیشتر در معرض خطر برگشت‌پذیری سرطان یا حتی مرگ ناشی از این بیماری هستند در حالی که این خطر در افراد غیرسیگاری به مراتب کمتر است.

در افراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری‌ها خطر بازگشت بیوشیمی سرطان پروستات، مرگ ناشی از این سرطان و یا حتی مشکلات و بیماری‌های دیگر افزایش پیدا می‌کند و هر چه میزان مصرف سیگار در طول سال بیشتر باشد این خطر نیز تشدید می‌شود.

سنگ دستگاه ادراری نیز یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور است و می‌توان گفت سنگ دستگاه ادراری و سرطان مثانه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از بیماری‌های دستگاه ادراری را تشکیل می‌دهد.

این مشکل در ایران به‌دلیل وضعیت آب و هوایی و ژنتیک بسیار گزارش می‌شود. با توجه به اهمیت این نوع سرطان، تشخیص بموقع آن در بیماران بسیار ضروری و کمک‌کننده است و جدی گرفتن علائم موجود از سوی مردم و پزشکان می‌تواند از پیشرفت بیماری و بروز عوارض جبران‌ناپذیر پیشگیری کند.

 سرطان مثانه در کمین شماست؟

آیا مصرف سیگار باعث افزایش سرطان مثانه می شود؟+ رتبه ایران

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ