نوشیدنی خطرناک برای کبد!

atoosamirzavandi
شیر عسل داغ یکی از نوشیدنی های مضر برای کبد است.

شیرعسل داغ یکی از نوشیدنی های مورد علاقه ی افراد برای وعده ی صبحانه می باشد. اما ترکیب این دو خوراکی در دمای بالا می تواند برای کبد مضر باشد. در این مقاله بیشتر درمورد خوراکی هایی که به کبد آسیب می زنند مطالعه کنید.

شیر عسل داغ مضر برای کبد

متاسفانه برخی افراد علاقه زیادی به شیر عسل داغ، چای عسل داغ و یا سرو نوشیدنی های داغ با عسل به ویژه در ساعات اولیه صبح دارند در حالیکه این کار با گذر زمان به راحتی جانشان را نشانه می گیرد.

افرادیکه به مصرف نوشیدنی های داغ با عسل علاقه دارند باید بدانند که نباید عسل را در نوشیدنی های با حرارت بیش از 40 درجه سانتیگراد مخلوط کنند، زیرا دمای بالای عسل منجر به تولید و فعال شدن سمی موسوم به HMS می شود که اثر فوری ندارد و به مرور زمان در کبد ته نشین شده و سلامتی فرد را باخطری جدی مواجه می کند که دمای شیر یا چای یا هر نوشیدنی دیگری که قرار است عسل به آن اضافه شود، باید نیمه گرم یا ولرم بوده و از این دما بالاتر نباشد.

 

خوراکی های مضر برای کبد

سردیجات

کبد بزرگ‌ترین پالایشگاه بدن و به طور طبیعی دارای مزاج گرم و تر است، سرد شدن کبد در اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها را کم کند و یا موجب انباشتگی چربی در بافت کبد و پیدایش کبد چرب شود. مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد موجب سرد شدن کبد می‌شود و کسانی که به طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند باید در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند. مصرف سرکه، آب‌غوره، سایر ترشی‌های خانگی و خوراکی‌های سرد نظیر ماست، دوغ ترش، خیار، کدو و غیره همچنین نوشیدن مایعات سرد نیز به تدریج موجب سرد شدن کبد می‌شود.

اگر به اضافه‌وزن مبتلایید، اگر کم تحرک هستید و احتمال ابتلا به کبد چرب را دور نمی‌بینید به شما پیشنهاد می‌کنیم از مصرف غذاهایی مانند غذاهای فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پرچرب، سس، نمک زیاد، غذاهای فست‌فود، انواع شیرینی‌ها، پیتزا، انواع سرخ کردنی‌ها مانند سیرداغ، پیاز داغ، چیپس، پفک،  غذاهای چرب و نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید

در واقع با سرد شدن کبد مقدار تولید صفرا کم و غلیظ تر می‌شود که به دنبال آن مقدار ترشح صفرا نیز کاهش پیدا می‌کند. این صفرای غلیظ به کندی در مجاری صفراوی حرکت می‌کند و به دنبال آن، انسداد نسبی در این مجاری رخ می‌دهد که در این مرحله در سونوگرافی کیسه صفرا ممکن است «لجن صفراوی» گزارش شود که خود مقدمه ایجاد سنگ‌های صفراوی است. انسداد در مسیر ریزش صفرا به روده از عواملی است که موجب هضم ناقص چربی‌ها می‌شود و در این مرحله هضم ناقص چربی‌ها سرانجام به کبد چرب منجر می‌شود. یبوست ناشی از این کاهش تولید و ترشح صفرا نیز در زمره‌ی عاملی است که در پیدایش کبد چرب دخیل است.

مواد غذایی سرشار از پروتئین

توجه داشته باشید که پروتئین ها باید به مقدار متعادل مصرف شوند. این گروه از ریز مغذی ها برای تشکیل توده عضلانی و متابولیسم بدن لازم هستند اما اگر بیش از حد مصرف شوند مضر خواهند بود.

بعضی از افراد به خصوص ورزشکاران معمولا مقدار خیلی زیادی پروتئین مصرف می کنند که در طولانی مدت مشکلات بسیاری در پی دارد. رژیم های غذایی سرشار از پروتئین عملکرد کبد را افزایش می دهند زیرا مجبور است مواد سمی جمع شده در بدن را دفع کند.

مصرف زیاد ویتامینA

مصرف بی‌رویه و بی‌قاعده ویتامین A نیز می‌تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت‌های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو کند.

خوراکی های سرخ شده

بسیاری از خوراکی های سرخ شده و چیپس های موجود در فروشگاه ها با روغن های بسیار ناسالم تهیه شده اند که اصلا برای سلامتی مفید نیستند. چربی های اشباع و ترکیباتی که در دمای بالا تولید می شوند فعالیت زیادی به کبد تحمیل می کند و موجب تجمع مواد سمی و چربی ها در بدن می شوند.

غذاهای مفید ومضر برای کبد 

چه زمانی نوشیدن آب ایجاد کبد چرب می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ