5دشمن اصلی کلیه ها!

faateme1366
مراقبت از کلیه ها کار سختی است چرا که کمتر درباره آسیب رسان های کلیه می دانیم. در این مطلب 5دشمن اصلی کلیه ها را به شما معرفی می کنیم.

 

این غذای لذیذ اما مضر برای کلیه

به گزارش سایت الودکتر، مصرف زیاد گوشت قرمز به ویژه گوشت گاو و غیره باعث افزایش میزان ضایعات لازم به دفع خون می شود. در واقع مصرف گوشت قرمز زیاد به معنی افزایش فشار وارده به کلیه ها است. این فشار در طولانی مدت باعث خستگی و آسیب به کلیه شده و حتی تا اختلالات جدی در عملکرد آن ها پیش می رود.

 

کلیه ها به آب نیاز دارند

هر روز کلیه های ما میزان زیادی خون تصفیه می کنند و در حدود ۲ لیتر ضایعات از بدن جدا می سازند. کمبود آب بدن مشکلات جدی به خصوص برای افرادی که دچار عفونت ادراری یا سنگ کلیه هستند به بار می آورد. واقعیت این است که برای حفظ سلامت کلیه ها باید به میزان کافی مایعات و به خصوص آب نوشید. البته نوشیدن آب بیش از حد نیز باعث حفاظت هر چه بیشتر از کلیه ها نمی شود.

 

نارسایی کلیه و ارتباط آن با دیابت

در صورتی که کسی به بیماری قند (دیابت)، پرفشاری خون یا چاقی دچار باشد یا یک یا چند نفر از اعضای خانواده بیماری کلیوی داشته باشند، سیگار مصرف کنند، یا سنشان بالاتر از ۵۰ سال باشد بیش از سایرین در معرض خطر است. شایع ترین علل ابتلا به بیماری های کلیه در دنیا، دیابت و پرفشاری خون است. حدود ۸۰ درصد نارسایی های کلیه به این دو علت مربوط می شود. کنترل فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون و دیابت، در پیشگیری از آسیب به کلیه موثر است. دیابت می تواند باعث از کارافتادن آنها و در نهایت همودیالیز شود. ۳۵درصد مبتلایان به دیابت به بیماری کلیه مبتلا می شوند.

 

مهمترین نکات بیماری های کلیوی

برخی از علت های بیماری های کلیوی ناشناخته اند. عوارض دارویی و سنگ های کلیه از دیگر علت های آسیب کلیه ها هستند. مشکل سنگ کلیه تان را جدی بگیرید و درمان را منحصر به زمانی که سنگ کلیه ساخته شده است، نکنید. اگرچه سنگ سازی کلیه، بیماری عودکننده ای است اما با رژیم غذایی مناسب، نوشیدن مایعات و تحرک کافی قابل پیشگیری است. اگر سنگ کلیه با اقدام های درمانی به موقع رفع نشود ممکن است باعث سنگ سازی بیشتر شود. در این صورت ممکن است با جراحی یا سنگ شکنی، مشکل را برطرف کرد. انجام جراحی مکرر و سنگ شکنی می تواند به بافت کلیه آسیب برساند و در نهایت به نارسایی کلیوی بینجامد. در صورتی که مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشارخون، کلیه پلی کیستیک و بیماری?های روماتیسمی مثل لوپوس یا آرتریت روماتویید هستید حتما به پزشک مراجعه کنید تا کلیه هایتان مورد بررسی قرار گیرد. معمولا بسیاری از افراد برای کاهش دردهای خفیف بدنی یا درمان عفونت حتی عفونت ساده ای که ممکن است ویروسی باشد از مسکن ها یا آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. اگرچه مصرف مسکن ها تحت نظر پزشک و در مقاطع زمانی کوتاه اشکالی ندارد اما مصرف خودسرانه داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ها، می تواند به کلیه ها آسیب برساند. پس دارو را در موارد ضروری و تحت نظر پزشک مصرف کنید. سایر داروهای خاص و بعضی سموم، آفت کش ها و موادمخدر و… هم می توانند به آسیب کلیه منجر شوند. مصرف مکمل های غذایی به خصوص در ورزشکاران نیز باید تحت نظر متخصص پزشکی ورزشی باشد زیرا ترکیب های موجود در مکمل ها می تواند با تاثیر بر نفرون ها باعث آسیب کلیه شود.

 

مصرف بی رویه داروها

مصرف بی رویه و طولانی مدت داورهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و مسکن هایی مانند آسپرین و استامینوفن و غیره برای کلیه ها آسیب رسان است. داروهای ضدالتهاب باعث کاهش شستشو و تمیزی سلول های کلیوی می شوند. مصرف خودسرانه و بی رویه ی مسکن ها نیز در طولانی مدت کلیه ها را با مشکل مواجه می کنند.

 

پاکسازی کلیه‌ها با چند روش‌ طبیعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ