با خواندن این مطلب دیگر به سراغ قند و شکر نخواهید رفت!

faateme1366
قند و شکر یکی از سم های مضر برای بدن شناخته شده اند اما لابد آنقدر خوشمزه است که هنوز دست از سر قند و شکر برنمیدارید و به خوردن قند و شکر ادامه می دهید. اگر این مطلب را بخوانید احتمالا دیگر به سراغ قند و شکر نمی روید چرا که عوارض مصرف بیش از حد قند و شکر آنقدر زیاد است که دیگر قید آن را خواهید زد.

 

بی دندان می شوید

به گزارش سایت الودکتر، قند فقط به شکل قند و شکر نیست و در بسیاری از مواد غذایی هم وجود دارد. بنابراین اگر قند و شکر زیاد نمی خورید تصور نکنید که میزان دریافت قند در بدن شما کم است. باید حواستان به تمام موادغذایی حاوی قند باشد. در میان تمام بیماری های بالقوه مرتبط با قند، ارتباط بین قند و پوسیدگی دندان شاید تایید شده ترین مورد باشد. قند چنان دشمن بزرگی برای سلامت دهان و دندان محسوب می شود که مطالعه ای در سال 1967 آن را مقصر اصلی پوسیدگی دندان نامید. از آن زمان تاکنون، دندان پزشکان خواستار اعمال محدودیت های سختگیرانه تر برای مصرف قند شده اند.  پوسیدگی دندان زمانی رخ می دهد که باکتری های موجود در دهان با قندهای ساده تغذیه می شوند و تولید اسید می کنند که این اسید مینای دندان را از بین می برد. آب نبات های ترش موجب انتشار اسید بیشتری نسبت به دیگر آب نبات ها می شوند و از این رو پوسیدگی دندان راحت تر شکل می گیرد.

 

با قند زیاد، مغزتان را از دست می دهید

قند و شکر می‌تواند طیف وسیعی از اثرات منفی را روی مغزتان ایجاد کند، افسردگی و اضطراب بی‌شک در مصرف بیش از اندازه قند تهدیدتان می‌کند، اگر قند و شکر زیاد مصرف می‌کند در کهن‌سالی منتظر زوال عقل نیز باشید چرا که تحقیقات ثابت کرده است مصرف قند و شکر ارتباط تنگاتنگی با زوال عقل دارد. دیابت مهم‌ترین آسیبی است که با مصرف این مواد گرفتارش می‌شوید.

 

قند زیاد کبدتان را از بین می برد

اگر کبدتان را دوست دارید از همین حالا مصرف قند و شکر را کاهش دهید. زمانی که کبد نتواند مقدار زیاد فروکتوز(قند) را پردازش کند آنها تبدیل به چربی می‌کند و به مرور زمان دچار اضافه وزن می‌شوید. به عبارتی دیگر برخی از فروکتوزها در اطراف بدن به عنوان کلسترول و تری گلیسیرید فرستاده می‌شود و فرد دچار چاقی می‌شود. در برخی از موارد ذخیره سازی چربی می تواند به بیماری کبد چرب غیر الکلی منجر شود.

 

قند زیاد پوستتان را پیر می کند

مصرف بی رویه قند باعث می شود که رنگ صورت تیره و خاکستری رنگ شود. اگر مصرف قند و شیرینی بالا باشد به زودی شاهد نوعی نازک شدن پوست، بروز جوش های چرکی سفید دردناک، تیرگی نواحی دور چشم و همچنین چین و چروک روی پیشانی خواهید بود.  علاوه بر این قند زیاد باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می شود. این علائم به ویژه نتیجه مازاد قند موجود در محصولات صنعتی شیرین(Confectionery products) است. توصیه می شود که تا حد امکان از زیاده روی در مصرف قند و شیرینی بپرهیزید چون برای سلامتی عمومی بدن مضر است.

 

جدیدترین تحقیقات چه می گوید؟

غذاهای شیرین کالری فراوانی دارند اما در زمینه ارضا گرسنگی چندان خوب عمل نمی کنند. به عنوان مثال، هنگامی که پژوهشگران عادات غذایی گروه بزرگی از مردان ژاپنی را مورد مطالعه قرار دادند، دریافتند ارتباط قابل توجهیّ بین میزان قند دریافتی و افزایش وزن وجود دارد. این ارتبط حتی پس از در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند سن، شاخص توده بدنی، کل کالری دریافتی، مصرف الکل، سیگار کشیدن و ورزش منظم نیز همچنان وجود داشت.

 

قند یعنی دیابت؟

بین سال های 1988 تا 2008، شیوع دیابت در آمریکا به میزان 128 درصد افزایش یافت. امروز، حدود 25 میلیون نفر در این کشور با دیابت دست و پنجه نرم می کنند. کشورهایی با مصرف بالای قند شاهد نرخ های بالاتر بیماری دیابت نیز هستند.  نتایج مطالعه ای که با حضور 51 هزار و 603 زن بین سال های 1991 تا 1999 انجام شد، نشان داد، خطر ابتلا به دیابت در میان زنانی که نوشیدنی های شیرین شده با قند مصرف کرده اند، بیشتر بوده است. مصرف این قبیل نوشیدنی ها نه تنها با اضافه وزن بلکه با ابتلا به بیماری دیابت مرتبط است.

علائم پنهان قند خون را حتما بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ