این 5علامت یعنی پوکی استخوان پنهان!

faateme1366
پوکی استخوان علائمی دارد که نشان می دهد به این بیماری مبتلا شده اید اما گاهی اوقات پوکی استخوان به شکل پنهان در شما وجود دارد که این 5علامت یعنی پوکی استخوان پنهان!

 

مهمترین علامت پوکی استخوان

به گزارش سایت الودکتر، ممکن است پیش از تشخیص پوکی استخوان دچار شکستگی ناشی از شکنندگی استخوان‌ها شوید. به این معنا که مُچ دست، کمر، ران یا سایر اعضا در اثر یک ضربه‌ی آهسته یا متوسط مانند افتادن روی زمین، دچار شکستگی شوند. ضربات ملایمی مانند سکندری خوردن، افتادن، برخورد با اشیا یا سابقه‌ی شکستگی در گذشته در افرادی که پوکی استخوان دارند می‌تواند به شکستگی استخوان منجر شود. اگر چنین اتفاقی برای شما رخ داده است و بالای ۵۰ سال سن دارید، مؤسسه ملی سلامت (NIH) به شما توصیه می‌کند که پیش از ابتلا به پوکی استخوان با پزشک خود در مورد تست غربال‌گری استخوان مشورت کنید. با توجه به نتیجه غربال‌گری شما باید مورد درمان قرار بگیرید تا پوکی استخوان کاهش یابد. پژوهشگران پس از بررسی آزمایشات ۴۷۱۷۱ نفر از زنان بالای ۶۰ سال که دارای شکستگی استخوان بودند، به این نتیجه رسیدند که از هر ۵ نفر تنها یک نفر می‌دانسته که پوکی استخوان دارد و اکثر آنها پس از شکستگی استخوان‌ برای بررسی سلامت استخوان‌ها‌ به پزشک مراجعه کرده بودند. با توجه به گزارش سال ۲۰۱۴ درباره‌ی جهانی شدن پوکی استخوان، تعداد بسیار کمی از زنان اقدامات درمانی را برای پیشگیری از تکرار شکستگی استخوان آغاز کردند.

 چطور می‌توان فهمید که شکستگی استخوان ناشی از شکنندگی استخوان‌ها بوده است؟ گاهی اوقات کاملا واضح است. شما بلافاصله پس از سقوط یا ضربه‌ای که حتی فکرش را نمی‌کردید به شما آسیبی برساند، دچار درد و تورم می‌شوید. آکادمی جراحی ارتوپد در آمریکا به این مطلب اشاره کرد که ممکن است ناحیه آسیب‌دیده در اثر شکستگی کج شود. در سایر موارد ممکن است افراد در پشت خود احساس درد داشته باشند اما حتی متوجه نشوند که در اثر چه چیز دچار درد شده‌اند. درد در ناحیه‌ی پشت می‌تواند به دلیل شکستگی یا تَرَک در مهره‌ها باشد و درمان آن ممکن است ۶ هفته طول بکشد. اگر چنین مواردی برای‌تان اتفاق افتاد به پزشک مراجعه کنید.

 

پوکی استخوان چه تاثیری بر ناخن ها دارد؟

شکسته شدن ناخن بیشتر از یک موضوع ازاردهنده برای زیبایی باید مدنظر قرار گیرد. اگر این شکستگی به صورت مکرر اتفاق می‌افتد و ناخن‌های شما به راحتی ریش ریش می‌شود ممکن است بدین معنا باشد که مشکلی در استخوان‌های شما وجود دارد. مطالعات اولیه نشان می‌دهد افرادی که سطح پایینی از کلاژن( پروتئین تقویتی) را در ناخن‌های خود دارند مقدار کافی از این پروتئین را در استخوان‌های خود نخواهند داشت. در این میان، ناخن ضعیف و شکننده بدین معنی است که بدن شما کلسیم کافی برای ساخت استخوان را ندارد.

 

لثه ها از پوکی استخوان خبر می دهند

همانطور که می‌دانید استخوان فک از دندان‌های موجود در دهان محافظت می‌کند و همانند هر استخوان دیگری که در بدن وجود دارد احتمال ضعیف شدن این استخوان نیز وجود خواهد داشت. زمانی که فک شما قدرت استخوان‌های خود را از دست می‌دهد، لثه‌های موجود در دهان شروع به عقب رفتگی می‌کنند یا از دندان جدا می‌شوند. نشانه دیگری که می‌تواند هشدار دهنده باشد از دست دادن دندان است. دکتر سوزان گرین اسپن در این باره می‌گوید: زنانی که قدرت استخوان‌های خود را از دست می‌دهند شروع به ریزش دندان می‌کنند. در چنین شرایطی خوردن غذا نیز بسیار دشوار خواهد شد. در حقیقت مطالعات انجام شده نشان می‌دهد زنانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند سه برابر بیشتر از سایر افراد در معرض از دست دادن دندان‌های خود قرار دارند.

 

پوکی استخوان و ضربان قلب

ضربان قلب در حال استراحت به تعداد دفعاتی که قلب شما در هر دقیقه می‌تپد بدون اینکه فعالیتی انجام داده باشد اطلاق می‌گردد. اگرچه متوسط ضربان قلب در حال استراحت بیشتر افراد بین ۶۰ تا ۱۰۰ مورد در هر دقیقه است اما مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که افزایش ضربان قلب به ۸۰ مورد در هر دقیقه یا بیشتر از آن می‌تواند خطر شکستگی ستون فقرات و لگن را افزایش دهد. دلیل این امر بسیار روشن است. ضربان قلب شما نشان دهنده سطح تناسب اندام بدن شماست.

 

پوکی استخوان چه تغییراتی ایجاد می کند؟

تغییرات جسمانی خاص می‌تواند نشانه‌ی پوکی استخوان باشد. طبق گزارش مؤسسه ملی سلامت، خم شدن قامت یا تغییر در حالات مانند دولا شدن بیش از حد می‌تواند نشانه‌ی ابتلا به پوکی استخوان باشد. پزشکان باید به طور منظم قد بیماران را اندازه بگیرند تا بر تغییرات حاصل از کهولت سن نظارت داشته باشند. پس از هر دوره آزمایش چکاپ کامل در مورد قدتان از دکتر سؤال کنید. دکتر گوپال کریشنان می‌گوید: «اگر بیشتر از ۵ سانتی‌متر کاهش قد داشتید یا دچار انحنای ستون فقرات شدید،‌ باید به این علائم توجه کنید. این تغییرات نشان می‌دهد که پوکی استخوان بر مهره‌های شما اثر گذاشته است».

پیشگیری و درمان پوکی استخوان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ