قبل از استفاده از ضد آفتاب بهتر است این نکات را بدانید

sahar.d
محافظت از پوست در برابر آفتاب یکی از مهمترین نکات برای پیشگیری از ایجاد مشکلات پوستی ناشی از آفتاب مانند لکه های قهوه ای پوست یا سرطان پوست است. قبل از انتخاب و استفاده از ضد آفتاب باید نکات مهمی را بدانید که در این مطلب بیان می کنیم.

در روزهای گرم تابستان استفاده ازکرم ضد آفتاب برای حفاظت از پوست در برابر اشعه های خطرناک فرابنفش بسیار اهمیت دارد. اما انتخاب ضد آفتاب و نحوه ی استفاده آن یکی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب ضد آفتاب است. باید با توجه به منطقه ای که زندگی می کنید و شرایط آب و هوایی نوع ضد آفتاب را انتخاب کنید. در این مطلب نکات بسیار مهم در رابطه باانتخاب ضد آفتاب و نحوه ی استفاده از آن را به شما می گوییم.

روی بسته را خوب بخوانید

قبل از خریدن کرم ضدآفتاب، مواد تشکیل‌دهنده آن را از روی بسته‌بندی بخوانید. کرم ضدآفتابی که روی پوستتان می‌زنید، بهتر است حاوی دی‌اکسید تیتانیوم، آونووبنزون و Mexoryl SX باشد. این ترکیبات، بهتر از هر ترکیب دیگری پوستتان را در برابر تابش اشعه فرابنفش مقاوم می‌کنند.

برنامه ‌ای برای حفاظت در مقابل آفتاب داشته باشید

کرم ضد آفتاب فقط بخشی از یک روش موثر حفاظت در برابر آفتاب است. روزتان را به شکلی برنامه‌ریزی کنید که بین ساعت ۱۰ صبح و ۴ بعدازظهر، کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید، هنگامی‌که بیرون از منزل هستید، سعی کنید در سایه راه بروید و از لباس‌های محافظ ماند پیراهن‌های آستین‌بلند و کلاه لبه پهن استفاده نمایید. تمام اینها به کاهش احتمال ابتلا به پیری زودرس و سرطان پوست کمک خواهد کرد.

به موقعیت جغرافیایی‌تان توجه کنید

پولتان را برای خریدن کرم‌های ضدآفتابی که SPF بالاتر از 50 دارند هدر ندهید. اگر شما در منطقه جغرافیایی که خورشید، آفتاب سوزانش را در آن روانه پوستتان می‌کند زندگی می‌کنید، نیاز به کرم ضدآفتابی با اس‌پی‌اف 30 تا 50 دارید و اگر در شهری ابری زندگی می‌کنید که آفتاب سوزانی ندارد می‌توانید سراغ کرم‌های با اس‌پی‌اف 15 تا 30 بروید. البته اگر در شهر ابری‌تان قرار است ساعت‌ها بیرون از خانه و زیر نور خورشید بمانید، بهتر است سراغ کرم‌هایی با SPF کمتر از 30 نروید.

طیف گسترده یا محافظت در مقابل هر دو نوع اشعه فرابنفش UVA و UVB

در حالی‌کهSPF، تنها به میزان محافظت در برابر اشعه UVB مرتبط است، برای محافظت از شما در برابر اشعه‌های UVA (نوعی که باعث پیری زودرس پوست شده و می تواند به سرطان پوست منجر شود.) نیز مهم است. روی محصول به دنبال اصطلاح “طیف گسترده” باشید. این به این معناست که کرم ضدآفتاب با چنین برچسبی، از مقررات جدید سازمان غذا و دارو آمریکا در مورد محافظت در برابر هر دو اشعه‌های UVA و UVBپیروی می کند.

هر چند ساعت یک‌بار کرم بزنید

درست است که کرم مرغوب ضدآفتاب شما که SPF بالاتر از 30 دارد، تا چند ساعت از پوستتان در برابر اشعه‌های خورشید محافظت می‌کند، اما نمی‌توانید تنها یک‌بار در روز از این کرم استفاده کنید و خیالتان در مورد سلامت پوستتان راحت شود. برای حفظ سلامت پوستتان، باید هر سه ساعت یک‌بار با آبی که هم‌دما با محیط است صورتتان را بشویید و پس از خشک‌کردن، دوباره کرم ضدآفتاب بزنید.

“مقاوم در برابر آب” و دیگر چیزها

براساس مقررات جدید FDA، تولید کنندگان دیگر نمی توانند محصولاتشان را با عناوینی مانند “ضد نفوذ اشعه در پوست”، “ضد آب” یا “ضد عرق” معرفی کنند چون انجام این کار، در اثربخشی آنها مبالغه می کند. ضدآفتابی که برچسب “مقاوم در برابر آب” را دارد، باید مشخص کند که آیا اثربخشی اش را در طول شنا کردن یا عرق کردن برای ۴۰ دقیقه یا ۸۰ دقیقه حفظ می کند یا نه.

سراغ کرم‌های حاوی ویتامین A نروید

گرچه برخی از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که با افزودن ویتامین Aبه کرم‌های ضدآفتابشان، زمینه را برای مراقبت بیشتر از پوست فراهم کرده‌اند، اما محققان در مورد استفاده از این گزینه‌ها هشدار می‌دهند. به گفته آن‌ها، همه کرم‌های حاوی ویتامین A، می‌توانند احتمال رشد تومورها و ضایعات پوستی را افزایش دهند و به همین دلیل با استفاده از آن‌ها نه تنها پوستتان را در برابر آسیب‌های ناشی از تابش خورشید مقاوم نخواهید کرد، بلکه احتمال بروز آسیب‌های دیگری را هم افزایش خواهید داد.

در اتاق کارتان هم ضدآفتاب بزنید!

تنها نور خورشید نیست که می‌تواند به سلامت پوست شما آسیب برساند. لامپ‌های بزرگ مهتابی که دفتر کارتان را در تمام ساعات روز، روشن نگه می‌دارند هم به اندازه نور مستقیم خورشید برای پوست شما خطرساز هستند. به همین دلیل نه تنها در زمانی که قصد پیاده‌روی زیرآفتاب را دارید، بلکه در ساعاتی که در دفتر کارتان مشغول به فعالیت هستید باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید و هر سه ساعت یک‌بار هم کرمی که روی صورتتان مانده را پاک کرده و دوباره ضدآفتاب بزنید.

مواد تشکیل دهنده کرم ضد آفتاب چیست؟

مواد تشکیل دهنده فعال در ضد آفتاب‌ها به دو دسته تقسیم می شوند: شیمیایی (مانند آووبنزون یا اکسی‌بنزون) و فیزیکی(اکسید‌‌‌ روی، دی اکسید تیتانیوم).اگر در مورد مواد تشکیل دهنده شیمیایی نگران هستید و بخصوص اگر پوست حساسی دارید، کرم ضدآفتابی فیزیکی که یک حفاظت طیف گسترده خوب را فراهم خواهد کرد، انتخاب کنید.

الویت‌های شخصی تان چیست؟

مطمئن شوید ضدآفتابی را انتخاب می کنید که دوست دارید و حتما از آن استفاده خواهید کرد. اگر بو یا حس آن را دوست ندارید، احتمال آن وجود دارد که به صورت استفاده‌نشده در قفسه داروهایتان بماند، جایی که هیچ فایده ای برایتان نخواهد داشت.

استفاده صحیح از کرم ضدآفتاب

استفاده کردن از ضدآفتاب بطور موثر، به اندازه ضد‌‌‌آفتابی که انتخاب می کنید، اهمیت دارد. قبل از خارج شدن از منزل، آن را روی پوستتان بمالید.از مقدار کافی ضدآفتاب استفاده کنید.قاعده کلی این است: در هنگام پوشاندن کل بدنتان، باید از یک اونس یا (تقریبا ۲۹ گرم) ضد آفتاب استفاده کنید. مراقب باشید به تمام قسمت‌های پوستتان که در معرض آفتاب قرار می گیرند، ضد آفتاب بزنید.

هر ۲ ساعت یا بلافاصله بعد از شنا کردن، خشک کردن با حوله یا تعریق زیاد، ضد آفتاب را تجدید کنید. کرم ضدآفتاب، یک ابزار مهم در به حداقل رساندن آسیب های پوستی ناشی از اشعه‌های مضر خورشید است. با استفاده کردن از آن بعنوان بخشی از یک برنامه کلی حفاظت در برابر آفتاب، با خیال راحت از هوای آزاد لذت ببرید. پوستتان، سپاسگزار شما خواهد بود.

ضد آفتاب استاندارد چه ویژگی باید داشته باشد؟

بهترین مارک ضد آفتاب

  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ