بهترین ضدآفتاب برای شما کدام است؟

faateme1366
استفاده از ضدآفتاب برای مراقبت از پوست بسیار مهم است آن هم در فصل تابستان. اما شاید دقیق ندانید کدام ضدآفتاب مناسب شماست. پس این مطلب را بخوانید تا بدانید بهترین ضدآفتاب برای شما کدام است.

 

ضدآفتاب برای چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، ضدآفتاب  ها، سال ها قبل برای جلوگیری از آفتاب  سوختگی ساخته شدند، زیرا در آفتاب  نور اولترا ویوله uva و uvb وجود دارد. uvb طول موج کوتاه تری دارد و بیشتر سبب آفتاب  سوختگی می شود اما uva دارای طول موج بلندتری است و به لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و سبب ایجاد تعدادی از تومورهای پوستی می شود. همچنین سبب تغییراتی به صورت چروک خوردگی و پیری در پوست می شود. در ضمن تعدادی از بیماری های پوستی در برابر آفتاب  تشدید می شوند و در پی مصرف برخی از داروها، حساسیت به نور بیشتر می شود. بنابراین استفاده از کرم های ضد آفتاب  روز به روز افزایش پیدا کرد و این خود منجر به تهیه کرم های ضدآفتاب  با کیفیت بهتر و با قدرت اثر بیشتر شده است.درخور ذکر است که بیشترین تابش نور خورشید بین ساعت ۹ صبح تا ۴ بعداز ظهر است. بنابراین بیشترین عوارض نور آفتاب  در این ساعات است، بهتر است تا حد امکان در این ساعات از نور خورشید پرهیز کنیم و در صورت ناچار بودن به روش های زیر عمل کنیم. دکتر فامیلی راه های حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب  را این گونه بر می شمارد:

 ۱_ تماس نداشتن با آفتاب  در اواسط روز

 ۲_ انتخاب سایه( حرکت در سایه درخت ها و سایه های مصنوعی) که خود ایجاد مقادیر کمی spf می کند.

۳_ استفاده از لباس های محافظ و کلاه لبه دار در برابرآفتاب

۴_ استفاده از کرم ضد آفتاب

 

SPFضدآفتاب  چند باید باشد؟

SPF عامل محافظت پوست در برابر خورشید است. هرچه عدد SPF در کرم‌های ضدآفتاب  بالاتر باشد، به این معناست که میزان محافظت این کرم‌ها در مقابل اشعه‌های مضر UVB خورشید بالاتر است. درج عدد SPF روی این محصولات اجازه می‌دهد که شما بدانید، چه مدت می‌توانید در فضای بیرون بدون آفتاب ‌سوختگی حضور داشته باشید. با وجود همه تبلیغات صورت‌گرفته درباره خاصیت کرم‌های ضدآفتاب ، به عقیده متخصصان پوست و مو‌SPF مناسب این کرم‌ها برای همه افراد ٢٥ تا‌٣٠ است. یعنی کرم‌های ضدآفتاب  با SPF ٣٠با کرم‌های ضدآفتاب  با SPF ٩٠هیچ فرقی نداشته و فقط ١تا٢درصد در افزایش جذب تفاوت دارند. سازمان غذا و داروی آمریکا، چندی پیش تبلیغ محصولات با SPF بیش‌از٥٠‌ را یک دروغ و فریب‌ عنوان و این نوع تبلیغات را ممنوع کرد. برچسب‌هایی که روی کرم‌های ضد آفتاب  وجود دارد، میزان محافظت آن‌ها را در رابطه با اشعه‌های UVB و UVA نشان می‌دهد. اشعه‌ UVA باعث پیری زودرس پوست و اشعه‌ UVB باعث آفتاب  سوختگی می‌شود و تماس و در‌معرض آن‌ها قرار‌گرفتن، ممکن است سبب بروز سرطان پوست در فرد شود. بنابراین در خریدهایتان محصولاتی را انتخاب کنید که عامل محافظتی از هر دو نوع اشعه‌ را داشته باشند.

 

ضدآفتاب فیزیکی بخریم یا شیمیایی؟

ضدآفتاب ها بر دو نوع اند: شیمیایی و فیزیکی. ضدآفتاب  های شیمیایی خود به دو دسته تقسیم می شوند: آنهایی که پوست را از سوختن در برابر اشعه محافظت می کنند و آنهایی که پوست را در مقابل برنزه شدن با اشعه ماورای بنفش نوع A حفظ میکنند.

ضدآفتاب های شیمیایی، اشعه ماورای بنفش را جذب کرده و مانع نفوذ آن به پوست میشوند. مواد موثر ضدآفتاب های شیمیایی برای اشعه ماورای بنفش B شامل پاراآمینوبنزوئیک اسید، سینامیت ها و سالیسیلات ها هستند. بنزوفنون ها مثل اکسی بنزوفنون در مقابل اشعه ماورای بنفش A موثرند. معمولا تنها، فرآورده های با ۱۰=SPF یا بیشتر حاوی ضدآفتاب  های شیمیایی هستند که از هر دو اشعه ماورای بنفش Aو B حفاظت می کنند.

برخی فرآورده ها حاوی مواد محافظ فیزیکی مثل اکسید روی یا تیتانیوم دیوکساید به تنهایی یا در ترکیب با ضدآفتابهای شیمیایی هستند. ضدآفتابهای فیزیکی برخلاف ضدآفتابهای شیمیایی که اشعه خورشید را به خود جذب می کنند بیشتر با سد کردن یا با انعکاس دادن اشعه خورشید مانع رسیدن آن به پوست می شوند.

مواد سدکننده فیزیکی، از هر دو اشعه ماورای بنفش A و B و اشعه مادون قرمز حفاظت می کنند. با اینکه اثر ضدآفتاب  های فیزیکی بیشتر است ولی روی پوست لایه نازکی باقی می گذارند که بعضی اشخاص آن را دوست ندارند. آنها همچنین حالت چربی دارند و ماسه و اجسام دیگر را به خود می گیرند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ