چطور عینک آفتابی تقلبی را از اصل تشخیص بدهیم؟

faateme1366
استفاده از عینک آفتابی به اندازه بقیه چیزها مهم است و نه فقط بخاطر زیبایی و خوش تیپ شدن، بلکه برای محافظت از چشم ها باید از عینک آفتابی غافل نشوید. اگر می خواهید عینک آفتابی تقلبی را تشخیص دهید و فریب نخورید این مطلب را بخوانید.

برای عینک آفتابی به این اعداد توجه کنید

به گزارش سایت الودکتر، یک عینک آفتابی بخرید که به طور کامل مانع عبور اشعه ماورای بنفش گردد. برچسب این عینک آفتابی باید دارای یکی و یا بیشتر از موارد زیر باشد:

* لنز (شیشه) عینک تا 99 درصد و یا 100 درصد جلوی عبور اشعه ماورای بنفش نوع A وB را می گیرد

* محافظت 400 UV، یعنی اینکه این عینک جلوی عبور اشعه های نور خورشید تا 400 نانومتر را می گیرد و نشان می دهد کوچک ترین اشعه ی ماورای بنفش هم به چشم نمی رسد.

 

بهترین رنگ عینک آفتابی کدام است؟

در خرید عینک طبی باید دقت شود که شیشه عینک خیلی تیره نباشد چرا که اگر بسیار تاریک باشد مردمک چشم بازتر شده و میزان نور و اشعه دریافتی توسط آن بیشتر خواهد شد که دراین صورت ضرر بیشتری به چشم وارد خواهد شد. قهوه‌ای یا خاکستری بهترین رنگ برای عینک آفتابی است و همه نورها را به یک میزان جذب می کند و دید مناسب‌تری در روز برایتان فراهم می‌شود.

 

چطور عینک آفتابی استاندارد بخریم؟

چشم پزشکان معتقدند قیمت عینک آفتابی نشان دهنده میزان حفاظت آن در برابر اشعه ماورای بنفش نیست، ولی این را هم باید گفت که عینک آفتابی های خیلی ارزان هم به دلیل استاندارد نبودن، اثرات بدی روی بینایی شخص دارند. برای آزمایش کیفیت عینک آفتابی، باید بعد از زدن آن به چشم روی یک خط یا لبه عمودی تمرکز کنید. سپس سر خود را به عقب و جلو ببرید تا چشمان شما در همه طرف شیشه عینک حرکت کنند. اگر بعد از این کار هر گونه حرکتی در خط عمودی دیده شد، نشان می دهد که این عینک کیفیت مناسب را ندارد و باید عینک دیگری را انتخاب کنید.

 

برای خرید عینک به این نکات توجه کنید

1- افرادی که در حال اسکی کردن، حمام آفتاب گرفتن و کوهنوردی در ارتفاعات هستند باید حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند. برای اینگونه محیط‌ها عینک‌هایی لازمند که فقط ۱۲ ـ ۸ درصد نور را از خود عبور دهند.

2 ـ عینکهای رنگی متمایل به سبز و قهوه ای به علت مختل کردن طیف رنگ ، مضر هستند . البته برای افرادی که می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی کنند ، توصیه می‌شود از عینکهای قهوه ای استفاده کنند ، چرا که این عینکها نور آبی آسمان را کاهش وحدت بینایی را افزایش می‌دهند، لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ نمی‌شود .

 3 -اگر پشت فرمان می‌نشینید توصیه می‌شود که از عینکهای آفتابی سبز رنگ استفاده نکنید چرا که تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌کند و از این نظر مناسب نیستند. به عنوان یک اصل بدانید که بهترین رنگ برای عینکهای آفتابی در وهله اول خاکستری و پس از آن قهوه ای است.

  شیشه‌های عینک آفتابی باید مقاومت کافی داشته باشد. پلی کربنات از همه مواد مقاوم تر است.

۵ ـ قاب عینک باید بزرگ باشد تا محافظت کامل در این خصوص صورت گیرد .

۶ – یک عینک آفتابی استاندارد عینکی است که وقتی آن را در مقابل یک صفحه طرح دار تکان می‌دهیم نباید صفحه موجدار تار و کج و معوج دیده شود .

۷ – اگر می‌خواهید بدانید که تیرگیعینک آفتابی شما مناسب است یا نه، در یک اتاق با نور معمولی با عینک آفتابی به آینه نگاه کنید اگر عینک آفتابی شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید .

۸ – کودکانی که برای ساعتهای طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی کردن هستند باید از عینکهای مخصوص خودشان استفاده کنند .

۹ – اگر در محل کار خود با اشعه‌های زیاد در تماس هستید، عینک آفتابی جوابگو نخواهد بود لذا توصیه می‌شود عینکهای متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری ویا کار با وسائلی که تولید اشعه میکند عینک ویا محافظ های خاصی لازم است )

۱۰ – افرادی که تحت عمل آب مروارید یا لیزیک یا لازک قرار گرفته‌اند باید در مواجهه با آفتاب از عینکهای آفتابی مجاز استفاده کنند .

ساده ترین تست شناخت عینک آفتابی مناسب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ