دلایل گاز معده و نفخ زیاد که شاید باور نکنید!

faateme1366
گاز معده و روده طبیعی است و بهرحال وجود دارد اما اگر گاز معده بیش از حد باشد باید به دنبال علل اصلی آن باشید. در این مطلب دلایل گاز معده و نفخ زیاد که شاید باور نکنید را بررسی کرده ایم.

 

یک دلیل گاز معده که شاید باور نکنید

به گزارش سایت الودکتر، شاید باور نکنید که گاز معده به دلیل برخی از داروها باشد. برخی از داروهایی که مصرف می شوند می‌توانند دهان فرد را خشک کنند. در چنین شرایطی مقدار هوای مصرفی بیشتر می‌شود. زمانی که دارویی را مصرف می‌کنید، عوارض جانبی مرتبط با خشکی دهان را نیز مورد بررسی قرار دهید. اگر گاز معده شما را آزار می‌دهد، بهتر است با پزشک خو مشورت کنید و در مورد تعویض دارو صحبت کنید. شما می توانید از داروهایی استفاده کنید که عوارض جانبی کمتری دارد.

 

تاثیر لاکتوز بر گاز معده

عدم تحمل لاکتوز یکی از مشکلات شایعی است که به واسطه کمبود آنزیم مسئول تجزیه قند شیر شکل می گیرد. مصرف محصولات لبنی ممکن است نشانه های تولید گاز را افزایش دهند، و پرهیز از مصرف آنها یک روش درمانی معمول محسوب می شود. محصولات لبنی فاقد لاکتوز برای افرادی که توانایی تجزیه قند شیر را ندارند در دسترس هستند.

 

روش غذاخوردن و گاز معده

نوشیدن مایعات از طریق نی نیز می‌تواند هوای اضافی وارد معده شما کند. زمانی که مایعات را به کمک نی می‌نوشید هوای بیشتری می‌بلعید و همین امر موجب‌ می‌شود شرایط ایجاد گاز در معده فراهم شود. به جای استفاده از نی که قابل بازیافت نیست و می تواند اسیب جدی به محیط زیست وارد کند، بهتر است از روش‌های سنتی استفاده کنید و از طریق لیوان نوشیدنی‌هایتان را میل نمایید. اگر دوست دارید گاز معده را کاهش دهید بهتر است عادت نوشیدن مایعات از بطری را کنار بگذارید. اینکار باعث می شود هوای بیشتری ببلعید. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم این موضوع باعث ایجاد گاز بیشتری در معده می شود.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به سرعت غذا می خورند باید بدانید که شانس ابتلا به گاز معده در شما بسیار بیشتر خواهد بود. سریع غذا خوردن مشکلات متعددی همچون افزایش وزن ، رفلاکس و غیره را نیز در بدن ایجاد می کند. بدون استرس و با آرامش کامل غذا بخورید. مطالعات مختلف نشان می دهد که غذا خوردن به هنگام رانندگی می تواند یک موضوع خطرناک باشد. غذای خود را ۲۰ الی ۴۰ بار بجوید. اگر به غذا و سرنخ های داخلی سیری در خود توجه داشته باشید، می توانید مزایای زیادی به دست آورید. یکی از این مزایا کاهش وزن است. مطالعات مختلف نیز این موضوع را تایید می کند.

حتی جویدن آدامس

جویدن آدامس می‌تواند هوای بیشتری وارد معده کند و در نهایت به ایجاد گاز منجر شود. اگرچه آدامس می‌تواند حس خوبی در فرد ایجاد کند اما شما نمی‌توانید کل روز را به جویدن آن اختصاص دهید. همچنین جویدن آدامس‌های شکر دار به دندان‌هایتان آسیب وارد می کند. برخی از این آدامس‌ها دارای شیرین کننده‌های مصنوعی هستند.

 

دلایل شایع گاز معده

دلایل معمول نفخ شکم (باد معده) شامل:

هوای بلعیده شده، اگر هوایی که هنگام خوردن و آشامیدن و بهمراه خوراکی ها و آشامیدنی ها بلعیده می شود، با آروغ و از طریق دهان خارج نشود، در دستگاه گوارش جمع شده و از مقعد خارج می شود.

غذاها و نوشیدنی ها، میزان گازی که در اثر خوردن غذاها و نوشیدنی ها و تلاش برای هضم آنها تولید می شود، بین افراد مختلف و خوراکی های مختلف، چه از نظر حجم و چه از نظر بو متفاوت می باشد.

یبوست، این مشکل عموما باعث نفخ شکم شده اما عموما میزان گاز را افزایش نمی دهد.

داروها و یا مکمل های دارویی، انواع مختلف داروها و همچنین مکمل ها می توانند باعث ایجاد باد معده گردند.

بیماری های خاص، همچون بیماری انسداد روده، بیماری کرون و یا سندرم روده تحریک پذیر.

تغییرات در سطح هورمونی، این نوع باد معده بیشتر در خانم ها بخصوص قبل از دوران قاعدگی رخ می دهد.

خوراکی هایی که باعث باد شکم می شوند عموما آنهایی هستند که پر از بعضی از انواع پلی ساکارید (polysaccharides) بخصوص الیگوساکاریدها از قبیل اینولین می باشند. مثال هایی از این غذاها شامل:

کنگر فرنگی، بروکلی، کلم، گل کلم، تره فرنگی، تربچه، شلغم

حبوبات همچون لوبیا، عدس و سایر انواع حبوبات

بادام زمینی، جو، گندم و مخمر درون بعضی از غذاها همچون نان

سیر، موسیر، پیاز و سیب زمینی و سیب زمینی شیرین

لبنیات در افرادیکه با لاکتوز مشکل دارند

قندها و شیرین کننده های مصنوعی

نوشابه های گازدار، ماءالشعیر و آب میوه ها

7 خوراکی نفخ آور را بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ