فواید هندوانه ی آناناسی که نمی دانستید!

atoosamirzavandi
هندوانه آناناسی محتوای ویتامین C و لیکوپن است که از بدن در برابر هجوم رادیکال‌های آزاد که می‌توانند موجب سرطان شوند محافظت می‌کند.

هندوانه ی زرد چند سالی است که وارد بازار شده و پیوند آناناس و هندوانه به وجود آمده است. پیوند این دو میوه باعث شده میوه ای با خواص هر دو میوه هم آناناس و هم هندوانه تولید شود. در این مقاله به بررسی خواص هندوانه ی زرد یا آناناسی پرداخته شده است.

رگ‌های خونی را نرم می‌کند

محتوای سیترولین موجود در هندوانه آناناسی برای بدن بسیار خوب است. مواد سیترولین توانایی دارند که سایر ترکیب‌ها را از طریق آب به بدن بکشانند. این باعث می‌شود رگ‌های خونی بدن نرم شوند.

احتمال تب را کاهش می‌دهد

فایده‌های دیگر هندوانه زرد برای سلامتی چیست؟ استفاده از هندوانه آناناسی به عنوان تب بر توسط پیشینیان انجام می‌گرفته است چون این میوه حاوی ویتامین A و C است. اما، خوردن هندوانه زرد در شرایط آب و هوایی سرد توصیه نمی‌شود چون خوردن بیش از حد خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های سرد می‌تواند تب را بدتر کند.

آسم را بر طرف می‌کند

یکی از فایده‌های دیگر هندوانه زرد آن است که دستگاه تنفسی را حفظ و آن را منبسط می‌کند تا بتواند از وقوع آسم جلوگیری کند چون در آن ویتامین C و روی وجود دارد. همچنین می تواند موجب سهولت تنفس شود.

از سرطان جلوگیری می‌کند

سرطان یکی از بیماری‌های مرگبار جهان است و به درمان بسیار طولانی مدت نیاز دارد. سرطان و بیماری قلبی موضوعات مهم مطالعات مختلفی در حوزه‌ی سلامت هستند چون تعداد زیادی از مرگ‌ها از این بیماری‌ها ناشی می‌شوند. بنابراین، قبل از آن که سرطان ظاهر شود به پیشگیری‌های بسیار جدی نیاز است چون سرطان به نوبه‌ی خود به ارگان‌های مختلف بدن حمله‌ می‌کند.

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که می‌توانیم از احتمال بروز سرطان با مصرف هندوانه آناناسی جلوگیری کنیم. محتوای ویتامین C و لیکوپن موجود در هندوانه زرد از بدن در برابر هجوم رادیکال‌های آزاد که می‌توانند موجب سرطان شوند محافظت می‌کند. به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌های زیاد نیز برای افراد مبتلا به پروستات و شمار دیگری از انواع سرطان مفید هستند.

چربی‌های بد را آب می‌کند

محتوای فیبر و آمینو اسیدها و سیترولین در هندوانه زرد برای کم کردن وزن خوب هستند. هر دوی آن مواد از تجمع چربی‌های بدن جلوگیری و سیستم کاری کلیه‌ها را تنظیم خواهند کرد. همچنین می‌تواند ماده‌ی آرژینینی تولید کند. این ماده چربی‌های بد بدن را که بی‌فایده هستند می‌سوازند و از بین می‌برد.

خواص هندوانه  زرد برای پوست چیست؟

هندوانه زرد منبع خوبی از ویتامین C است که سبب سنتز کلاژن در پوست شده در نتیجه چین و چروک پوست از بین رفته و سبب جوان سازی پوست می شود و به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. و نیز بتا کاروتن موجود در هندوانه زرد از آفتاب سوختگی پیشگیری کرده و سبب درمان آن می شود. ویتامین A موجود در این هندوانه نیز سبب پاکسازی پوست صورت، رفع خستگی و پیشگیری از پوسته پوسته شدن پوست می شود. ویتامین A موجود می تواند چربی پوست را کنترل کند و میزان آکنه و جوش را کاهش دهد.

سنگ کلیه

هندوانه زرد خاصیت دیورتیک دارد و با افزایش ادرار و دفع آن به سم زدایی بدن کمک کرده و برای پیشگیری و دفع سنگ کلیه مفید می باشد.

هندوانه ‏ی زرد منبع خوبی از سیترولین

هندوانه‏ ها مخصوصاً هندوانه زرد سیترولین زیادی دارند. سیترولین یک اسید آمینه غیرضروری می‏ باشد که در سیستم اکسید نیتریک بدن شرکت می ‏کند. به این ترتیب که وقتی سیترولین با آنزیم ‏های بدن وارد واکنش شد، به آرژنین تبدیل می ‏شود. آرژنین اسید آمینه ‏ای است که برای سلامت قلب و عروق و سیستم ایمنی بدن سودمند است. آرژنین تولید اکسید نیتریک را در بدن تشدید می ‏کند که باعث شل شدن دیواره‏ ی عروق می ‏شود.

در واقع همان اثری را که داروی ویاگرا بر روی مردان دارد، تا حدودی این هندوانه نیز دارا می‏ باشد.

علاوه بر اثر مثبت این ماده بر روی سلامت جنسی مردان، اکسید نیتریک همچنین به درمان آنژین صدری، فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی- عروقی کمک می ‏کند.

البته لازم است متذکر شوم برای اینکه هندوانه‏ ی زرد بتواند مشکلات جنسی مردان را حل کند باید به میزان 6 لیوان در روز مصرف شود که کمی دشوار است، زیرا همان طور که می دانیم، هندوانه بسیار ادرار آور می ‏باشد.

 

معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در هندوانه زرد برای سلامتی معده و دستگاه گوارش مفید بوده و با بهبود حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند.

آشنایی با ارزش غذایی هندوانه 

چگونه هندوانه ای خوب انتخاب کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ