موهایتان می ریزد؟ این دلایل را چک کنید

faateme1366
ریزش مو می تواند بر زیبایی و روحیه شما تاثیرگذار باشد. بهتر است دلیل ریزش مو را بدانید و بعد برای درمان ریزش مو اقدام کنید.

 

علت کمتر شناخته شده ریزش مو

Telogen effluvium، بیماری پوسته سر است که پس از بارداری، جراحی های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد به وجود می آید. در اثر این پدیده شما هر روز دسته دسته موهای خود را به ویژه هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست خواهید داد. این مساله می تواند عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و کاهش دهنده التهاب نیز باشد. در طول این بیماری، موها پیش از اینکه از پوسته سر بیرون بیایند بسیار سریعتر از حالت نرمال، از فاز رویش به فاز استراحت می رسند.

 

برای ریزش مو، تیروئیدتان را چک کنید

میلیون ها نفر که بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند از بیماری های تیروئید رنج می برند. هنگامی که بدن شما خیلی کم هورمون تیروئید را ترشح کند، گفته می شود که دچار کم کاری غده تیروئید هستید. تیروئید هورمونی است که مسوول متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالت های روحی انسان است. اگر بدن تیروئید زیادی تولید کند، پرکاری غده تیروئید دارید. هورمون تیروئید مسوول همه چیز در بدن از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخن ها است. وقتی این هورمون به اندازه کافی و درست در بدن ترشح نشود شما شاهد تغییراتی در بدن خود خواهید بود.

 

کمبود پروتئین و ریزش مو

ماده تشکیل دهنده اصلی مو پروتئین است. بر همین اساس، کمبود پروتئین در بدن می تواند تا حدودی مسئول ضعف و ریزش مو باشد. هنگامی که با کمبود پروتئین مواجه هستید، بدن تلاش می کند ذخایر اندک باقی مانده از این ماده را حفظ کند، که این شرایط به توقف رشد و ضعف در مو منجر می شود.

 

زیبایی که بلای موهایتان می شود

مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی به طور معمول برای بخشیدن ظاهری جدید به مو و حتی درمان خشکی و موخوره استفاده می شوند. مشکل این است که بسیاری از این محصولات حاوی مواد تشکیل دهنده مضر هستند. در گذر زمان، استفاده بیش از اندازه از آنها موجب آسیب غیر قابل بازگشت به مو شده و در نهایت ریزش مو را به همراه دارد. رنگ های مو، روش هایی که برای سفید کردن مو استفاده می شوند، و برخی شامپوها می توانند موجب ایجاد تغییر هم در مو و هم در پوست سر شوند.

 

ارث موهایتان را می ریزد

گاهی اوقات، ریزش مو در نتیجه بیماری یا شرایطی خاص شکل نگرفته است. خبر بد دشوارتر بودن درمان در این موارد است، زیرا یک مساله ژنتیکی ممکن است زمینه ساز ریزش مو شده باشد. اگر این گونه است، ریزش مو پس از 20 سالگی می تواند شرایط وخیم‌تری پیدا کند.

 

یک بیماری پوستی باعث ریزش مو می شود

لوپوس نوعی بیماری مزمن خود ایمن است که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب می رساند. حدود 1.5 میلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری دچار هستند و بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند که در طول سال های باروری تحت تاثیر این بیماری قرار دارند. لوپوس اصولا با خستگی مفرط، سردرد، زخم های دهانی و مفاصل متورم همراه است. بسیاری از مردم در قسمت استخوانی بینی خود دچار لکه پروانه ای شکل هستند و حساسیت بالایی به نور خورشید پیدا می کنند. از دیگر نشانه های آن باید به تب، ورم دست و پا و پف اطراف چشم ها، درد سینه و کم خونی اشاره کرد. بیشتر مردم نیز موهای خود را از دست می دهند. از آنجا که این نشانه ها در شرایط دیگر نیز ممکن است بروز کنند لوپوس را مقلد بزرگ نام نهاده اند.

 

اگر کم خون هستید

ریزش مو ممکن است بخاطر کم خونی باشد. خانم هایی که پریودهای سخت دارند یا غذاهای آهن‌دار مصرف نمی کنند ممکن است در خطر کمبود آهن قرار داشته باشند. کمبود آهن منجر به کم شدن سول های قرمز خونی می شود. گلبول های قرمز خون مسوول حمل اکسیژن و هموگولوبین هستند و انرژی لازم را به انسان می رسانند.

مردانی که سفیدی موی زودرس یا ریزش مو دارند، این مطلب را دنبال کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ