این افراد بیشتر به آلزایمر دچار می‌شوند!

mahdie.mohtashami
آیا می‌دانید چه افرادی بیشتر به آلزایمر دچار می‌شوند؟ آیا می دانید چه عواملی ممکن است شما را دچار آلزایمر کند؟

زنان یا مردان بیشتر در معرض آلزایمر هستند؟ 

دوسوم این ۵ میلیون را زنان تشکیل می‌دهند. بنابه گزارش انجمن آلزایمر، ۱۶ درصد زنان بیمار، ۷۱ سال یا بیشتر سن داشتند. این در حالی است که فقط ۱۱ درصد مردان بالای ۷۱ سال، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

آیا معنای این گزارش این است که زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند؟

علم در این مورد جواب درستی ندارد. بعضی تحقیقات می‌گویند که در زنان احتمال ابتلای بیشتری وجود دارد، چراکه عمر آنها بیشتر است. هر چند بعضی دیگر از تحقیقات اشاره می‌کنند که زنان به‌خاطر تغییرات مغزی و کاهش توانایی‌هایی شناختی، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

سن در ابتلا به آلزایمر تاثیرگذار است؟

بزرگ‌ترین خطر ابتلا به آلزایمر سن است. حدود یک‌سوم افراد بالای ۸۵ سال به آلزایمر مبتلا هستند. همچنین حدود ۲۰۰ هزار نفر از افراد زیر ۶۵ سال هم نشانه‌های اولیه بیماری را دارند. 

شیوع

بنابه گزارش انجمن آلزایمر شیوع این بیماری (تعداد افراد جدیدی که به آن مبتلا می‌شوند) هم‌زمان با بالا رفتن سن در حال افزایش است. ۵۳ مورد جدید از ۱۰۰۰ نفر بین ۶۵ و ۷۴ سال قرار داشتند. ۱۷۰ نفر دیگر نیز بین ۷۵ و ۸۴ سال بودند. ۲۳۱ نفر از ۱۰۰۰ نفر بیماران جدید نیز بالای ۸۵ سال، سن دارند.

تشخیص

تقریباً نیمی از (حدود ۴۵ درصد) افراد مبتلا به زوال عقلی گفته‌اند که در مورد علائم بیماری اطلاعاتی نداشته‌اند.

نژاد

احتمال بیشتری وجود دارد که افراد غیرسفیدپوستِ لاتین‌تبار و سیاه‌پوستان آمریکایی نسبت به سفیدپوستان، بیشتر به این بیماری مبتلا شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که این تفاوت‌ها احتمالاً به‌خاطر فشار خون بالا و بیماری دیابت و همین‌طور سطح آموزشی است.

مطالعات نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا به آلزایمر بیشتری در میان غیرسفیدپوستان وجود دارند که هنوز این بیماری در آنها تشخیص داده نشده است. به‌همین‌دلیل از مزایای تشخیص زودهنگام محروم می‌شوند.

عوامل ابتلا به آلزایمر:

افزایش وزن

احتمال آلزایمر در افراد مبتلا به چاقی، نسبت به افرادی که دارای وزن طبیعی هستند، بیشتر است.

افزایش قند خون

دیابت نوع 2 به مدت طولانی با آلزایمر مرتبط است، زیرا سطح قند بالا باعث صدمه به تمام اعضای بدن، از جمله مغز شما می شود. براساس یک مطالعه در هاروارد، حتی افزایش مقدار کمی در قند خون می تواند برای مغز شما مشکل ساز باشد.

کم تحرکی

ورزش، سطح فاکتورهای مغز استخوان را افزایش می دهد ( پروتئینی که از مرگ سلول های مغز موجود جلوگیری می کند و باعث ایجاد سلول های جدید می شود). طبق یک مطالعه در دانشگاه بوستون، افرادی که دارای بالاترین سطوح پروتئین های مغز هستند، پایین ترین سطح آلزایمر را دارند. روزانه حدود 30 دقیقه تمرین متوسط ​​تا شدید (مثل پیاده روی سریع و دویدن) داشته باشید.

کمبود چربی

خوردن چربی لزوما باعث چربی نمی شود و ممکن است از بدن و مغز شما محافظت کند. افرادی که یک رژیم غذایی با چربی بالا دارند، کربوهیدرات کمتری مصرف می کنند (مخصوصا کربوهیدرات های فرآوری شده که باعث التهاب می شوند و زوال عقل را در پی دارند). سعی کنید از چربی های موجود در روغن زیتون، روغن کتان، آجیل و ماهی استفاده کنید.
کمبود ویتامین D

بسیاری از مردم ویتامینD را به اندازه کافی دریافت نمی کنند. ویتامینD موجب سلامت عقل می شود و طبق مطالعات انجام گرفته، خطر ابتلا به آلزایمر در افرادی که کمبود ویتامین D دارند،53٪ بیشتر از افرادی است که با کمبود این ویتامین مواجه نیستند. از پزشک خود بخواهید یک مکمل را برای شما در نظر بگیرید و یک آزمایش خون برای بررسی سطح خود داشته باشید.

نوشیدنی های شیرین

به گفته یک مطالعه در دانشگاه بوستون، افرادی که حداقل یک بار در روز نوشیدنی مصنوعی شیرین مصرف می کنند تقریبا سه برابر احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را دارند. نوشیدنی های شیرین (که حاوی شکر یا شیرین کننده های مصنوعی هستند) به مغز آسیب می زنند. این نوشیدنی ها همچنین ممکن است افراد را به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مستعد کنند.

زندگی در شهرهایی با تراکم بالای جمعیت

ساکنان شهرهای پر جمعیت مراقب باشید: طبق یک مطالعه کانادایی که در ماه ژانویه گذشته منتشر شد، افرادی که در فاصله 50 متری جاده های دارای ترافیک زندگی می کنند احتمال ابتلا به آلزایمر در آن ها نسبت به افرادی که در فاصله ی بیش از 300 متری زندگی می کنند، 7 درصد بیشتر است. تحقیقات قبلی ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری های قلبی را پیدا کرده است، تحقیقات جدید نیز بیان گر این است که آلودگی وارد جریان خون می کند و بر مغز و اعصاب اثر می گذارد.

مجرد بودن

احتمال آلزایمر در افراد مجرد 42 درصد بیشتر از افراد متاهل است، در حالی که در بیوه ها این مقدار به حدود 20 درصد می رسد. به گفته محققان، یکی از دلایل آن که افراد مجرد مبتلا به آلزایمر می شوند احساس تنهایی و افسردگی است. پرلموتر می گوید: بدون توجه به وضعیت تاهل شما، مطمئن شوید که از حمایت اجتماعی برخوردار هستید. اوقاتی را با دوستانتان سپری کنید و زندگی خود را به شادی بگذرانید.

درمان آلزایمر با داروی جدید!


تفاوت میان زوال عقل و آلزایمر چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ