درمان فوری تبخال

faateme1366
هربار که تبخال می زنید راه های مختلفی برای درمان آن امتحان می کنید؟ برای اینکه بتوانید تبخال را درمان کنید لازم است این مطلب را بخوانید چرا که درمان تبخال را به شما می گوییم.

 

مراحل بروز تبخال

به گزارش سایت الودکتر، تبخال لب یک بیماری ویروسی است که از طریق انتقال ویروس herpes simplex وارد بدن می شود . این ویروس موجب ایجاد نقاط دردناک و قرمز رنگی روی لب ها ، لثه ، زبان و سقف دهان شما می شود . این ویروس همچنین ممکن است علائمی مانند درد عضلانی و سرما خوردگی ایجاد کند . ویروس herpes simplex تنها روی انسان اثرگذار است . ویروس تبخال لب از طریق بزاق آلوده منتقل می شود . از آنجا که این ویروس بسیار مسری است اکثر افراد تا قبل از رسیدن به سن بزرگسالی حداقل یکبار آن را تجربه کرده اند و به آن آلوده شده اند . بعد از اینکه ویروس تبخال وارد بدن شما شد توانایی منحصر به فردی برای رسیدن به سه مرحله را دارد :

مرحله اول عفونت اولیه : در این مرحله ویروس وارد پوست یا غشای مخاطی می شود و زخم های دهان وسایر علائم مانند تب ممکن است ایجاد شود . البته ممکن است که شما عفونت بدون علامت را تجربه کرده باشید . در این نوع عفونت هیچکدام از علائم ممکن است ظاهر نشوند ولی شما آلوده به ویروس شده اید

مرحله دوم دوره تاخیر : ویروس به سمت مجموعه ای از بافت های عصبی در ستون فقرات شما حرکت می کند که نام آن ها dorsal root ganglion است سپس در آن شروع به تولید مثل می کند و غیر فعال می شود .

مرحله سوم عود مجدد بیماری : هنگامی که شما با استرس های خاصی مواجه می شوید و یا تغییرات روحی ملموسی دارید و حتی اگر صبح زود به طرز بدی از خواب بیدار شوید این ویروس می تواند دوباره فعال شود و موجب به وجود آمدن زخم ها و علائم دیگر شود .

 

درمان تبخال با یک گل

گل همیشه بهار از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به ویژه تبخال دهانی است. شست و شوی تبخال با کمک عصاره همیشه بهار علاوه بر آن که به کنترل و از بین رفتن ویروس ها کمک می کند موجب تسریع روند درمان در بیمار نیز می شود. این مرهم علاوه بر خاصیت ضدویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می شود. برای تهیه این عصاره کافی است 3 قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در 2 لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند، سپس محل تبخال را با کمک پنبه و عصاره این گیاه شست و شو دهید.

 

از پماد کمک بگیرید

پمادهای ضدویروس می‌توانند باعث کاهش زمان بهبود تبخال‌ها شوند، البته اگر آنها را در نخستین زمان بروزشان استفاده کنید. پماد دوکوسانول، پماد مناسبی برای این کار است. از طرفی پمادهایی مانند اسیکلویر (زوویراکس) و پنسیکلویر (دناویر) را هم می‌توانید به‌راحتی با نسخه و صلاحدید پزشک تهیه کنید.

 

سیر و پیازدرمانی کنید

خوراکی‌هایی که طعم تند و تیز دارند مثل سیر، پیازچه و پیاز معمولا اثرات ضد‌ویروسی داشته و استفاده از آنها به‌صورت موضعی بر بهبود تبخال موثر است. فقط باید توجه داشت که این مواد حالت خورندگی دارند و مصرف زیاد آنها ضایعه را زخمی و خشک می‌کند. سرکه نیز به‌صورت موضعی در خشک شدن تبخال موثر است.

 

غذاهایی برای درمان تبخال

زینک (روی) برای انجام واکنش‌های شیمیایی‌ای که منجر به ترمیم و محافظت از بدن در برابر ویروس‌ و عفونت‌ها می‌شوند، ضروری است. استفاده از زینک به‌صورت موضعی روی پوست برای درمان تبخال مفید است. البته دریافت زینک از طریق مصرف پروتئین می‌تواند به فرایند بهبود کمک کند. خوراکی‌هایی مانند جگر، گوشت گاو، آجیل و سبزیجاتی مثل اسفناج سرشار از زینک هستند.

این نوع از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل کاروتنوئیدها (که در هویج یافت می‌شود)، بیوفلاونوئیدها و ویتامین C هستند که به از بین بردن جای زخم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

افرادی که به تبخال مبتلا شده‌اند، به پروتئین بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل باید از مواد غذایی سرشار از پروتئین همچون ماهی‌های غیرپرورشی، مرغ و گوشت قرمز کم‌چرب استفاده و در هر وعده‌ی غذایی، ۱۰۰ گرم پروتئین دریافت کنند.

 

تبخال چشمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ