آیا تبخال منتشر می شود؟

faateme1366
اگر هرازگاهی تبخال می زنید لابد به فکر این هستید که علت تبخال چیست این مطلب مخصوص شماست. همه چیز را راجع به تبخال بدانید، راه های انتقال تبخال، علائم تبخال و علل تبخال را در این مطلب می خوانید.

 

تبخال چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، تبخال‌ها به‌خاطر سرماخوردگی بروز پیدا نمی‌کنند. تبخال به‌خاطر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود که ناشی از تماس با پوست عفونی یا مایعات بدن است. دو نوع HSV وجود دارد که اغلب تبخال‌ها به واسطه نوع یک ایجاد می‌شوند. نوع یک از طریق بازتولید خود باعث آسیب به پوست می‌شود و تبخالی که ایجاد می‌شود تا یک هفته روی پوست می‌ماند. بین فواصل عود کردن تبخال، ویروس نوع یک در لا‌به‌لای سلول‌های عصبی پنهان می‌شود، بنابراین هیچ‌وقت به‌طور کامل درمان نمی‌شود.

 

چه کسانی تبخال می زنند؟

بیش از نیمی از ما حتما دچار ویروس نوع یک تبخال شده‌ایم که اغلب به‌خاطر روبوسی با آشنایان انتقال پیدا می‌کند. پس چرا این وسط تنها عده‌ای از افراد بدشانس دچار تبخال می‌شوند؟ جواب این سوال تا حد زیادی به ژن شما مربوط می‌شود. در تحقیقی مشخص شده افرادی که مجبورند تبخال را تحمل کنند، 6ژن مشترک دارند. سه تا از این ژن‌ها مشخص می‌کند که ویروس نوع یک تبخال چگونه باعث فعالیت مجدد و در‌نتیجه عود کردن تبخال می‌شود.

 

این علائم یعنی تبخال

ایجاد زخم یا تاول‌هایی در اطراف لب، درون دهان، دستگاه تناسلی، باسن و قسمت بالای ران.

تبخال نوع اول عموما زبان، لب‌ها، لثه و فک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تبخال نوع دوم در آقایان در اطراف آلت جنسی و در زنان در اطراف دهانه‌ی رحم بروز می‌کند.

این زخم‌ها گاهی اوقات دردناک و چرکین هستند. در اطراف ناحیه‌ی زخم نیز درد، حساسیت و وَرَم وجود خواهد داشت.

بیمار می‌تواند قبل از بروز تبخال وجود آن را حس کند چرا که قبل از بروز تبخال، دچار حس خارش و حساسیت می‌شود.

برخی افراد مبتلا به تبخال نشانه‌های بیماری سرماخوردگی ازجمله خستگی، بی‌قراری، درد یا کمی تب را از خود بروز می‌دهند.

 

علت تبخال چیست؟

علت تبخال لب و دهان معمولا ویروس هرپس سیمپلکس Herpes Simplex Virus (HSV) نوع 1 است. راه انتقال این ویروس اکثرا از راه تماس‌هایی مانند بوسیدن فرد آلوده، غذا خوردن از ظرف آنها و یا استفاده از حوله یا ریش‌تراش آنها می باشد. وقتیکه ویروس وارد بدن می‌شود، کم کم علایمش آشکار می شود. همچنین این ویروس می‌تواند به دلیل برخی مواد غذایی خاص، استرس، تب، سرماخوردگی، آلرژی، آفتاب‌سوختگی و قاعدگی ایجاد شود. همانطور که خیلی ها وقتی تب می کنند یا خواب بد می بینند سریع داخل دهانشان تبخال می زند. این ویروس وقتی وارد بدن شود، دیگر خارج نمی شود و از دهان به سیستم عصبی مرکزی رفته و آن جا می ماند. وقتی دوباره فعال می شود به صورت تبخال در اطراف لب ها بروز می کند. برای همین است که کسانیکه دچار تبخال می شوند تا آخر عمرشان چه با فاصله زیاد و چه کم دچار این مشکل می شوند.

 

استرس یا ترس باعث تبخال می شود؟

ویروس نوع یک تبخال بیشتر زمان خود را در حالت غیرفعال به‌سر برده و در لا‌به‌لای عصب‌ها پنهان می‌شود. بسیاری از مردم عوامل محرک مشابهی دارند که باعث می‌شود این ویروس از حالت مخفی بودن بیرون آمده و منجر به تبخال شود. نور خورشید، تب، استرس و قاعدگی عوامل محرک شایع آن هستند. برخی افراد دو بار در سال دچار تبخال می‌شوند اما برخی دیگر با تجربه هر بار استرس تبخال می‌زنند.

 

تبخال مسری است؟

تبخال به‌خاطر آسیب پوستی رخ می‌دهد که طی آن ویروس هرپس داخل سلول‌های عفونی بازتولید می‌شود. از زمانی که پوست قرمز می‌شود و خارش پیدا می‌کند، ویروس نوع یک تبخال ظاهر شده و می‌تواند منتشر شود. تبخال‌ها زمانی بسیار مسری می‌شوند که تاول‌ها شکل گرفته و سرشان باز می‌شود تا زمانی که پوست به‌طور کامل التیام پیدا کرده و دوباره به شکل طبیعی خود بازگردد، اما برخی افراد می‌توانند در هر زمانی ویروس آن را از طریق بزاق دهان انتقال دهند، حتی اگر هرگز دچار تبخال نشده باشند. ویروس تبخال از طریق مایعات بدن منتشر می‌شود. در حقیقت ویروس تبخال اغلب روی لب‌های فردی که دچار عفونت شده، وجود دارد، حتی اگر هیچ جراحت آشکاری نداشته باشد. بنابراین یکی دیگر از راه‌های اصلی انتقال و انتشار آن از راه بوسیدن است. از آنجایی که ویروس نوع یک ویروس تبخال در بزاق هم می‌تواند زندگی کند، استفاده مشترک از ابزارها و وسایل آشپزخانه یا داشتن لیوان‌های مشترک برای نوشیدن هم می‌تواند باعث انتشار ویروس آن شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ