هشدار! این عوامل بارداری را به تاخیر می اندازند!

parya
اگر قصد باردار شدن دارید بهتراست از عواملی که دراین مقاله به شما می گوییم دوری کنید زیرا این عوامل بارداری را به تاخیر می اندازند!

بعضی از رفتارهای نادرست و عوامل مختلف در زندگی از عادات غلط هستند که می توانند اثرات سوء در زندگی از جمله تاثیر در بارداری داشته باشند. بعضی از این عوامل که هر روز در زندگی با آنها سرو کار دارید و  عواملی هستند که بارداری را به تاخیر می اندازند ممکن است نشناسید. در این مقاله با عواملی که بارداری را به تاخیر می اندازند آشنا می شوید.

امواج تلفن همراه، رادیو، تلویزیون 

امواج الکترومغناطیس با یک شدت خاص می تواند بر تکثیر و فعالیت های سلولی تاثیرگذار باشد. افزایش این ارتعاشات می تواند تاثیر منفی  بر کیفیت اسپرم و تخمک داشته باشد.

امواج و اشعه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که در این میان دسته اول قابلیت یونیزه کردن دارند و دسته دوم فاقد این قابلیت محسوب می‌شوند، اما دسته‌ای که یونیزه کننده نام گرفته، دارای فوتون‌های بسیار قوی است که از مواد رادیواکتیو تشکیل شده و دارای خاصیت تخریب ژنتیک در بدن خواهد بود.

 بحث‌های مختلفی درباره اثرات تشعشعات موبایلی مطرح می‌شود اما باید توجه داشت که تشعشعات موبایلی جزو امواج رادیویی محسوب می‌شوند که امواج رادیویی نیز از امواج غیریونیزه به شمار می‌روند، برهمین اساس تاکنون هیچ گزارش بین‌المللی مبنی بر مضرات تشعشعات غیریونیزه رادیویی وجود نداشته و مشاهده نشده است.

 البته در برخی موارد امواج رادیویی حالت گرمازا داشته و در نهایت می‌توانند تا حدی پوست را مورد تاثیر قرار دهند اما هیچ‌گاه حرارت و گرمای آنها به عمق پوست نرسیده و تنها در حد سطح باقی می‌ماند و به همین دلیل گفته می‌شود چشم در برابر این تشعشعات نسبت به سایر اعضای بدن از حساسیت بیشتری برخوردار است، چرا که چشم تنها عضو خارجی بدن است که تنها به واسطه یک لایه نازک از آن محافظت می‌شود.

از سال‌ها قبل در دنیا مطالعاتی درباره امواج موبایلی صورت گرفته و در این میان کمیسیون بین‌المللی حفاظت در مقابل تابش غیریونیزه استانداردی را در این زمینه تعریف کرده که در حال حاضر در ایران 87 کشور دیگر براساس این استاندارد تجهیزات خود را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مواد شیمیایی

کار با گازهای بیهوشی، اشعه ها، مواد رادیو اکتیو، حشره کش ها و آفت کش ها، آلودگی هوا در اثر افزایش سرب می تواند سبب ضعف و کندی حرکت اسپرم و در نتیجه ناباروری شود.

گرما

در برخی مطالعات، مطرح شده که سونا و وان آب گرم در درازمدت می تواند موجب کاهش حرکت اسپرم ها گردد. بهتر است بیضه ها با لباس زیر نازک، گشاد و نخی خنک نگه داشته شوند و به ویژه در مشاغلی که با گرمای شدید سروکار دارند (رانندگی، نانوایی، ریخته گری و…) توصیه می شود بیضه ها با آب خنک مداوم شستشو شوند.

استرس و اضطراب

استرس هم برای بدن و هم برای ذهن، خسته کننده و فرسوده کننده است. با کنترل میزان استرس و تا جایی که ممکن است در حالت آرامش بودن، می توان شانس باردار شدن سریع و سالم را بالا برد. استرس طولانی مدت می تواند ناباروری، زایمان زودرس و سقط ایجاد کند.

این غیر طبیعی نیست که وقتی تحت استرس هستید، میل جنسی خود را از دست بدهید. هر چند استرس کوتاه مدت می ‌تواند باعث شود مردها هورمون مردانه‌ ی تستوسترون بیشتر ترشح کنند اما این تاثیر ماندگار نیست، چون می‌تواند تولید اسپرم را مختل کرده و موجب اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی شود. استرس مزمن می‌تواند ریسک عفونت اندام تناسلی مردان مانند پروستات و بیضه را افزایش بدهد. برای زنان، استرس می‌تواند روی عادات ماهیانه ‌شان اثر بگذارد و منجر به پریودهای نامنظم، سنگین‌تر یا دردناک‌ تر شود. استرس مزمن می‌تواند علائم جسمی یائسگی را تشدید کند.

سوءتغذیه

کاهش وزن و کنترل آن درمردان و زنان چاق از روش های موثر پیش گیری از ناباروری است. زنان با اختلالات غذایی مثل بی اشتهایی عصبی و رژیم های غذایی با کالری پایین و گیاه خواری به دلیل کمبود ویتامین B12، روی، آهن و اسیدفولیک در معرض بیشتر ناباروری هستند. اسیدهای چرب ضروری که در روغن های گیاهی، روغن دانه ها و مغزها موجود هستند، برای حفظ تعادل هورمونی مورد نیازند. ناباروری در مردان و زنان با کمبود ویتامین E درارتباط است. ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب و منظم هم نقش موثری در باروری و داشتن یک زندگی سالم برعهده دارد. بهترین ورزش‌ها برای افزایش سلامت اسپرم، ورزش‌های هوازی سبک مثل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری است.

کافئین

نوشیدن قهوه (5 فنجان در روز یا بیشتر) و مواد کافئین دار مثل چای، شکلات و نوشابه در افزایش احتمال ناباروری موثر است.

دخانیات

تنباکو به شکل سیگار، پیپ و قلیان عوارض سوء بسیاری بر قدرت باروری مردان و عملکرد جنسی آنان دارد. سیگار کشیدن قدرت باروری را هم در مرد و هم در زن کاهش می دهد. نکته مهم اینکه اثر منفی سیگار فقط بر شخص سیگاری نیست، یعنی اگر مردی سه نخ سیگار بکشد اثرات سیگار در همسرش مانند این است که یکی از سه نخ سیگار را کشیده است. سیگار باعث کاهش ذخیره تخمک ها می شود هم چنین روی کیفیت آن ها تأثیر منفی دارد درنتیجه خطر مصرف سیگار در زنان با افزایش سن بیشترمی شود. بین تعداد سیگار مصرفی و ناباروری ارتباط مستقیم وجود دارد. ترک سیگار یک سال قبل از باردار شدن احتمال باروری را به میزان قابل توجهی افزایش داده و درصد زایمان زودرس و سقط جنین ناشی از استعمال دخانیات را کاهش می دهد.

مصرف الکل و مواد مخدر

الکل تا 50 % باعث کاهش قابلیت باروری می شود. این ماده همچنین تولید اسپرم را کاهش داده و تولید اسپرم های غیرعادی و ناهنجار را افزایش می دهد. مصرف زیاد الکل می تواند باعث توقف عادت ماهیانه و تخمک گذاری در خانم ها شود، البته مقدار اندک آن نیز برای شما (که می خواهید باردار شوید) زیاد است. مواد مخدری مثل هروئین، کوکائین و کراک می تواند باعث، کاهش میل جنسی، تغییر شکل اسپرم ها، کم شدن اسپرم، اختلالات تخمک گذاری و کاهش ذخایر تخمدان شود.

این بیماری بارداری را به تاخیر می اندازد!

تاخیر در بارداری با خوردن قرص ال دی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ