جلوگیری از سفید شدن مو با این خوراکی!

atoosamirzavandi
باقالا یکی از منابع عالی فیبر و پروتئین به حساب می‌آید و مصرف آن همراه با برنج، تمامی پروتئین‌ها و ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می‌کند.

سفید شدن مو یکی از مشکلاتی است که امروزه حتی نسل جوان ما را درگیر خود کرده است شاید مواد غذایی آلوده به مواد شیمیایی یکی از دلایل آن باشد. شاید رگه هایی از موی سپید ابتدا زیبا به نظر برسد اما با زیاد شدنش فرد را نگران می کند. یکی از خواص باقالا جلوگیری از سپید شدن موی سر است. در این مقاله با خواص بی نظیر باقالا آشنا شوید.

خواص باقالا

جلوگیری از سفید شدن موی سر

گفته می شود که اگر گل باقلا را له کنید و بر روی موی سر بمالید برای جلوگیری و درمان سفید شدن مو ها مفید می باشد.

رفع موهای زاید بدن

ماساژ پوست صورت و بدن با باقلا می تواند به رفع موهای زائد بدن کمک کند.

جوان سازی پوست صورت

باقلا منبع خوبی از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته می شود و علائم پیری زودرس مانند چین و چروک صورت و چروک دور چشم را رفع کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

لایه برداری و پاک سازی پوست صورت

باقلا می تواند به عنوان یک اسکراب طبیعی برای لایه برداری و پاکسازی پوست صورت استفاده شود.

ماسک باقلا و سرکه برای لک پوست صورت

مقداری باقلا خشک را آسیاب کنید تا آرد شود، آرد باقلا را با مقداری آب، سرکه و گلاب ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند، سپس با آب سرد خوب بشویید.

درمان آکنه و جوش صورت

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در باقلا می تواند برای درمان آکنه و جوش صورت مفید باشد.

ماسک باقلا برای جوش صورت

مقداری باقلای پخته شده را له کنید و با شنبلیله و عسل مخلوط کنید و بر روی جوش صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

کمک به درمان فشار خون

یکی از خواص باقالی کنترل پرفشاری خون است. بنابراین خوردن آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید میباشد.

افزایش قدرت جنسی

باقالی، در افزایش و تقویت میل جنسی نقشی موثر داشته ، به طور کلی مصرف آن برای تقویت قوای بدن و برطرف شدن لاغری مفید است

رفع  کم‌خونی
باقالا یکی از منابع عالی فیبر و پروتئین به حساب می‌آید و مصرف آن همراه با برنج، تمامی پروتئین‌ها و ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می‌کند. کلسیم و پتاسیم موجود در باقالا از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرده و به کنترل فشارخون بالا کمک می‌کند. این دانه همچنین سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و اسیدفولیک است بنابراین برای رفع کم‌خونی هم مفید است البته به شرطی که نسبت به آن حساسیت نداشته باشید. لازم به ذکر است که باقالای تازه طبع سرد و‌ تر و باقالای خشک طبع سرد و خشک دارد. گل آن نیز طبع گرم دارد. ارزش غذایی باقالای خشک شده نیز بیشتر از باقالای تازه است اما ویتامین C باقالای تازه بیشتر است.

مفید برای دستگاه گوارش
باقالا در مقایسه با سایر حبوبات بیشترین فیبر غذایی را دارد و باعث تسریع در هضم غذا می‌شود به‌خصوص اگر همراه با پوست مصرف شود. فیبر موجود در آن همچنین به کاهش چربی‌های خون و درمان یبوست کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف فیبر باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود و به همین دلیل برای افراد دیابتی نیز مفید است. فیبر خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش را هم کاهش می‌دهد و به سم‌زدایی بدن از مواد مضر کمک می‌کند. مصرف باقالای پخته همراه با سرکه و آب نیز در درمان اسهال مزمن موثر است. این دانه همچنین باعث تسکین و درمان زخم معده و رفع حالت تهوع و استفراغ می‌شود اما به یاد داشته باشید برای آسان‌تر شدن هضم آن باید ابتدا باقالا را برای 24 ساعت در آب خیس کرده و بعد بپزید.

دیابت و قند خون

به گزارش الو دکتر نتایج تحقیقات اولیه نشان داده که مقادیر بالای فیبر موجود در باقلا می تواند باعث کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت شود، همچنین باقلا شاخص گلیسمی نسبتا پایینی دارد و همین به کنترل قند خون کمک می کند.

همچنین فیبر موجود در باقلا باعث کاهش کلسترول خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود.

مضرات باقالی (توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی)

باقالی دارای مقادیر قابل توجهی تیرامین است و افراد تحت درمان با داروهای مهار کننده نظیر فنلزین، ایزوکاربوکسازید و نیز مبتلایان به میگرن بایستی از مصرف و خوردن باقالی خودداری کنند.

بسیاری از افراد مدیترانه و از جمه برخی افراد در ایران و به ویژه ساکنین نواحی شمالی کشور دچار نوعی اختلال ژنتیک موسوم به کمبود D6PD هستند. در این افراد در پی مصرف باقالی دچار حمله حاد کم خونی معروف به بیماری فاوویسم میشوند.

علت ایجاد بیماری فاوویسم برخی مواد اکسیدان موجود در باقالی است که برای گلبولهای قرمز خون خطرناک میباشد.لازم است این افراد از خوردن باقالی اجتناب کنند. بیماران فاویسمی بیشتر در آقایان مشاهده شده و در بین زنان کمتر رخ میدهد.

از دیگر مضرات باقالی برهم زدن خواب است. لذا بهتر است از مصرف باقالی در شبها خودداری شود.

یکی از خواص باقالی کمک به بیمارن مبتلا به پارکینسون است. باقالی به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد ماه L-Dopa برای بیمارن پارکینسونی بسیار مفید است، ولی این بیماران بایستی توجه داشته باشند در صورت مصرف روزانه باقلا نبایستی آن را به طور ناگهانی قطع کنند. زیر ا ممکن است موجب یک اختلال جدی و خطرناک موسوم به سندروم نورولپتیک بدخیم شود.

باقلا به شدت نفاخ بوده و به همین توصیه میشود، آن را با مواد معطر و گیاهان ضدنفخ مصرف نمایید.

 چگونه باقالا را مصرف کنیم؟

همه چیز درمورد بخارپز کردن باقالا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ